arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۱۳ آذر ۱۳۹۰

هجوم "سکه‌ای" مردم به بانک‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاهش نرخ سکه بانکی و افزایش اختلاف سکه در بازار و بانک، باعث هجوم سودجویان به شعب بانک‌ها برای خرید سکه دولتی شد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، سیاست از بین بردن حباب نرخ سکه در حالی از سوی بانک مرکزی طی یک هفته گذشته اجرایی شد که هنوز نرخ سکه ها در بازار آزاد کاهش چشمگیری را تجربه نکرده است.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دوشنبه هفته گذشته با اشاره به حبابی بودن قیمت سکه اعلام کرد که نرخ سکه را 70، 80 تومان کاهش می دهیم. بر این اساس بود که بانک مرکزی نرخ سکه های بانکی را به طور روزانه کاهش داد.

بانک مرکزی از آغاز اجرای سیاست از بین بردن حباب تاکنون یعنی طی کمتر از یک هفته نرخ سکه طرح جدید بانکی را 70 هزار و 720 تومان و نیم سکه را 35 هزار و 880 تومان کاهش داد.

این در حالی است که قیمت سکه ها در بازار تنها در دو روز پس از اعلام این سیاست از سوی رئیس کل واکنش نشان داد و قیمتها نزولی شد، اما پس از آن روند نزولی تا حدودی متوقف شد و کاهش نرخها در بازار آزاد قطره چکانی شد.

در اولین روزی که بانک مرکزی سیاست کاهش 70، 80 تومانی قیمت سکه را اعلام کرد، قیمت سکه طرح قدیم 645 هزار تومان، طرح جدید 630 هزار تومان، نیم سکه 304 هزار تومان، ربع سکه 153 هزار تومان و گرمی 80 هزار تومان بود.

این نرخها امروز 630 هزار تومان، 615 هزار تومان، 297 هزار تومان، 151 هزار تومان و 79 هزار تومان است. قیمتهای مذکور در روز گذشته 635 هزار تومان، 617 هزار تومان، 299 هزار تومان، 152 هزار تومان و 80 هزار تومان بود.

بانک مرکزی نرخ هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید را امروز برای عرضه در شعب بانک ملی با احتساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده 527 هزار و 280 تومان، نیم سکه را 253 هزار و 240 تومان، ربع سکه را 126 هزار و 360 تومان و گرمی را 71 هزار و 240 تومان تعیین کرد.

براین اساس اختلاف قیمت سکه در بازار و بانک افزایش یافت، به طوریکه نرخ سکه طرح جدید در بازار آزاد و بانک اختلافی 87 هزار و 720 تومانی را تجربه می کند.

گرچه بانک مرکزی قیمت سکه در بانک را کاهش داد اما اجرای این سیاست در بازار چندان موفق نبود، در عین حال افزایش اختلاف قیمت سکه در بانک و بازار باز هم باعث هجوم مردم و به ویژه دلالان، سودجویان و واسطه گران به شعب بانکی عرضه کننده سکه شد و همین امر تشکیل صف های طولانی و ازدحام در مقابل درب شعب بانکها را باعث شد.

این در حالی است که شعب بانکی به صورت دلخواه شرایطی را به مشتریان برای فروش سکه اعلام می کنند، به عنوان نمونه شعبه بانکی تنها عرضه 5 قطعه سکه گرمی و یا دو قطعه سکه ربع بهار را پیشنهاد می کنند. در عین حال برخی از شعب عرضه کننده سکه بانکی درب شعب را به روی مشتریان به دلیل ازدحام می بندد. همچنین ثبت نام از خریداران سکه چند ساعت قبل از آغاز بکار بانک‌ها، در برخی شعب عرضه کننده آغاز می شود.

بانک مرکزی نیز روز گذشته اعلام کرد: از روز شنبه آینده، فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشائی در دو نوبت صبح و عصر انجام می شود. قرار است به منظور پاسخگوئی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل در معاملات، از روز شنبه مورخ 19/9/90 علاوه بر حراج سکه در دو نوبت صبح و بعدازظهر، فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشائی درهمه روزهای هفته غیر از روزهای پنجشنبه و تعطیل، از ساعت 16 الی 18 انجام شود.

نرخ هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی مانند روز گذشته 1744 دلار و هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی 56 هزار و 30 تومان است.

صرافان بازار قیمت هر دلار آزاد را امروز 1370 تومان اعلام کردند، این در حالی است که دیروز نرخ دلار آزاد 1356 تومان بود. هر یورو هم 1855 تومان است، این نرخ دیروز 1848 تومان بود.

بانک مرکزی قیمت دلار و یورو را امروز تغییری نداد و نرخ آنها را مانند روز گذشته به ترتیب 1088 تومان و 1457 تومان اعلام کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
0
4
اين يك تبعيض خيلي زشته كه فقط درمراكزاستانها وبرخي شهرهاي بزرگ مردم بتونن سكه بانكي بخرند
اونم فقط به يه عده خاص ميرسه كه دراون شعبه كس وكاري دارند
...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
0
5
دارن مال مردم رو مفت و مجانی توی روز روشن حیف ومیل میکنن / آقای دولت اینه راه و روش شما واسه ارزان کردن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
0
0
یه نفر میگفت ازساعت 2 نیمه شب پشت دربانک صف میبندند وثبت نام میکنند این سیاست ازپایه دارای مشکل وتبعیض است تمام افرادتشکیل دهنده صف بعداز گرفتن سکه عازم سکه فروشی هستند شک نکنید .من نمیدانم حضرات مسئولین برای برخورد بامشکلات درجامعه همیشه راحت ترین ونه بهترین راه راانتخاب میکنند.
نظرات بینندگان