arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۰

لاریجانی: توصیه های مراجع به دولتمردان از سر دلسوزی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: مراجع دردمندانه مسایل مردم را درک می کنند و اگر توصیه هایی به دولتمردان دارند از سر دلسوزی است و کینه ای ندارند و چیزی نمی خواهند هدف آنها صلاح امت است، نه مالی و نه مقامی از کسی می خواهند.

علی لاریجانی روز پنجشنبه در نخستین جشنواره ملی قرآن پژوهی و طب که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد، با تقدیر از برگزاری این کنگره ابراز داشت: حرکت پسندیده ای است که در یک محیط دانشگاهی از یک شخصیت حوزوی که در زمینه مسایل فقهی و قرآنی تبحر دارد، تقدیر می شود.

وی با بیان اینکه تجلیل از شخصیت ایشان یک امر لازمی بود، اظهار داشت: قبلا از افرادی که در قید حیات بودند تجلیل نمی شود در سالهای اخیر این روش باب شد و کار ارزشمندی است، تجلیل از شخصیت آیت الله مکارم فقط تجلیل از شخصیت علمی نیست، بلکه تکریم از هویت خودمان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شخصیت هر جامعه به هویت آن است، عنوان کرد: عنصر اصلی در هویت جامعه، فرهنگ است، این فرهنگ است که هویت جمعی را شکل می دهد و معنادار می کند و این همبستگی همبستگی صوری نیست و جنبه محتوایی پیدا می کند.

لاریجانی، فرهنگ را یک امر مهم برای جوامع دانست و گفت: برخی آیینها دست ساز بشر هستند که در یک سطحی همبستگی ایجاد می کنند اما نمی توانیم بگوییم جاودانه هستند، مثلا مارکسیست یک جایگاه اجتماعی داشت که توانست سالها همبستگی به وجود بیاورد، اما چون دست ساز بشر بود تاب نیاورد و پس از 70 سال میرا شد و از هم پاشید.
وی ادامه داد: به هم ریختگی در حوزه تمدن غرب هم مشاهده می کنیم، تمدن غرب در برخی از ارزشها غلو کرد و در برخی دچار نصیان شد که نمی توانند همه اجزای جامعه را به هم پیوند بدهند، بحران اخلاقی و معنویت در غرب یک امر واقعی است.
رییس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ما مفتخرم امت رسول خدا محمد مصطفی(ص) هستیم و این آیین، آیین خاتم است و کمال دارد و برای همه ادوار است و از این جهت ماندگار است، اما موضوع آیین اسلام موضوعی است که با همه ابنای جامعه مرتبط است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما دچار قرائتهای مختلف از اسلام می شویم، چیزی که می تواند ما را به هم اتصال دهد باید از یک قرائت برخوردار باشد، اینجاست که مرجعیت کارساز است.
لاریجانی، تاکید کرد: عاملی که می تواند ما را به هم متصل کند و از تفرقه جلوگیری کند، مرجعیت است که از امام نشأت گرفته و ما را به نظام مرجعیت اسلامی می رساند.
وی با تاکید بر اینکه مساله مرجعیت در تفکر دینی ما بخشی از هویت جمعی ماست، گفت: ما اگر امروز از یک مرجع بزرگ تجلیل می کنیم، تمرکز پیدا کردن ذهن ما بر روی یک مساله اساسی است که باعث می شود هویت جمعی ما قوام پیدا کند.

رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تخریبهای غرب علیه روحانیت و مرجعیت ابراز داشت: یکی از موضوعاتی که غرب در دهه های اخیر با فشار زیادی تخریب می کرد جریان روحانیت و مرجعیت بود، گاه از درون افرادی به این مساله حمله می کردند، گاهی گروهکها اقدام به این کار می کردندو به دنبال جداسازی مراجع و روحانیت از توده های مردم بودند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این امر و خصویت و استقلال حوزه و روحانیت و مرجعیت همه شگردها را باطل کرد.

لاریجانی، با اشاره به اینکه مراجع دردمندانه مسایل مردم را درک می کنند، اظهار داشت: مراجع اگر توصیه هایی به دولتمردان دارند از سر دلسوزی است و کینه ای ندارند و چیزی نمی خواهند هدف آنها صلاح امت است، نه مالی و نه مقامی از کسی می خواهند.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از شخصیتهای برجسته ای هستند که باید سیر زندگی ایشان و حضورشان در عرصه های مختلف بیانگر توجه خاص ایشان به مشکلات جوانان، مردم و نخبگان است.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: بسیاری در کنار تفسیر قرآن ایشان آرام می گیرند، دغدغه ایشان این بود که آثاری را بنویسند که مشکلات مردم و طبقه تحصیل کرده را مورد توجه قرار دهند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نوع قلم آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: تفسیر نمونه ایشان هم جامعیت دارد و هم بیان ساده ای است، ایشان اصرار دارند که کتابهای خود را ساده بنویسند و این دغدغه ای است که شهید مطهری داشتند.

لاریجانی، افزود: یکی از مشکلات کشور ما این است که به کارهای جمعی عادت نکردیم، اما آیت الله مکارم شیرازی در علم به کار جمعی توجه می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دریافتهای سیاسی آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: برداشت ایشان از اوایل انقلاب این بود که هر کجا وظیفه ای احساس کردم پای آن ایستادم.

رییس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آیت الله مکارم در تدوین قانون اساسی نقش بسزا و همچنین در انضباط دادن به حوزه نقش محوری داشتند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آیت الله مکارم دغدغه انقلاب و جوانان را دارند، گفت: مزاج واقع بینی برای کشور امر مهمی است و همیشه در قدرت می تواند رسوخ پیدا کند و باعث می شود این پوسته را از بین ببرد.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان