arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

هشدار جدی به خریداران طلا وسکه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محبوبه نژاد یوسفی :علم اقتصاد قانونی لاتغیر و ثابت دارد که از ابتدای تاریخ بشر از ان زمان که مبادله پایاپای کالا صورت می گرفت ود ر زمان حال که دنیای الکترونی وعصر پول کاغذی تمامیافته و چه در جهان آینده بدون تغیر بوده و خواهد بود.قانون عرضه و تقاضا تا وقتی کالایی برای مبادله وجود دارد خواهد ماند. هرچند شاید پیچیده تر شود اما تغییر نمی کند.

سکه هم از این قانون مستثنا نیست. ایجاد حباب و افزایش قیمت اولیه سکه طی چند ماه گذشته موجب شد بسیاری از مردم با انگیزه حفظ ارزش نقدینگی خود و بدست اوردن سود به خرید سکه روی بیاورند. این افزایش تقاضا خود موجب افزایش قیمت سکه شد. اصولا هر افزایش تقاضایی که با افزایش عرضه پاسخ داده نشود به افزایش قیمت می انجامد.

طی چند ماه گذشته قیمت سکه به طور باور نکردنی از کمتر از 300 هزار تومان به بیش از یک میلیون تومان رسید. متاسفانه این قیمتها بیشتر از قیمت ذاتی سکه بود و هیچ ارزش افزوده ای همراه نداشت. در این شرایط قطعا این حباب بوجود آمده هم مانند بقیه حبابها خواهد ترکید و کسانی که در لحظه ترکیدن این حباب ، سکه در دست دارند متضرر خواهند شد.
*** سریال سقوط سکه

عرضه و تقاضا مانند دو سر یک الاکلنگ می مانند زمانی از حرکت و بالا پایین شدن دست میکشند که وزن دوسر آن متعادل شده باشد . در هر صورت همانطور که افزایش تقاصا بدون پاسخ عرصه موجب برهم خوردن تعادل و افزایش قیمت می شود ، افزایش عرضه بدون اینکه تقاضایی وجود داشته باشد موجب کاهش قیمت خواهد شد. با کاهش قیمت اولیه هجوم مردم برای ضرر کمتر و فروش سکه آغاز شده و حباب می ترکد.

به این ترتیب به نظر می رسد به سه دلیل سال اینده در طرف عرضه اتفاقاتی می افتد که به کاهش شدید سکه منتهی شود.

اول انکه ؛ سکه های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی واگذار خواهد شد و واگذاری این سکه ها یعنی افزایش عرضه سکه بدون اینکه تقاضایی برای آن وجود داشته باشد.

دوم آنکه؛ افزایش سود سپرده و اوراق مشارکت خیلی از متقاضیان را از خرید سکه منصرف خواهد کرد و این موضوع منجر به کاهش بیشتر تقاضا می شود.

و سوم اینکه ؛ در صورت تداوم روند افزایشی تورم و رکود در سال آینده بسیاری برای برآورده کردن نیاز های اساسی خود مجبور به فروش دارایی های کوچک همچون سکه خواهند شد.

این سه موضوع در نهایت عرضه سکه را افزایش می دهند که افزایش عرضه سکه بدون افزایش تقاضا به کاهش قیمت می انجامد.
البته پر اثرترین عامل بر قیمت سکه ، بحث واگذاری سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی است.

***عرضه 8 میلیون سکه بانکی

 درهمین راستا باید ببینیم , نگاه بانک مرکزی به عرضه سکه پیش فروش شده , چگونه است , درهمین راستا رئیس کل بانک مرکزی از تحویل به موقع سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی خبر میدهدو میگوید: بانک مرکزی ذخایر کافی برای ضرب سکه دارد.

محمود بهمنی در پاسخ به این سئوال که توقف فروش سکه با زمان تحویل 4 و 6 ماهه باعث ایجاد شائبه عدم تحویل به موقع سکه توسط بانک مرکزی به مشتریان شده است، گفت: بانک مرکزی سکه های پیش فروش کرده خود را در موعد مقرر به مشتریان تحویل خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ذخایر طلای بانک مرکزی عنوان کرد: هیچیک از شایعاتی که در مورد عدم تحویل سکه‌های پیش فروش شده با مدت زمان 4 و 6 ماهه مطرح می شود، صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به میزان کافی سکه ضرب کرده است و می تواند سکه های پیش فروش شده را به مشتریان ارائه کند، افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید سکه با زمان تحویل 4 و 6 ماهه به حداکثر رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه های بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه ها در بازار افزود: با ورود سکه های پیش فروش بانک مرکزی به بازار در موعد مقرر، قیمت سکه ها در بازار کاهش می یابد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی از پیش فروش 8 هزار قطعه سکه خبرداده و گفته است: یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی این است که افرادی که یکی دو ماه قبل سکه از بانک مرکزی به صورت پیش فروش خریداری کرده‌اند چگونه سودشان را تامین کنیم، بنابراین بانک مرکزی در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

عباس کمره ای مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اعلام اینکه قیمت‌های فعلی سکه در بازار مورد تأیید بانک مرکزی نیست، نرخ سکه در بازار را فعلا حبابی دانسته است.

***3دلیل کارشناسی
درهمین حال یک کارشناس معاملات آتی از کاهش قیمت سکه تیر ماه در قرارداد‌های آتی سکه تا 850 هزار تومان خبر داد و گفت: علاوه بر دلایل تکنیکالی، دو دلیل فاندامنتالی برای این مسئله وجود دارد که یکی خروج سرمایه‌ها از بازار سکه و دیگری کاهش انس جهانی است.
فرزان سهرابی ، با ارائه پیش بینی قیمت سکه برای تیر ماه اظهار داشت: از نظر تکنیکالی و فاندامنتالی قیمت سکه تیر ماه در معاملات آتی به زودی به 830 تا 850 هزار تومان کاهش می‌یابد که سه دلیل در پیش بینی فاندامنتالی وجود دارد.

وی افزود: افزایش انتخاب‌های سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری با افزایش نرخ سود بانکی یکی از دلایل مؤثر در کاهش قیمت سکه تیر ماه در معاملات آتی است زیرا ابزار سرمایه‌گذاری متنوع شده است بنابراین سرمایه‌ها از بازار سکه در حال خروج بوده و به سمت اوراق مشارکت و سود‌های بانکی حرکت می‌کند.

این کارشناس معاملات آتی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند بدون ریسک از بانک‌ها سود 20 درصدی دریافت کنند، خاطر نشان کرد:‌ در خصوص انس نیز تجربه نشان داده بعد از تعطیلات فوریه که دیروز و امروز بود، طلا تا 1310 ریزش کرد بنابراین اگر امسال نیز این اتفاق رخ دهد تا 100 دلار طلا کاهش خواهد یافت و به 1660 دلار کاهش می‌یابد.

به گفته وی، این کاهش به این دلیل است که به زودی نرخ دارایی پایه یعنی قیمت رسمی سکه در بازار نقد می خواهد کاهش یابد که در نتیجه بر روی سکه اتی نیز اثر می‌گذارد . همچنین وقتی سکه تیر ماه که فعالان بیشتر از سایر قرارداد‌های آتی به آن علاقه دارند کاهش یابد، سکه سایر ماه‌ها نیز افت خواهد کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید
|
KOREA, REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
3
6
به سه دلیل با تحلیل فوق مخالفم
1- در همین سه ماه گذشته 18 میلیون سکه در بورس معامله شده پس 8 میلیون تاثیر زیادی در بازار تیر ماه ندارد مضاف بر اینکه قرار نیست همه مردم پس از دریافت سکه ها آنها را روانه بازار کنند

2- قیمت سکه با دلار آزاد محاسبه می شود اگر دولت نتواند نرخ دلار را تا تیر ماه واقعی و نزذیک به نرخ بانکی کند از کاهش قیمت سکه خبری نیست حتی اگر عرضه سکه زیاد باشد

3- پیش بینی جهانی برای قیمت طلا در تیرماه بالای 2100 دلار است.
بابک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
0
3
بنظرم آقا وحید درست میگویند، این خانم میتواند سکه نخرد.
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
1
2
به نظر من با هدفمندی یارانه ها و تحریم ها و افرایش قیمت دلار در بازار تا تیر ماه قیمت سکه به 1.5 میلون افزایش پیدا خواهد کرد
نظرات بینندگان