arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
ادامه روند توقف طرح های توسعه صنعت برق ؛

احتمال خاموشی‌های گسترده از سال آینده

نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به بدهی پنج هزار میلیارد تومانی دولت به سازندگان صنعت برق از احتمال وقوع خاموشی‌های گسترده برق تا دو سال آینده خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به بدهی پنج هزار میلیارد تومانی دولت به سازندگان صنعت برق از احتمال وقوع خاموشی‌های گسترده برق تا دو سال آینده خبر داد.

محمد کبیری دیروز در نشست خبری با اشاره به عدم پرداخت بدهی پنج هزار میلیارد تومان سازندگان و صنعتگران صنعت برق توسط وزارت نیرو گفت: ‌این حجم گسترده از بدهی‌ها منجر به کاهش بهره‌وری و سوددهی سازندگان تجهیزات صنعت برق کشور شده است.

به گزارش مهر، نایب رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق کشور با اعلام اینکه در حال حاضر برخی از صنایع و کارخانجات تولیدکننده تجهیزات برق در مرز تعطیلی کامل و ورشکستگی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: در برخی از این کارخانجات شیفت کاری کارکنان از هشت به پنج ساعت در روز کاهش یافته ضمن آنکه حق و حقوق برخی از کارگران و کارکنان شاغل در این صنایع نیز به حداقل کاهش یافته است.

این فعال صنعت برق با اشاره به کاهش قدرت چانه‌زنی سازندگان داخلی برای خرید کالا و مواد اولیه اظهار داشت: در کنار این مسایل عدم گشایش اسناد اعتباری توسط بانک‌های داخلی مشکلات مضاعفی را به سازندگان صنعت برق کشور تحمیل کرده است.وی با اشاره به ماده«35» قانون بودجه سال‌جاری یادآور شد: براساس این ماده قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت باید امسال حدود پنج هزار میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران صنعت برق را پرداخت می‌کرد که تاکنون کمتر از چهار درصد از این اعتبارات محقق شده است.

کبیری با اشاره به پرداخت حدود 200 میلیارد تومان از سوی دولت برای پرداخت بدهی پیمانکاران و سازندگان صنعت برق بیان کرد: با ادامه وضع موجود علاوه بر ورشکستگی کامل صنعت برق کشور نمی‌توان آینده روشنی برای توسعه این صنعت تا دو سال آینده متصور بود.نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق با یادآوری اینکه هم‌اکنون 40 درصد سازندگان صنعت برق بدون استفاده مانده یا تعطیل شده‌اند از بیکاری حدود 70 هزار نفر در صنعت برق کشور خبر داد و افزود: همزمان با افزایش بدهی‌های دولت به سازندگان داخلی، قیمت مواد خام و اولیه همچون مس، آهن، آلومینیوم و فولاد و برخی از پلیمرها هم به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون با توجه به افزایش ناگهانی نرخ دلار سازندگان صنعت برق باید پول بیشتری برای خرید کالا و مواد اولیه پرداخت کنند، تاکید کرد: بر این اساس باید سالانه حدود 400 میلیارد تومان پول بیشتر برای تامین مواد اولیه توسط سازندگان بخش‌خصوصی به دولت پرداخت شود.

در ادامه این نشست علیرضا کلاهی، عضو هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه در حال حاضر با وجود افزایش بدهی‌ها و رشد تصاعدی نرخ دلار و برخلاف تولید نفت تولید برق کشور کاهش نیافته است، گفت: این عدم کاهش تولید برق در کنار تحریم‌ها و افزایش فشارهای بین‌المللی قابل ملاحظه است.این عضو سندیکای صنعت برق با اشاره به افزایش ناگهانی نرخ ارز تاکید کرد: این افزایش ناگهانی یکسری آثار تورمی در قراردادهای صنعت برق برجای گذاشته به‌طوری که با رشد قیمت دلار بهای مواد اولیه‌ای همچون فولاد، مس، آهن، آلومینیوم و برخی از پلیمرها به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

کلاهی با یادآوری اینکه براساس قراردادهای مرجع دولت باید مس را با دلار 1050 تومان در اختیار سازندگان کابل و ترانس قرار می‌داد، تصریح کرد: اما برخلاف مصوبات دولت هم‌اکنون مس با دلار 1460 تومان در اختیار سازندگان داخلی قرار می‌گیرد.
این عضو هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به احتمال وقوع خاموشی‌های گسترده در سطح شبکه سراسری برق تا سال 91 بیان کرد: در حال حاضر سازندگان صنعت برق با 20 تا 30 درصد ظرفیت اسمی مشغول به کار هستند که ادامه وضع موجود به ورشکستگی کامل و زمینگیر شدن سازندگان و پیمانکاران صنعت برق منجر خواهد شد.

همچنین در این نشست حمیدرضا صالحی، دبیر سندیکای برق با اشاره به اینکه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف برق کاهش پیدا کرد، اظهار داشت: اما با توجه به توقف طرح‌های توسعه‌ای صنعت برق اگر دولت تدبیری برای احیای سازندگان صنعت برق نیندیشد قطعا از سال 91 با خاموشی‌های گسترده برق مواجه خواهیم شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
1
24
ما که از سال 85 تا الان در محدوده شرق تهران( پردیس رودهن و... )برق نداریم و خودمون با خودمون خوشیم.من برای خودم جوک میگم ومیخندم .
نظرات بینندگان