arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

روحانی: سفر اخیر به عراق نقطه عطفی در روابط دو کشور است

رییس جمهوری کشورمان سفر اخیر خود به عراق را نقطه عطفی در روابط ایران و این کشور خواند و اظهار امیدواری کرد تصمیمات اتخاذ شده در این سفر به سود دو ملت باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی: سفر اخیر به عراق نقطه عطفی در روابط دو کشور استحجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی پس از ورود به تهران با تشریح دستاوردهای سفر به عراق، به دیدار خود با گروه های مختلف اشاره کرد و افزود: در این سفر با سران عشایر در کربلا و با تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی در بغداد دیدار و گفت وگو کردیم. 
وی با بیان اینکه این سفر می تواند نقطه عطف روابط دو کشور ایران و عراق باشد، اظهار امیدواری کرد که از این پس شاهد توسعه بیشتر روابط دو کشور به نفع دو ملت و دو کشور باشیم.
رییس جمهوری کشورمان که به دعوت مقامات رسمی جمهوری عراق روز دوشنبه به عراق سفر کرده بود، شامگاه چهارشنبه از طریق فرودگاه بین المللی مهرآباد به تهران بازگشت.
دیدار و گفت و گوهای دو جانبه با برهم صالح رییس جمهوری، عادل عبدالمهدی نخست وزیر و حمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق و برگزاری نشست های هیأت‌های عالی رتبه ایران و عراق از مهمترین برنامه های دکتر روحانی در این سفر سه روزه به عراق بود.
یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق، 5 سند همکاری مشترکی است که وزیران و مسوولان دو کشور در حضور روحانی و عبدالمهدی نخست وزیرعراق امضا کردند.
دیدار و سخنرانی در جمع نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی، نخبگان و رهبران ادیان، مذاهب، قومیت ها و سران عشایر عراقی وحضور و سخنرانی در همایش مشترک تجاری ایران و عراق که در کاخ نخست‌وزیری این کشور برگزار شد از برنامه های ویژه دکتر روحانی در این سفر بود.
دیدار و گفت وگو با نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی دعوت عراق، حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق، سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت وطنی عراق از برنامه های روز دوم سفر رییس جمهوری به عراق بود.
روحانی همچنین در این سفرعلاوه بر زیارت بارگاه مقدس امامان شیعه(ع) در کاظمین و زیارت عتبات مقدسه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در کربلا، به نجف اشرف نیز سفر کرد و حرم شریف امیرالمومنین علی (ع) را زیارت کرد.
رییس جمهوری همچنین در شهر نجف با آیات عظام و مراجع تقلید آیت الله سیدعلی سیستانی، «آیت الله العظمی محمد اسحاق فیاض»،«آیت الله بشیر نجفی» و «آیت الله محمدسعید حکیم» دیدار و گفت و گو کرد.
تاکید برعزم «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق» (مورخ 13 ژوئن 1975 الجزایر) و پروتکل های ضمیمه و موافقتنامه های تکمیلی آن وعملیات مشترک پاکسازی و لایروبی اروندرود(شط العرب) به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) بر اساس این عهدنامه و تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت، زیارت های دینی و رایگان شدن روادید برای شهروندان عراقی و ایرانی از تاریخ 12 فروردین 1398 ( یکم آوریل 2019) از مهمترین دستاوردهای سفر سه روزه رییس جمهوری به عراق بود.
دو کشورهمچنین در بیانیه ای مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه های مورد علاقه تاکید کردند.
محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی و شماری از مشاوران و مدیران ارشد دولت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی دکتر روحانی را در این سفر همراهی می کردند.

نظرات بینندگان