arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۹۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

لیلا حاتمی از حس و حال گروه "جدایی" در مراسم اسکار می گوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آفتاب: اتفاق بزرگ سينماي ايران را همه ديديم، در سپيده‌دم روزي كه هنوز شادي‌اش را فراموش نكرده‌ايم. مشهورترين فرش قرمز سينماي جهان كه مشهورترين چهره‌هاي سينماي دنيا روي آن مي‌روند، زير قدم‌هاي هنرمندان ايراني بود، هنرمنداني كه با امكانات و توانايي‌ها و محدوديت‌هاي ايراني، اثري را به جهانيان عرضه كرده بودند كه پيش از «اسكار» به مذاق تماشاگران خارجي سينماهاي كشورهاي مختلف خوش آمده بود و پيش از همه اينها در ايران مردم و منتقدان سينمايي آن را پسنديده بودند.

ميان سينماگراني كه آن روز روي فرش قرمز راه رفتند، يكي با همه تفاوت داشت و او كسي نبود جز ليلا حاتمي ستاره و بازيگر بزرگ سينماي ايران كه شكل و شمايل حضورش در جشنواره‌هاي جهاني و نحوه رفتارش در ايران و بيرون از ايران ويژه خود اوست.

ليلا حاتمي كه پس از رفتن روي فرش قرمز «كداك تئاتر» مورد توجه رسانه‌هاي بين‌المللي براي گفت‌وگو بود، چند روزي است به ايران بازگشته است.

وقتي تماس مي‌گيرم تاكيد مي‌كند كه اهل زياد حرف زدن نيست. چند گفت‌وگوي خارجي او نيز كوتاهند. پس اين گفت‌وگو هم به سياق ديگر گفت‌وگوهايش كوتاه است. او هر چقدر در سخن گفتن صميمي است، ولي در انتخاب كلمات سختگير است و وسواسي.

‌الان چند روز از اين اتفاق گذشته و شما با اين موفقيت به ايران بازگشته‌ايد. هنوز اين حس خوب همراه همه است از مردم عادي تا چهره‌هاي هنري و حتي سياسي. اين همه خوشحالي را تصور مي‌كرديد؟

بله! كاملا منتظر همين عكس‌العمل بودم!

لحظه‌اي كه اسم برنده را اعلام كردند به چه چيزي فكر كرديد؟ به چه كسي؟

منتظر بودم اسم فيلم را اعلام كنند و بعد ديگر راحت شدم!

‌واكنش گروه غير از آن چيزي كه دوربين نشان داد چي بود؟ آقاي معادي از حس اضطرابي كه همگي قبل از آن داشتيد گفته بودند؟

درست است! وقتي ساعت برگزاري مراسم نزديك شد، مضطرب شديم و بعدش فكر مي‌كنم به دليل رهايي آنقدر خسته شديم كه حتي حس شادي كردن را هم نداشتيم.

‌روي آن فرش قرمزي راه رفتيد كه به تعبير آقاي كلاري حد نهايت سينما مي‌تواند باشد، در كنار بزرگان سينماي جهان. چه حسي داشتيد؟ چه تفاوتي با ديگر جشنواره‌ها و حضورهاي جهاتي داشت؟

براي من خيلي جدي بود. فرش قرمزهاي ديگر به دليل جشنواره بود و حالت جشن و شادي را داشت. ولي من روي فرش قرمز كداك تئاتر بيشتر حس ورود به يك محيط آكادميك را داشتم.

‌فكر مي‌كنيد زماني اين اتفاق براي ستارگان ايراني هم رخ دهد و جايزه بهترين بازيگر اسكار به يك بازيگر ايراني و مثلا به خودتان تعلق بگيرد؟

وقتي در سينما كار مي‌كنيد اين اتفاق نمي‌تواند محال‌باشد.

درباره طراحي لباس‌تان در «اسكار» بحث‌هاي زيادي مطرح شد و بيشتر در فضاي مجازي ايراني كه اين بحث‌ها مطرح و انتقادهايي به آن شد. نظر خودتان درباره طراحي لباس‌تان چطور بود؟ به نظر مي‌رسيد چندان از اين لباس راضي نيستيد و به‌گونه‌اي مجبور به پوشيدن آن بوده‌ايد؟

درست برعكس! اين لباس همه‌اش با سليقه خودم درست شده بود. از انتخاب پارچه تا رنگ و مدلي كه براي دوخت انتخاب شده بود. همه‌اش سرتاسر سليقه و انتخاب خودم است.

شما در همه مراسم سينمايي با حجاب ظاهر شده‌ايد. اين موضوع چه انتخاب شما باشد و چه بنابر ملاحظات باشد، باعث تفاوت شما با ديگر بازيگران غيرايراني حاضر در اين‌گونه جشنواره‌ها شده است. اين تفاوت را چگونه حل كرده‌ايد؟

چون سال‌هاي زيادي از حضورم به اين شكل مي‌گذرد، به آن عادت كرده‌ام و فكر مي‌كنم به دليل شناختي كه كشورهاي ديگر از قوانين پوشش در كشور ما دارند اين تفاوت رقيق‌تر مي‌شود.

‌عكس‌هاي شما در كنار كارگردان فيلم «The Artist» منتشر شده است. استقبال چطور بود؟ آيا شما را از قبل مي‌شناختند؟ نگاه ديگر سينماگران خارجي چطور بود؟

مي‌توانم بگويم تمام ميهمانان «اسكار» عاشق فيلم «جدايي... » بودند و هيچ‌كس نمي‌توانست بي‌تفاوت از كنار گروه «اصغر فرهادي» رد شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
2
27
خانم حاتمی، رفتار و منش شما همواره الگوی بسیاری از جوانان این کشور بوده و خواهد بود. من از طرف گروهی از جوانان این مرز و بوم به داشتن ستارگانی همچون شما در سینمای ایران به خود می بالم و برای شما آرزوی موفقیت را دارم.
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
3
20
شما باعث افتخار ایرانید
آرمین 23
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
2
21
بی نهایت برای هنر و شخصیت لیلا حاتمی عزیز احترام قايلم.. خانم حاتمی برای تمام لحظه های قشنگی که برای ما ساختی از شما ممنونم.. برای همه لبخندها, جیغ ها, اشک شوق ها.. برای همه این حس خوبی که شما و فرهادی نازنین در این روزمرگی های عذاب دهنده به این مردم غمگین, اما خوب سرزمین تان, اهدا کردید..
نظرات بینندگان