arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷

خاورمیانه میدان رقابت نظامی چین و ایالات متحده است؟ / از فروش سلاح های خودکار تا توسعه پهبادها در منطقه

به نظر می رسد چین و ایالات متحده در حال برگزاری یک مسابقه بزرگ برای فروش سلاح های مرگبار خود در خاورمیانه  هستند. در این میان ایالات متحده با یک چالش جدی رو به روست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نظر می رسد چین و ایالات متحده در حال برگزاری یک مسابقه بزرگ برای فروش سلاح های مرگبار خود در خاورمیانه  هستند. در این میان ایالات متحده با یک چالش جدی رو به روست.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، ایالات متحده از مدت ها پیش با برخی از متحدان خود در منطقه خاورمیانه روابط تجاری د رحوزه فروش سلاح داشته و این موضوعی جدید نیست اما این روزها ایالات متحده تحت فشاری مضاعف برای گسترش فروش اسلحه به خاورمیانه در راستای رکورد هزینه های دفاعی منطقه ای و تهاجم به رقابت های خارجی قرار دارد.

ژنرال چارلز هوپر، مدیر سازمان آژانس همکاری های امنیتی دفاعی پنتاگون، هفته گذشته تاکید کرد که رفتارهای چین در منطقه می تواند باعث تغییر برخی رویکردهای ایالات متحده شود. یکی از این رویکردها، تغییر سیاست های پنتاگون است که تاکنون از فروش هواپیماهای خاص و پهبادها به متحدان عرب واشنگتن جلوگیری می کرده است.

اما چین نسبت به ایالات متحده بسیار بی مهابا تر عمل می کند و با کشورهایی مثل امارات و عربستان سعودی روابطی قوی برای فروش سلاح برقرار کرده است. با وجود این که ایالات متحده، یک شریک امنیتی برتر برای برخی کشورهای عرب خاورمیانه محسوب می شود اما در حال حاضر به دلیل مقررات صادراتی سخت خود اجازه صادرات برخی از این  تکنولوژی به ویژه پهبادهای پیشرفته را به این کشورها نمی دهد.

با همه این ها به نظر می رسد چینی ها، ایالات متحده را مجبور خواهند کرد تغییر روبه دهد، هوبر در این خصوص گفت: "ما در حال بررسی امکان انجام تغییرات در سیاست های خود در رابطه با سیستم های تجارت پهبادها هستیم.ما می خواهیم بازار فروش پهبادها به شرکای منطقه ای خود را حفظ کنیم. بسیاری از متحدان ما در خاورمیانه درخواست این نوع تجهیزات را دارند و ما نیز در تلاشیم روند ارائه پهبادها را تسهیل کنیم."

سیستم هایی که متحدان ایالات متحده در حاشیه خلیج فارس مطالبه کرده اند شامل سیستم های موسوم به MQ-9 Reaper  و پهبادهای قاتل است که می تواند تا چهار موشک و همچنین بمب های هدایت شده با لیزر و مهمات موشک های مستقیم (JDAM) را حمل کند. آنچه که فروش این محصولات را متوقف کرده است شامل نگرانی در مورد گسترش سلاح های هسته ای یا خطراتی است که می تواند ایجاد کند.

امارات متحده عربی از 2016 تا کنون هواپیمای چینی Wing Loong I را خریداری کرده است و در اوایل سال 2018 از Wing Loong II به روز رسانی  سلاح های جدیدی را دریافت کرده است. تابستان گذشته، نیز ریاض تایید کرد که چین در حال ساخت  تأسیسات CH-4 - اولین کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین منطقه در عربستان سعودی است. امارات متحده عربی، عراق و مصر نیز در صف این نوع تجهیزات ایستاده اند.

به نظر می رسد روند تمایل کشورهای حوزه خلیج فارس به همکاری نظامی با چین، پس از محدودیت های فروش ایالات متحده آغاز شده است. البته دولت ترامپ نیز آستانه فروش تسلیحات نظامی به امارات را پس از همکاری امارات با چینی ها کاهش داده است.

با همه این ها به نظر می رسد ایالات متحده چاره ای ندارد به جر فزوش سلاح های خود در منطقه، چرا که اگر این کار را انجام ندهد چین از آمریکا سبقت خواهد گرفت.

نظرات بینندگان