arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۰

پیشنهادهای جدید برای میزبانی نشست ایران و 1+5

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعلام آمادگی ترکیه برای میزبانی نشست ایران و 1+5 گفت: برخی دیگر از کشورها اعلام آمادگی کرده اند تا میزبانی این نشست را بر عهده بگیرند که مکان نهایی مذاکرات اوایل هفته آینده مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عمانی خود در پاسخ به سوالی در رابطه با مکان مذاکرات ایران با 1+5 تصریح کرد: ترکیه آمادگی خود را برای این منظور اعلام کرده و احتمال دارد کشورهای دیگری اعلام آمادگی کند که روز شنبه میان آقای جلیلی و خانم اشتون نسبت به مکان مورد توافق تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: تا شنبه کشور دیگری اعلام آمادگی اش را در این خصوص اعلام خواهد کرد که امیدواریم اوایل هفته آینده یعنی حداکثر تا یکشنبه این مسئله مشخص شود.

وزیر خارجه افزود: البته نظر شخصی من این است با توجه به اینکه نشست قبلی در استانبول انجام شد نشست بعدی نیز در همین مکان برگزار شود که البته تصمیم گیری با شورای عالی امنیت ملی است.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا بیان داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قصد و گسترش روابط با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی است و اولویت ما کشورهای همسایه، اعضای سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا است.

وزیر خارجه با اشاره به اینکه روابط ایران و اتحادیه اروپا دیرینه و پایدار بوده است گفت: متأسفانه اتحادیه اروپا پیروی بدون قید و شرط از سیاست استکباری آمریکا دارد و از این نظر متأسفیم و اعتقاد داریم اتحادیه اروپا از سیاست مستقلانه و حکیمانه پیروی کند.

وی با بیان اینکه ایران و اروپا مکمل یکدیگر هستند، گفت: اروپا رقیب آمریکاست و آمریکا برای حفظ هیمنه خود باید رقیب را کنترل کند که شیر نفت یکی از ابزارهای کنترل است در حالیکه ایران می تواند شریکی مطمئن برای تأمین انرژی اتحادیه اروپا باشد متأسفانه به نظر می رسد اروپا درک عمیقی از این موضوع ندارد و ما توصیه می کنیم که خواستار روابط بهتر با اروپا هستیم و امیدواریم اروپا دقت بیشتری داشته باشد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران اظهار داشت: کم نیست تعداد کشورهایی که در اروپا راغب به سیاست خصمانه علیه ایران نیستند که متأسفانه دو سه کشور در اروپا خواست خود را به بقیه تحمیل می کنند که امیدواریم اتحادیه اروپا به صورت یک اتحادیه جهانی تصمیمات عقلانی تر و منطقی تر بگیرند در هر صورت آمادگی داریم بهترین روابط را با ایران داشته باشیم.

صالحی در آغاز این کنفرانس مطبوعاتی روابط ایران و عمان را دیرینه دانست و سفر وزیر خارجه عمان به تهران را معمول عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران و عمان اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند از برگزاری اجلاس اقتصادی دو کشور در چند ماه آینده خبر داد.

وزیر خارجه با بیان اینکه در مذاکره با همتای عمانی در خصوص مسائل دو جانبه، منطقی و بین المللی رایزنی و مذاکره شده است، گفت: با توجه به حساسیت مباحث معتقدیم رایزنی ها باید به طور مستمر ادامه یابد تا در خصوص مسائل منطقه ضمن پاسخ داده شدن به مطالبات مشروح مردم از اقدامات نسنجیده جلوگیری به عمل آید.
نظرات بینندگان