arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۰

شورای نگهبان: مدعیان نفوذ جریانات خاص در هیئت‌های نظارت تعقیب قضایی هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی شورای نگهبان گفت: کسانی که مدعی نفوذ جریانات خاص در هیئت‌های نظارت بودند را تحت تعقیب قرار دادیم و از آنها خواسته‌ایم که مستندات خود را ارائه دهند اما اگر نتوانند مستنداتی ارائه دهند، باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری انتخابات بر اساس شیوه‌های ابتکاری اظهار داشت: ثبت‌نام کاندیداها از طریق پایگاه‌های وزارت کشور به صورت رایانه‌ای انجام شد و امیدواریم تا جایی که امکانات فنی و قانونی اجازه می‌دهد دوستان وزارت کشور مراحل دیگر را نیز به صورت رایانه‌ای انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: بخشی از فرآیند انتخابات از زمان میان دوره‌ای مجلس ششم، رایانه‌ای شده و شورای نگهبان آمادگی دارد تا هر جا وزارت کشور امکان برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای دارد، همراهی کند و نظارت دقیق داشته باشد.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان در برگزاری رایانه‌ای انتخابات پیشقدم بوده ولی شرط اصلی برخورداری از امکانات فنی و مجوزهای قانونی است و وزارت کشور تا هر مرحله از این مسیر پیش برود، همراهی خواهیم داشت.

* مدعیان نفوذ جریانات خاص در هیئت‌های نظارت تعقیب قضایی هستند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که مدعی بود برخی جریانات خاص در هیئت‌های نظارت این شورا نفوذ کردند، اظهار داشت: کسانی که چنین ادعایی کرده‌اند، تحت تعقیب قرار دادیم و از آنها خواسته‌ایم که مستندات خود را ارائه دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر آنها نتوانند مستنداتی ارائه دهند، باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره تخریب‌های هدفمند شورای نگهبان در آستانه انتخابات‌ها نیز گفت: دشمنان و بدخواهان مردم و نظام جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از پا نمی‌نشیند و همواره در حال توطئه هستند.

* تصور ساکت‌نشستن دشمنان، خیال خام است

وی ادامه داد: اگر تصور کنیم دشمنان ساکت نشسته‌اند خوش خیالی است و نباید چنین تصور خامی داشته باشیم اما در مقابل، مردم همیشه در صحنه حضور داشته و با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب توطئه‌ها را خنثی کردند.

" اگر چه همواره باید مراقب توطئه‌ها و تحرکات دشمن باشیم اما اگر مردم حضور پرشور در صحنه داشته باشند، نباید از توطئه‌های دشمنان نظام نگرانی داشته باشیم."

کدخدایی تصریح کرد: در این دوره ممکن است شاهد مشکلاتی باشیم که از سوی دشمنان به وجود می‌آید، ولی ابه امید خدا حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات پاسخ محکمی به این توطئه‌ها و حرکت‌های مذبوحانه خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت ساکتین و مردودین فتنه 88 نیز تأکید کرد: معیار برای ما قانون است و اگر رفتار افراد مطابق قانون باشد، منعی برای حضور در صحنه ندارند و اگر خلاف قانون عمل کرده باشند، طبق قانون اظهار نظر خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به عنوان یک نهاد انقلابی و اساسی و پاسدار قانون اساسی تلاش می‌کند، قانون اساسی پاس داشته شود و رفتار و الزامات ما بر اساس قانون خواهد بود.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که مدعی بود میزان ثبت‌نام کنندگان در این دوره نسبت به انتخابات مجلس هشتم کاهش داشته، اظهار داشت: در انتخابات مجلس هشتم حدود 7 هزار و 600 نفر ثبت‌نام کردند و در این دوره حدود 5 هزار و 400 نفر داوطلب شده‌اند.

* مصوبه مجلس درباره مدرک تحصیلی کاندیداها، در میزان ثبت‌نام تأثیر داشت  

وی در ادامه این نشست خبری افزود: در دوره قبل مسئله مدرک تحصیلی بالا مطرح نبود و حدود 2 هزار و 800 نفر با مدرک کارشناسی داوطلب انتخابات شدند اما این دوره با مصوبه مجلس حداقل مدرک به کارشناسی ارشد ارتقاء یافت که این موضوع در میزان ثبت‌نام تأثیر داشت.

کدخدایی ادامه داد: کسانی که در ادوار گذشته با مدارک ناقص برای ثبت‌نام مراجعه می‌کردند، ثبت‌نام نمی‌شدند اما این بار با حضور کارشناسان هیئت نظارت در محل‌های ثبت‌نام، تعداد این افراد به حداقل رسید.

وی تصریح کرد:‌ اگر این دو عامل را در نظر بگیریم، می‌توان گفت داوطلبان این دوره نسبت به دوره گذشته کاهش نداشته است، بلکه مشارکت در ثبت‌نام گسترده بود و ما شاهد مشارکت گسترده مردم پای صندوق‌های رای در 12 اسفند خواهیم بود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصداق‌ قرار گرفتن توهین افراد در بررسی صلاحیت آنها که محور سؤال یک خبرنگار دیگر بود نیز اظهار داشت: قانون انتخابات بندی را درباره محکومیت‌های قضایی دارد که البته موارد خاصی از محکومیت‌ها قید شده و اگر اقدامات افراد مشمول این بند شود، در بررسی صلاحیت‌ها ملاک قرار می‌گیرد.

* بررسی طرح کسب و کار در جلسات آینده شورای نگهبان

خبرنگاری از کدخدایی درباره نظر شورای نگهبان در خصوص طرح کسب و کار که اخیراً در مجلس تصویب شده، سؤال کرد که وی هم پاسخ داد: این طرح تازه به شورای نگهبان ارجاع شده و در جلسات آینده درباره آن بحث و اعلام نظر خواهیم کرد.

وی در پایان نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات در صورت عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو نیز گفت: مردم نشان دادند که توجهی به احزاب و گروه‌های سیاسی ندارند و هر گاه لازم باشد از انقلاب و نظام دفاع کنند، به صورت خودجوش وارد صحنه می‌شوند و انشاءالله 12 اسفند شاهد حضور گسترده مردم در صحنه خواهیم بود.
نظرات بینندگان