arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

«آی بی ام» هویت شما را سرقت می کند؟ / نگاهی به پشت صحنه طراحی چهره های مبتنی بر هوش مصنوعی

یکی از بحث برانگیزترین جنجال های اخیر در دنیای تکنولوژی به نحوه استفاده آی بی ام از تصاویر اینترنتی مرتبط است که اغلب بدون رضایت قطعی کاربران انجام می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از بحث برانگیزترین جنجال های اخیر در دنیای تکنولوژی به نحوه استفاده آی بی ام از تصاویر اینترنتی مرتبط است که اغلب بدون رضایت قطعی کاربران انجام می شود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، هنگامی که شما تصویری از خود را در پلتفرم های آلاین به اشتراک می گذارید، درواقع بخشی از هویت تصویری خود را به فضای آنلاین تقدیم می کنید. اگرچه این کار می تواند با ضوابط و محدودیت هایی همراه شود، اما گاهی شرکت هایی مثل آی بی ام برای انجام تحقیقات خود تصاویرتان را بدون اطلاع شما رصد می کنند.

سالانه میلیونها عکس تحت مجوزهایی ساده در سرویس های عکسی مثل "فلیکر" بارگذاری و به اشتراک گذاشته می شود اما چند نفر از افرادی که تصاویرشان گرفته شده به اشتراک گذاری عکس های خود را  توسط موسس های پژوهشی می پذیرند؟

این عکس ها تحت مجوز Creative Commons به اشتراک گذاشته شده است؛ چارچوبی که در آن افراد می توانند محدودیت هایی را در عکس ها، متن ها، ویدیو ها و سایر مطالب که  حق کپی رایت  دارند اعمال منند اما ایده کلی این است که کار مانع از استفاده تصاویر نمی شود.

کرگ پوریل، مدیر روابط عمومی یک شرکت اشترا گذاری تصاویر در این خصوص می گوید: "تقریبا هیچ یک از افرادی که تصاویرشان توسط آی بی ام سرقت شده است از این ماجرا اطلاع یا رضایت نداشتند.

شرکت آی بی ام تنها از عکس های مجوز Creative Commons استفاده کرده و تیم حقوقی آی بی ام نیز این ماجرا را تایید کرده است. افزون بر این ای بی ام مدعی است تصاویر خلق شده توسط هوش مصنوعی تفاوت هایی آشکار با تصاویر اصلی دارند اما مشکل این است که اساسا بسیاری از افراد اطلاعاتی در مورد نحوه کار هوش مصنوعی روی عکس ها ندارند.

تا کنون بیش از 700 عکس توسط آی بی ام برای برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته است. این مجموعه عکس ها توسط عکاسان مختلف و در وبسایت های مختلف بارگذاری شده اند. سازمان Creative Commons(یک سازمان غیر انتفاعی که مجوز عکس ها را نظارت می کند) درباره استفاده خاص آی بی ام از تصاویر سخن نگفته است. اما رایان مرکی، رییس اجرایی این شرکت، گفت که موضوع چهره های مورد استفاده برای آموزش سیستم های هوش مصنوعی گسترده تر از یک موضوع عادی صدور مجوز است.

در حال حاضر فلیکر دارای بیش از 400 میلیون عکس است که تحت مجوز Creative Commons به اشتراک گذاشته شده است. اما سوال این است که اگر حداقل دو سوم این تصاویر را دارای تصاویر چهره انسان ها بدانیم، آیا این میلیون ها نفر آماده استفاده هوش مصنوعی از عکسشان هستند؟

 

برچسب ها: هوش مصنوعی ، فناوری
نظرات بینندگان