arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۱۹ دی ۱۳۹۰

ايجاد دروس " تفکر و پژوهش " و " کار و فناوري " در پايه ششم ابتدايي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قائم مقام دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: با اجرای نظام جدید آموزشی شش ، سه ، سه از مهر 91 ، نخستین بار دو درس تفکر و پژوهش و کار و فناوری در پایه ششم ابتدایی تدریس می شود.

محمدعلی جمالی فر افزود: هر یک از این دروس، یک ساعت در هفته تدریس می شوند و ممکن است کتاب درسی برای آن تالیف نشود بلکه مانند هنر و تربیت بدنی برای آموزش معلمان پایه ششم ابتدایی برای این دروس کتاب راهنمای معلم منتشر می شود.

وی بر آشنایی دانش آموزان با فعالیت های پژوهشی و فناوری گفت : اکنون دانش آموزان دوره ابتدایی در استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات از مهارت لازم برخوردار نیستند به این علت ، ایجاد این دروس مقدمه ای برای تقویت آشنایی دانش آموزان با این حوزه دانش است.

جمالی فر افزود : تدریس این دروس در پایه ششم ابتدایی مقدماتی است و با تغییر تدریجی نظام آموزشی در دوره متوسطه برای این دروس کتاب تالیف می شود. وی گفت : با در نظر گرفتن این دروس جدید ، عناوین درسی پایه ششم ابتدایی ده عنوان است که با تدوین شبکه مفهومی اهداف این پایه ، کتب درسی آن در حال تالیف است و نخستین بار از مهر 91 تدریس می شود.

جمالی فر ، دیگر عناوین درسی پایه ششم ابتدایی را شامل قرآن ، تعلیمات دینی ، زبان و ادبیات فارسی ، مطالعات اجتماعی ، ریاضی ، علوم تجربی ، هنر و تربیت بدنی و سلامت برشمرد که در ادامه دروس پایه های قبلی ابتدایی است اما با محتوای کامل تر تالیف می شود.

وی گفت : مواد آموزشی پایه ششم ابتدایی در چارچوب برنامه درسی ملی و در فرایندی شامل تدوین شبکه مفهومی اهداف ، تهیه و سازماندهی محتوا ، شیوه های ارزشیابی ، روش های یاددهی و یادگیری ، ویژگی و صلاحیت اجرایی معلمان و ابزار لازم برای تدریس دروس این پایه تالیف می شود.

جمالی فر افزود: با توجه به فعالیت مستمر ، دقیق و سریع گروه های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تالیف کتب پایه ششم ابتدایی هیچ نگرانی در چاپ و توزیع کتب این پایه در تابستان 91 نداریم و به تعهدات خود در این باره عمل می کنیم. ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با 12 کارگروه تخصصی تشکیل شده است وکار گروه تولید محتوای آموزشی ، مسئولیت تغییر محتوای کتب دوره ابتدایی و تالیف کتب پایه ششم دبستان را متناسب با نظام جدید آموزشی برعهده دارد.
نظرات بینندگان