arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۱۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

خودرو بی سر و صدا گران شد؛ دور زدن قیمتها به بهانه نرخ ارز

به رغم اینکه پرفروش ترین و البته پرتیراژترین خودروها، دو خودروساز بزرگ کشور، بنا بر ادعای سازندگان صد درصد ساخت داخل است، اما تولیدکنندگان به بهانه های گوناگون قصد افزایش قیمت آنها را دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازار ارز و دلار، این روزها با نوسانات زیادی دست و پنجه نرم می کند، حالا در این شرایط اگر تولیدکننده که مواد اولیه اش را از محل واردات تأمین می کند، حرفی نزند؛ جای سؤال دارد.

البته طی روزهای گذشته، تولیدکنندگان هم تا دلتان بخواهد از این جور حرفها زدند و جالب جایی بود که آنها حتی یک دلار هم از بازار آزاد نخریده بودند و هنگامی که رئیس کل بانک مرکزی گفت، هر کس هر مقدار ارز بخواهد در اختیارش قرار می دهیم، بسیاری از کسانی که برای گرانی خوابها دیده بودند و انبارها را پر کرده بودند تا کالاها را به قیمت گران تر بفروشند، خوابشان پریشان شد.

تلاش بی سر و صدا

اما به نظر می رسد یک گروه از تولیدکنندگان عزمشان را حسابی جزم کرده اند تا قیمتها را افزایش دهند و به طور قطع این اتفاق تا پیش از پایان سال و بلکه بنا به اخبار رسیده طی 10روز آینده اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین گزارش، یک منبع مطلع از تلاش بی سر و صدای خودروسازان بزرگ کشورمان برای افزایش 10تا 20درصدی قیمت خودروهایشان خبر داد، این در حالی است که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز برای این افزایش قیمت آماده شده اند و تنها کار را به امروز و فردا حواله می دهند تا احتمالاً با مرحله دوم هدفمندی همزمان شده و توجیهی برای آن بیابند.

بهانه جویی برای گرانی

در عین حال خبرها حکایت از آن دارد به رغم اینکه پرفروش ترین و البته پرتیراژترین خودروها، دو خودروساز بزرگ کشور، بنا بر ادعای سازندگان صد درصد ساخت داخل است، اما تولیدکنندگان به بهانه های گوناگون قصد افزایش قیمت آنها را دارند.

هرچند افزایش سرسام آور خودروهای وارداتی عملاً بهانه اصلی را به آنها داده، ولی این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که طی سال جاری این خودروها به بهانه افزایش آپشن هایی از جمله ترمز ضد قفل و کیسه هوا چیزی حدود یک میلیون و بیشتر افزایش قیمت داشته اند، اما این رقم خودروسازان را قانع نکرده و به طور قطع مرحله جدید افزایش قیمت را طی چند روز آینده برابر با افزایش 20درصدی قیمت دلار دولتی که از 1050 به 1226تومان رسید، اعمال خواهند کرد.

باید گران شود

در همین راستا محسن رزم خواه، عضو انجمن قطعه سازان گفت: تثبیت قیمت خودروهای داخلی در شرایطی که قیمت تمام شده تولید در حال افزایش است، در نهایت منجر به از بین رفتن صنعت خودرو و قطعه خواهد شد.

وی افزود: قیمت تمام شده تولید هر کالایی از جمله قطعه و خودرو تحت تأثیر هزینه های تولید مانند قیمت مواد اولیه، ارز، حقوق و دستمزد و امثال آن است.

وی با بیان اینکه اگر هزینه های تولید خودرو افزایش یابد، به طور طبیعی قیمت فروش نیز باید رشد کند، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت ادامه تولید قطعه و خودرو از لحاظ اقتصادی توجیه خود را از دست داده و تولید کننده در نهایت مجبور به متوقف کردن فعالیتها در این حوزه خواهد شد.

پیش از وی نیز دبیر انجمن خودروسازان اظهار داشته بود، قیمت تمام شده تولید خودرو در ماه های اخیر به شدت تحت تأثیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه های تولید قرار داشته است.

احمد نعمت بخش گفته بود، در حال حاضر شرایط به گونه ای است که برخی خودروهای داخلی با حاشیه زیان تولید می شوند، بنابراین قیمت خودروهای داخلی باید چند درصد افزایش یابد.

خودروسازان در این راستا درخواست افزایش قیمت خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارایه کرده و در انتظار برگزاری جلسه برای بررسی این درخواستها هستند.


در همین راستا یک عضو انجمن قطعه سازان از تخلف برخی خودروسازان در افزایش غیر قانونی قیمت برخی محصولات به بهانه نصب آپشن و تغییرات ظاهری در خودرو خبر داد.

این مقام مسؤول اظهار داشت: در شرایطی که خودروسازان موفق به افزایش قیمت محصولات خود متناسب با رشد قیمت تمام شده خودرو نمی شوند، به راهکارهای مختلفی برای دور زدن قیمتهای مصوب و افزایش نرخ فروش محصولات رو آورده اند.

وی ادامه داد: خودروسازان با ایجاد تغییرات مختصر در ظاهر خودرو و همچنین افزودن برخی آپشن های جانبی، محصولات خود را با قیمتهای به مراتب بالاتر و غیر متناسب با این تغییرات عرضه می کنند.

در مقابل این اظهارات، مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تأکید کرد، هرگونه افزایش قیمت خودرو به بهانه نصب آپشن تخلف است.

*
سعید کوشافر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
0
42
یه قرون از حرف های وزارت صنعت و معدن و تجارت رو دیگه قبول ندارم
فقط سیاه کاری می کنن
فقط فریب می دن
بابا آخه آون دنیا هم هست نکنه خیلی خیالتون راحته آقایان...
شهداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
0
44
انتخاب خواهش می کنم این کامنت منو بگذار
وزارت صنعت و معدن و تجارت طی این سالهای اخیر بویژه ازش چیزی نشنیدم که خوب عمل کرده باشه
همش خلف وعده
همش وارونه جلوه دادن حقایق و همیشه همه چیز آرومه
آخه دیگه می شه حرف اینا رو باور کرد؟
تو بگو توی چه زمینه ای باور کنیم؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
0
56
خودروهای بی کیفیت و بی خودی گرون داخل !
آقای وزیر حواست هست؟
لی لی پوت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
0
24
من نمیدونم انگیزه مسؤلین از ایجاد سازمان حمایت چی بوده کجای دنیا سازمان حمایت از مصرف کننده دولتی بوده حالا فرضا اینو باتوجه به دولتی بودن اقتصاد ایران بتونیم توجیه کنیم ولی اینکه یه سازمان هم از حقوق مصرف کننده بخواد دفاع کنه هم از حقوق تولید کننده این دیگه فقط مختص کشور ماست حالا اگه این دو سازمان ادغام بشن ولی خصوصی باشن باز هم اندکی جای توجیه داره ولی با توجه به مسولیت تعریف شده این سه نهاد ادغام هر سه با هم غیر ممکنه. این یعنی ایجاد یه سازمان همه کاره و هیچ کاره.
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
0
30
راست می گی
آقای وزیر بیا و یه بار شما هم با این خودروهای تولید داخل مثل ما بشین توی خیابونای پرترافیک تهرون خودت رانندگی کن
راستی خودتم پولشو بده ها نه دولتی باشه
می خوام ببینم چه حال داری؟
شاهين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
31
5
باسلام
درسته كه گراني بد هست و صد البته براي تمام اقشار جامعه گراني مانند يك كابوس هست ولي بايستي ديد كه ارزاني هم بهايي دارد و كافيست كمي زحمت بكشيد و به شهرك هاي صنعتي سري بزنيم تقريبا 70% تعطيل و 30% باقي هم با حداقل تيراژ توليد ميكنند
گراني ارز و نيز برق و ساير موانع باعث شده انگيزه لازمه از بين برود و حتي براي جلوگيري از زيان بيشتر كارگاهها بسته شوند .
هر چند بنده هم اخيرا" خودروي داخلي خريده ام و دل خوشي ندارم ولي بايستي بدانيم با اين تحريم و افزايش مواد توسط پتروشيمي و نيز ساير منابع داخلي قطعه سازان به شدت تحت فشار هستند مردم فقط نبايد ظاهر بين باشند هيچ كس نبايد ساده لوحانه به شرايط توليد درحال حاضر نگاه كند ما نه در شرايط ديگران هستيم و نه اقتصاد سالمي داريم مردم ما هم روحيه فداكارانه اي ندارند مثلا تو اين وضعيت خراب هر كسي به فكر خريد سكه و دلار هست و اين يعني نفعت شخصي و تقريبا تمام منابع ما از توليد خارج شده اند و متاسفانه طرح هدف مندي هم مشكل را به نوعي تشديد كرد
بگذريم ... شايد اصلا" چيزي توليد نشود و به واردات روي بياوريم مشكل خيلي ها حل شود .
فقط يك سئوال با آيندگان چه بگويم - چه راحت تسليم شديم در جنگ اقتصادي ؟
خدا با ما و فرزندان ما رحم كند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
من خیلی به این شهرکها سر زده ام اکثر وام ها را گرفته و در جای دیگر سر مایه گذاری کرده اند و ننه من غریبم در آورده اند.
دانشجو خارج از کشور
|
UNITED STATES
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
1
18
اما آمار احمدی نژاد که بهتر از این ها رو نشون میده؟!!!
رفاه بالاتر و تورم و گرانی نه تنها مهار بلکه کمتر شده اند؟
نظرات بینندگان