arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۰

در محيط‌هاي پر گردو غبار از لنز استفاده نکنيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس انجمن چشم پزشکي ايران با اشاره به مضرات خوابيدن فرد با لنز داخل چشم اظهار داشت: اصولا وقتي لنز روي چشم قرار مي‌گيرد اکسيژن از طريق اشک تامين مي‌شود، وقتي فرد مي‌خوابد چون پلک بسته است تبادل اکسيژن اشک با محيط کم مي‌شود و در نتيجه اکسيژني وجود نخواهد داشت که از لنز عبور کند و به قرنيه برسد.

دکتر هرمز شمس در گفت وگو با خبرنگاربهداشت و درمان ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، گفت: زماني که فرد با لنز مي‌خوابد قرنيه دچار کمبود اکسيژن مي‌شود، حتي اگر لنز قابليت نفوذپذيري بالايي براي اکسيژن داشته باشد، وقتي اکسيژني در فضاي چشم وجود ندارد، هيچ تفاوتي نمي‌کند. علاوه بر اين‌ها ريسک عفونت با استفاده طولاني ‌مدت از لنز بالا مي‌رود. در واقع اين ‌گونه نيست که خوابيدن با لنز حتما مشکل ايجاد مي‌کند ممکن است فردي چند شب هم با لنز بخوابد و اتفاقي نيفتد ولي ناگهان دچار مشکل شود.

وي افزود: عينک و چشم، انحنا و شرايط سطح قرنيه نيز بايد در انتخاب نوع لنز يا انحناي لنز در نظر گرفته شوند تا ميزان ايجاد عوارض به حداقل برسد به همين دليل حتما بايد تجويز لنز توسط يک چشم پزشک صورت بگيرد.

در محيط‌هاي پر گردو غبار از لنز استفاده نکنيد

دکتر شمس در ادامه با بيان اينکه مهم‌ترين عوارض ناشي از لنز ايجاد عفونت است تا جايي که مي‌تواند صدمات جبران‌ناپذيري به ديد فرد بزند و بهترين راه اين است که از به وجود آمدن اين عارضه پيشگيري کرد، توصيه کرد: کساني که از لنز استفاده مي‌کنند، معاينات دوره‌اي داشته باشند، معمولا بايد بين هر 3 تا 6 ماه به يک متخصص چشم مراجعه کنند تا هم چشم‌ها معاينه شوند و هم لنز چک شود تا رسوبات و آلودگي‌هاي روي آن توسط پزشک کنترل شده و درصورت لزوم لنز تعويض شود.

اين متخصص چشم در ادامه با بيان اينکه دومين راهکار براي پيشگيري از عفونت‌هاي چشمي رعايت بهداشت لنز است، گفت: بعضي از محيط‌ها هستند که احتمال آلودگي در آن‌ها بيشتر است مثل استخر، سونا و... زيرا يکسري از ميکروب‌ها در آب استخر يا آب شهري وجود دارند که براي يک فرد عادي مشکلي را ايجاد نمي‌کنند، ولي کافي است استفاده از لنز خراش کوچکي را روي قرنيه ايجاد کرده ‌باشد، در نتيجه ميکروب‌ها به چشم نفوذ و فرد را بيمار مي‌کنند.

وي يادآوري کرد: اين عارضه درمان طولاني دارد و ممکن است تا مدت‌ها فرد درگير شود. همچنين اگر در محيط‌هاي پر گردوخاک زياد رفت‌وآمد مي‌کنيد بهتر است کمتر لنز در چشمهايتان بگذاريد يا حداقل از يک عينک محافظت‌ کننده استفاده کنيد تا مشکل کمتري برايتان ايجاد شود.

رئيس انجمن چشم پزشکي با بيان اينکه اگر فردي دچار قرمزي، تاري ديد و درد شديد يا احساس وجود جسم خارجي در چشم شد بايد سريع به پزشک مراجعه کند، تاکيد داشت: بايد بلافاصله لنز را درآورده و چند ساعتي استراحت کند و از قطره‌هاي مرطوب‌کننده مثل اشک مصنوعي استفاده شود تا بهبود يابد.

وي افزود: ممکن است يک خراش جزئي يا تحريک چشمي باعث به وجود آمدن اين عوارض شده باشد و با استفاده نکردن از لنز رفع شود اما اگر اين علائم يعني درد، تاري ديد و... شدت پيدا کرد و بعد از چند ساعت در آوردن لنز بهبود پيدا نکرد بايد بلافاصله به پزشک مراجعه شود.
نظرات بینندگان