arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۰

اقدام عجيب آيت الله يزدي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پایگاه سلمان فارسی نوشت: بحث حجيت شهادت و اظهارنظر افراد عادل و صاحب نظر در مسايل سياسي براي افرادي كه توانايي تشخيص كانديداي اصلح را ندارد از منظر فقهي داراي جايگاه خاصي است. بر همين اساس معمولاً عالمان اين عرصه در ايام انتخابات مورد رجوع مردم قرار مي‌گيرند بلكه با عمل به نظر آنها تكليف شرعي خويش را در انتخاب كانيداي اصلح انجام داده باشند.

 در اين ميان برخي از گروه‌ها به صورت سنتي براي بخشي از مردم در اينگونه موارد حالت مرجعيت يافته و نظر آنها مهم تلقي مي‌شود كه از جمله‌ي اين گروه‌ها جامعه‌ي مدرسين حوزه‌ي علميه‌ي قم است.

اين جامعه‌ نيز غلباً در انتخابات‌هاي مهم (از قبيل انتخابات مجلس خبرگان، رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي) نظر رسمي خويش را نسبت به معرفي نامزد يا نامزدهاي اصلح اعلام كرده است.

در انتخابات پيش روي مجلس نهم اما جامعه‌ي مدرسين تنها براي حوزه‌ي انتخابيه‌ي قم به صورت رسمي نظر خود درباره‌ي كانديداهاي اصلح را اعلام كرد. اين جامعه در حالي كه مردم قم از حق انتخاب سه نامزد برخوردار هستند تنها به معرفي دو نامزد اكتفا كرده و نظر خود درباره‌ي نامزدهاي اصلح را با عبارات زير بيان كرد:

«مردم فهيم و قدرشناس استان قم

ضمن تشکر از بذل محبت و پی‌گیری‌های مجدانه‌ي شما مردم وفادار و انقلابی استان قم، نسبت به نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با احترام به تمام کاندیداهای محترم بدین‌وسیله آقایان حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدرضا آشتیانی و جناب مستطاب دکتر علی لاریجانی را جهت تصدی امر خطیر نمایندگی استان قم و آستانه مقدسة کریمه اهل بیت «سلام الله علیها» به شما مردم شریف معرفی می‌نماییم.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

محمد يزدي رييس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم»

 

اين اعلاميه به امضاي آيت الله يزدي (رييس جامعه‌ي مدرسين) رسيده بود. قابل ذكر است اعضاي محترم جامعه‌ي مدرسين داراي سلايق و گرايش‌هاي متنوع و مختلف فكري هستند و همين مسأله باعث شد تا در اين دوره اين جامعه نتواند نسبت به نفر سوم به توافق برسد اما آنچه مسلم است آنكه حداقل دو سوم اعضاي جامعه بر اصلحيت آقايان لاريجاني و آشتياني اتفاق نظر داشتند.

عدم انتخاب نفر سوم البته حاشيه‌هايي را به دنبال داشت كه اين مقاله در صدد بيان آنها نيست اما اتفاق عجيبي كه در اين ميان رخ داد اعلاميه‌ي ديگري بود كه از سوي رياست جامعه‌ي مدرسين (البته با استفاده از عنوان حقيقي خود) صادر شد.

 آيت الله يزدي در اين اعلاميه صريحاَ اعلام كرده بود كه از نظر ايشان كانديداي اصلح شخص ديگري است. متن كامل اين اعلاميه چنين بود:

 «باسمه تعالی

این جانب ضمن احترام به همه کسانی که خود را کاندیدا نموده اند، جناب حجت الاسلام آقای ذوالنور را در شرائط کنونی اصلح می دانم، جنابان آقایان دکتر لاریجانی و حجت الاسلام آقای آشتیانی را هم که جامعه محترم مدرسین معرفی نموده اند.

موفق باشید. محمد یزدی ـ 90/12/7»


 آيت الله يزدي حمايت خود از كانديداتوري آقاي مجتبي ذوالنوري را به عنوان كانديدايي در كنار ساير كانديداهاي جامعه‌ي مدرسين اعلام نكرده بود بلكه بر خلاف نظر اكثر اعضاي جامعه وي را صريحاً به عنوان كانديداي اصلح معرفي كرده بود و حمايت از آقايان لاريجاني و آشتياني را به جامعه‌ي مدرسين نسبت داده بود.

 ما در اينجا قضاوتي درباره‌ي اشخاص معرفي شده از سوي جامعه‌ي مدرسين يا شخص آيت الله يزدي نداريم (ممكن است ما خود به عنوان يك صاحب نظر در مسايل سياسي در يك نگاه حداكثري هر سه نفر را قبول داشته و يا در بدبينانه‌ترين حالت هيچ يك را قبول نداشته باشيم) اما سخن ما درباره‌ي روش آيت الله يزدي است.

 گفته شد كه جايگاه فقهي اظهارنظر جامعه‌ي مدرسين، حجت سازي براي افرادي است كه از توان كافي براي تشخيص كانديداي اصلح برخوردار نيستند. آيت الله يزدي با معرفي فردي غير از افراد معرفي شده از سوي جامعه‌ي مدرسين «به عنوان كانديداي اصلح» حجيت اظهارنظر اين جامعه را لااقل در معرفي «كانديداي اصلح» زير سئوال برده و دو كانديداي معرفي شده را به عنوان گزينه‌هايي در كنار كانديداي مورد نظر خود معرفي مي‌كند.

ايشان با اين روش، اين پيام را به جامعه منتقل مي‌كند كه نظر جامعه‌ي مدرسين لااقل در انتخاب و معرفي اصلح اشتباه است و عمل به آن حجت شرعي نيست. اهميت اقدام آيت الله يزدي خصوصاً وقتي آشكار مي‌شود كه بدانيم انتخاب سه نفر از سوي مردم ضروري نيست و مردم مي‌توانند علي‌رغم برخورداري از حق انتخاب سه نفر تنها به يكي از كانديداها رأي دهند.

 نكته‌ي ديگر آنكه رييس و مدير هر مجموعه مي‌بايست بيش از ساير اعضا مدافع تصميمات مجموعه‌ي تحت مديريت خويش باشد. وقتي متولي احترام امام‌زاده را پاس ندارد چه توقعي از ديگران است.

 آيت الله يزدي مي‌توانست مانند برخي ديگر از اعضاي جامعه‌ي مدرسين؛‌ نظر خود درباره‌ي نفر سوم را با لفظ ديگري غير از «نامزد اصلح» بيان كند. توضيح آنكه 14 نفر ديگر از اعضاي جامعه‌ي مدرسين نظر خود را در دفاع از كانديداتوري آقاي علي بنايي قمي اعلام كردند اما هيچ يك از اين آقايان از لفظ «اصلح» استفاده نكردند تا تعارضي با نظر رسمي جامعه‌ي مدرسين ايجاد نشود.

تصوير در اندازه بزرگ‌تر

تصوير در اندازه بزرگ‌تر

 بي شك چنانچه آيت الله يزدي نيز از لفظ «اصلح» استفاده نمي‌كرد، اشكال كمتري متوجه اقدام ايشان مي‌شد گرچه يك اشكال ديگر همچنان باقي بود. اشكال باقي‌مانده همان اشتباهي است كه از سوي برخي از اعضاي شوراي نگهبان در انتخابات رياست جمهوري رخ داد.

 حمايت از يك يا چند كانديدا از سوي برخي از اعضاي محترم شوراي نگهبان نافي بي‌طرفي اين شورا در دفاع از حقوق نامزدها تلقي خواهد شد. اشكالي كه در انتخابات گذشته زمينه‌ي حرف و حديث‌هاي فراواني را به وجود آورد. اما ظاهراً برخي از اعضاي محترم اين شورا تصميم به عدم تكرار اين اقدام ندارند.

 آيت الله يزدي در انتخابات رياست جمهوري دهم نيز علي‌رغم آنكه نظر جامعه‌ي مدرسين بر عدم حمايت از يك كانديدا تعلق گرفت (براي حمايت نياز به رأي دو سوم اعضا بود) ايشان رأساً اعلام كرد كه اكثريت اعضا (يعني بيش از نيمي از اعضا) از كانديداتوري آقاي احمدي‌نژاد حمايت مي‌كنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
11
131
ای بابا! بخشنامه است؟ ماجرا چیه؟
مثل اینه که انتخاباته ها
نظرات بینندگان