arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۸

حمله جاسوسان اینترنتی به بیش از نیم میلیون کاربر اندروید / از دشمنان خانگی تا هکرهای حرفه ای!

گروهی از پژوهشگران تیم امنیتی آزمایشگاه کسپرسکی به کاربران اندرویدی هشدار داده اند که امنیت تلفن های همراه خود را بازیابی کنند. این موضوع به علت افزایش خیره کننده نرخ حملات موسوم به"stalkerware"  است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران تیم امنیتی آزمایشگاه کسپرسکی به کاربران اندرویدی هشدار داده اند که امنیت تلفن های همراه خود را بازیابی کنند. این موضوع به علت افزایش خیره کننده نرخ حملات موسوم به"stalkerware"  است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، تیم امنیتی کسپرسکی که با نام "آزمایشگاه کسپرسکی" نیز شناخته می شوند اعلام کردند طی سال 2018 میلادی نرخ حملات جاسوسی به کاربران اندرویدی نگران کننده بوده و این موضوع در سال 2019 نیز ادامه دارد.

متاسفانه بسیاری از کاربران اندروید از وجود برنامه های مخرب روی سیستم های خود بی اطلاعند و تصور می کنند همه اطلاعاتشان در امان است. اما حتی برخی از آنتی ویروس ها نیز در برابر برنامه های جاسوسی موسوم بهstalkerware از کنترل خارج شده و کارایی چندانی ندارند. .

بر همین اساس است که کسپرسکی اعلام کرد برنامه های جاسوسیStalkerware  به عنوان پرچمدار مخرب ترین برنامه های نرم افزاری جهان شناخته می شود. تا جایی که در سال 2018 این برنامه ها حدود 58487 دستگاه تلفن همراه اندرویدی را آلوده کرده است.

شاید برایتان سوال شده باشد که اساسا stalkerware چیست؟ Stalkerware نرم افزاری است که فقط برای جاسوسی طراحی شده است. این ابزار توسط شخص ثانی روی سیستم کاربر نفوذ کرده و تمامی فعالیت های آنلاین کاربر را نظارت می کند. عمده ترین مصارف این برنامه توسط والدین، زوج های جوان، رئیس شرکت ها و حتی افرادی است که نسبت به فردی مشخص احساس رقابت می کنند. طی سال های اخیر ستاره های هنری مشهوری نیز قربانی این نرم افزار شده اند.

Stalkerware، اغلب توسط سوء استفاده کنندگان به منظور جاسوسی از طریق تلفن های همراه استفاده می شود. درواقع این ابزار، اساسا تلفن های قربانیان را به دستگاه های نظارتی تبدیل می کند، به طوری که هر یک از مهاجمان یک شخص را ردیابی کرده و حتی مکالمات وی را گوش می دهند.

Stalkerware بی سر و صدا روی دستگاه های مردم نصب شده است، و به اطلاعات شخصی گسترده ای از جمله GPS، پیام های متنی، عکس ها و صداهای ضبط شده دسترسی دارد. متاسفانه برای سوئ استفاده از این برنامه لازم نیست متخصص باشید و می توان با پرداخت چند دلار این ابزار جاسوسی را بخرید. برخی از تولید کننده های این نوع ابزارهای جاسوسی با حدود 68 دلار حاضر به ارائه خدماتند.

نکته نگران کننده تر این است که بر اساس این تحقیقات برخی از ابزارهای نظارتی والدین بر کودکان نیز حاوی این نرم افزار مخرب هستند. اسکن آزمایشگاه کسپرسکی در حال حاضر برنامه های stalkerware را شناسایی می کند و به کاربران امکان می دهد آنها را حذف کند. البته این سیسک حفاظت فقط در دستگاه های آندروید در دسترس است، چرا که stalkerware در IOS شایع نیست.

 

 

نظرات بینندگان