arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۰۰/

مشاور برلوسکونی: نیازی به توجیه شدن درباره قدرت نظامی ایران نداریم / فورا به موضوع تحویل قایق های تندرو به ایران رسیدگی می کنیم

سفیر سمبلر، در کنار فرستاده اقتصادی، از فرصت نشست ۴ فوریه با جیووانی کاستلانتا، مشاور ارشد سیاسی نخست وزیر برلوسکونی استفاده کرده و موضوع نگرانی‌های عمیق آمریکا درباره انتقال قایق‌های تندرو از ایتالیا به ایران را در کنار نکات گفته شده در تلگراف ب. مطرح کرد. هرچند کاستلانتا می‌گوید او با این موضوع آشنا نبوده و فورا جدیت خود را با اشاره به موضع به عنوان سفیر سابق ایتالیا به ایران، نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سندی سری از رم ایتالیا به تاریخ سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره تحویل قایق‌های گشت به ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: صحبت سفیر با نخست وزیر درباره تحویل قایق‌های گشت به ایران
طبقه بندی: سری
سه شنبه: ۱۹:۰۰ چهارم فوریه ۲۰۰۳
از: رم
به: نامشخص

۱. سفیر سمبلر، در کنار فرستاده اقتصادی، از فرصت نشست ۴ فوریه با جیووانی کاستلانتا، مشاور ارشد سیاسی نخست وزیر برلوسکونی استفاده کرده و موضوع نگرانی‌های عمیق آمریکا درباره انتقال قایق‌های تندرو از ایتالیا به ایران را در کنار نکات گفته شده در تلگراف ب. مطرح کرد. هرچند کاستلانتا می‌گوید او با این موضوع آشنا نبوده و فورا جدیت خود را با اشاره به موضع به عنوان سفیر سابق ایتالیا به ایران، نشان داد. او فورا به بندرعباس اشاره کرد که خودش از آن دیدن کرده بود و افزود «می دانم که نیروی دریایی ایران از این قایق‌ها استفاده می‌کند».

۲. سفیر به سطح بالای ناامیدی آمریکا در زمینه عدم اقدام دولت ایتالیا در معلق کردن این صادرات، با وجود هشدار‌های متعدد ما در چندین ماه گذشته اشاره کرد. مسئله خاص مورد اشاره اینکه وزارت امورخارجه به ما گفته است که قایق‌های تندرو قرار است توسط سپاه استفاده خواهد شد، اما همچنان حاضر نیست آن‌ها را به عنوان اقلامی با کاربرد دوگانه در نظر بگیرد. ما ادامه دادیم که وزیر پاول احساس کرده است که این نگرانی باید در جریان دیدار او با فرانتینی، وزیر امورخارجه مطرح شود. فرانتینی خواهان اطلاعات بیشتری شده بود که واشنگتن آن را ارایه کرده و سفارت هم آن را هفته گذشته به آن‌ها داده بود. این موضوع دارای فوریت مهمی بود، زیرا خبر از تحویل فوری قایق‌های گشتی بیشتر و تجهیزات مرتبط با آن‌ها به ایران وجود دارد. آمریکا از دولت ایتالیا خواسته است که از تحویل اقلام بیشتر جلوگیری کند. آمریکا معتقد است که دولت ایتالیا قدرت حقوقی برای اقدام را دارد. تنها مسئله مورد نیاز اراده سیاسی است.

۳. ما در نهایت این درخواست را مطرح کردیم که دفتر نخست وزیر بصورت آشکار به این نگرانی‌های ما توجه کند. کاستلانتا گفت که او هیچ نیازی به توجیه شدن درباره خطر ناشی از طرف نیروی نظامی ایران ندارد و فورا به این مسئله رسیدگی خواهد کرد.
سمبلر

نظرات بینندگان