arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۰

ساعت اخذ رای به احتمال قوی تمدید خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس ستاد انتخابات کشور چگونگی برگزاری مرحله دوم انتخابات و شرایط تمدید زمان اخذ رأی را تشریح کرد.

سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، در مورد زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت که پیش‌بینی‌های لازم برای مرحله دوم انتخابات مجلس دیده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون بعد از اعلام نتایج اخذ رای داوطلبان فرصت سه روزه و هفت روزه برای اعلام شکایت از نحوه برگزاری انتخابات به هیئت‌های اجرایی استان و شورای نگهبان دادند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه برای رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان در قانون مهلتی مقرر شده است، ‌اظهار داشت که بعد از آن شورای نگهبان باید بلافاصله رسیدگی به صحت برگزاری انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی را آغاز کند.

مرتضوی ادامه داد: شورای نگهبان باید در مورد تک تک حوزه‌های انتخابیه اعلام نظر کند و بعد از اینکه نتیجه رسیدگی به شکایات پایان یافت بر اساس قانون ظرف مدت یک ماه انتخابات میاندوره‌ای برگزار می‌شود که ما بلافاصله بعد از اینکه نتیجه رسیدگی مشخص شد با رایزنی‌هایی که با شورای نگهبان خواهیم داشت، قطعا تاریخ برگزاری انتخابات مرحله دوم انتخابات را از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم خواهیم رساند.

وی درباره نحوه اعتراض کاندیداها به نتیجه انتخابات ابراز داشت: اول کاندیداها باید به هیئت‌های اجرایی شکایت کنند که سه روز فرصت دارند، شکایت کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در همین زمینه یاد آور شد: تا دو روز پس از اعلام نتیجه اخذ رای باید شکایت‌ها را هیئت‌های اجرایی بپذیرند و ظرف 7 روز از دریافت شکایت در جلسه مشترکی با هیئت‌های نظارت به آنها رسیدگی کنند.

مرتضوی درخصوص نحوه اعتراض به شورای نگهبان نیز متذکر شد: کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند می‌توانند ظرف 7 روز از تاریخ اخذ رای شکایت مستند خود را به دبیرخانه شورای نگهبان تقدیم کنند که البته باید مشخصات شاکیان اعم از نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس آنها  و اصل امضایشان وجود داشته باشد.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور در پاسخ به سؤالی درباره نحوه اعلام نتیجه انتخابات مجلس نهم تصریح کرد: مثل سنوات قبل نتیجه انتخابات مرحله به مرحله به محض اینکه حوزه‌های انتخابیه کار شمارش آرا را به اتمام برسانند و به ستادانتخاباتی کشور اعلام کنند به استحضار مردم خواهیم رساند.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین درخصوص احتمال تمدید زمان اخذ رای خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیات گذشته که روز اخذ رای تمدید شده این موضوع بستگی به مراجعات مردم دارد.

مرتضوی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که به احتمال قوی ساعت اخذ رای تمدید خواهد شد، ‌اظهار داشت: اگر مراجعات مردم ادامه داشته باشد که قطعا پیش بینی ما این را نشان می‌دهد، وزیر کشور با استفاده از اختیارات خود مدت زمان اخذ رای را تمدید می‌کند.
نظرات بینندگان