arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / 5 ساعت معطلی شیر ایرانی در گمرک / اعلام موضع لاریجانی در مورد کاندیداتوری اش در 1400 / نامه خداحافظی برانکو امروز به پرسپولیس می‌رسد؟ / کنایه دردسرساز علی دایی به پراید و تیبا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نجات نفتکش ایران در دریای سرخ --- شرکت ملی نفتکش ایران با تایید مساله نقص فنی یکی از نفتکش‌های این شرکت در دریای سرخ، از انتقال این کشتی به بندر جده عربستان سعودی و سلامت همه ۲۶ خدمه این نفتکش خبر داده است. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی از کمک گارد ساحلی عربستان به یک نفتکش ایرانی که در حال غرق شدن بوده و نجات ۲۶ خدمه آن خبر داده بود.

انتقال «کامران» از بریتانیا به تهران؛ پنج ساعت تشریفات گمرکی --- شیر نری که در "راستای طرح احیای نسل شیر ایرانی" از باغ وحش بریستول بریتانیا به تهران منتقل شده بود، دیروز در باغ وحش ارم در نزدیکی تهران به نمایش عموم گذاشته شده است.این حیوان ساعت ۱۰ چهارشنبه شب وارد فرودگاه امام خمینی تهران شده است و "پس از حدود پنج ساعت تشریفات گمرکی" به باغ وحش ارم در غرب تهران منتقل شده است. این برای "اولین بار پس از ۸۰ سال که از انقراض شیرهای ایران می‌گذرد،‌ این شیر نر آسیایی برای تکثیر به ایران منتقل شده است و قرار است جفت ماده آن هم از باغ وحش دوبلین ایرلند به ایران منتقل شود."

سایپا علی دایی را 'به دلیل یک مصاحبه' اخراج کرد --- باشگاه فوتبال سایپا با انتشار بیانیه ای از برکناری علی دایی، سرمربی این تیم خبر داده است. بر اساس بیانیه سایپا،‌ علت اخراج دایی مصاحبه دو روز پیش او بوده است. پیشتر دایی در یک مصاحبه گفته بود: "این بچه‌ها مگر چقدر قراردادشان است؟ این ارقام برای کارخانه سایپا عددی است؟ پراید ۵۰ میلیون شده، تیبا ۷۵ میلیون شده اما قرارداد ما بالا نرفته است، شاید دوست ندارند که من کارم را در سایپا ادامه بدهم که ۹۹ درصد می‌گویند همین مسئله است."

کنایه سنگین صالحی به نیروگاه هسته ای عربستان --- صالحی با اشاره به اینکه «اعلام شد بزودی در عربستان راکتوری راه‌اندازی می‌شود» گفت: «پس از بررسی و تحقیق مشخص شد یک راکتور زیربحرانی (ساب‌کریتیکال) ۲۵ کیلوواتی است که یعنی هیچ».

واکنش لاریجانی به احتمال کاندیداتوری اش: قصد جان مرا کرده اند --- روز پنج‌شنبه در مراسمی که در تربت حیدریه برگزار شده بود، استاندار خراسان رضوی هنگام دعوت از علی لاریجانی به جایگاه سخنران، اشتباها او را رئیس‌جمهور معرفی کرد اما در ادامه گفت: «البته شاید ایشان سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور شدند».  علی لاریجانی در واکنش به این اظهارات گفت: «استاندار با مطلبی که بیان کردند قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم».

زنگ خطر برای مافیای کنکور---  یک مقام سازمان سنجش آموزش در ایران می‌گوید که از ۲۰ اسفند ۹۷، هفت و هزار و ۸۰۰ تن در رشته‌هایی که نیاز به کنکور ندارند ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام در این رشته‌ها تا ششم شهریور امسال ادامه خواهد داشت. این نخستین بار در چند دهه گذشته است که ثبت‌نام برای برخی رشته‌های دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی و معدل کتبی دیپلم انجام می‌شود.

كاهش ٢٠ تا ٣٠ درصدي مسكن در راه است؟ --- مدیر عامل بانک مسکن از اجرای یک بسته رونق زا در بخش مسکن، ساختمان و کنترل سفته بازی در بازار مسکن خبر داد و گفت: این برنامه موجب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن خواهد شد.

نامه خداحافظی برانکو به پرسپولیس می‌رسد؟ --- عصر امروز مهلت تعیین شده سرمربی پرسپولیس به این باشگاه برای پرداخت مطالباتش تمام می‌شود و باید دید برانکو چه واکنشی نشان خواهد داد. طی یک سال اخیر باشگاه پرسپولیس حقوق برانکو ایوانکوویچ را پرداخت نکرده است و از این رو، وکیل سرمربی پرسپولیس طی دو نامه به این باشگاه، خواستار پرداخت مطالبات موکلش شد. او در نامه دوم خود تاریخ سوم ماه می (١٣ اردیبهشت) را آخرین فرصت به باشگاه عنوان کرده بود.

پیام دبیرکل اوپک به سعودی و هشدار زنگنه در مورد پایان اوپک --- محمد بارکیندو دبیرکل اوپک در تهران خیلی روشن به شرکای عربی اش در اوپک پیامی روشن داد:«قبلا گفتم و باز هم می گویم حذف نفت ایران از بازار جهانی غیرممکن  است.» زنگنه اما خیلی روشن عواقب فشار به ایران در بازار نفت را به او اشاره کرده و گفته:«به آقای بارکیندو گفتم که اوپک به دلیل یکجانبه‌گرایی از سوی برخی اعضا در خطر است و احتمال فروپاشی اوپک وجود دارد.»

ترک ها نمی توانند از ایران نفت نخرند --- مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که برخی واحدهای پالایشگاهی ترکیه با قطع خرید نفت از ایران دچار مشکل می‌شوند، چرا که جایگزینی برای برخی از انواع نفت ایران وجود ندارد و بایستی طراحی این واحدهای پالایشگاهی کشور تغییر کند تا قادر به پالایش نفت دیگری باشد.

نظرات بینندگان