arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۲۹ آذر ۱۳۹۰

«جريان تاريكي» به چالش كشيده شد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان دانشگاه ويلامت آمريكا در تحقيقات جديد خود با استفاده از داده‌هاي انفجارهاي ابرنواخترها، به نتايجي دست يافته‌اند كه با نتايج قبلي در مورد «جريان تاريكي» در تناقض قرار مي‌گيرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در سال 2008 تيمي از محققان به ارائه شواهدي پرداختند كه طبق آن تمام كهكشانها در جهان مرئي در يك مسير حركت مي‌كنند و اين حركت اسرارآميز را «جريان تاريكي» ناميدند.

اين درحاليست كه طبق الگوهاي جهان شناختي، جهان در همه‌جا كم و بيش به يك شكل بوده و كهكشانها كه با گرانش همسايگان خود كشيده مي شوند، نسبتا تصادفي حركت مي‌كنند. بنظر مي‌رسد كه انتخاب يك جهت ترجيحي در سرعت ماده اين فرضيه را به چالش مي‌كشد.

نتايج اوليه جريان تاريكي بر اساس تحليل فوتونهاي زمينه ريزموج کيهاني يا همان تابش باقيمانده از انفجار بزرگ در سراسر جهان بوده است. اين فوتونها در زمان عبور از ميان كهكشانها از خود ذرات و غبار پراكنده كرده كه آنها را كمي تغيير مي‌دهند.

محققان با بررسي تغييرات در فوتونها مي‌توانند اطلاعات لازم در مورد سرعت و مسير حركت جهان را استخراج كنند. كار اوليه جريان تاريكي به بررسي اين نور پرداخته و به اين نتيجه رسيد كه كهكشانهاي جهان مرئي در يك جهت و با سرعت دو تا 3.5 ميليون كيلومتر در ساعت حركت مي‌كنند.

اين محققان براي اندازه‌گيري حركت كهكشانها از يك پايگاه داده ديگر، ابرنواختر نوع 1A استفاده كردند. از آنجايي كه تمام گونه‌هاي ابرنواختر نوع 1A انفجار مشابهي را تجربه كرده‌اند، ستاره‌شناسان مي‌توانند از نور آنها براي اندازه‌گيري دقيق مسافت و سرعت كهكشاني كه در آن منفجر شده‌اند، استفاده كنند.

اگرچه نتيجه اين محققان در مورد مسير يكسان حركت كهكشانها با پژوهش جريان تاريكي، مشابه بوده،‌ اما سرعتها بسيار پائين‌تر و در حدود 900 هزار كيلومتر در ساعت است. علاوه بر آن، اين جنبش جمعي تنها در مسافتهاي نزديك و نه در كل جهان مرئي ديده مي‌شود. از اين رو، نتايج جديد با الگوهاي جهان شناختي متناقض نيست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
0
0
سلام
انشاءالله چیزی به پایان عمر فیزیک نمونده... منتظر باشید
نظرات بینندگان