arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

خسارت تريليون دلاري جهان در صورت وقوع يك ابرتوفان خورشيدي مخرب تا 2014

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك دانشمند كاليفرنيايي از احتمال يك به هشت وقوع يك ابرتوفان خورشيدي تا پيش از سال 2014 خبر داده و ديگر كارشناسان نيز امكان رويارويي زمين با انفجاري از فعاليت‌هاي شديد خورشيدي كه در دو سال آينده شدت خواهند گرفت را تائيد كرده‌اند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، تاثيرات احتمالي اين رويداد بر روي زمين ناشناخته باقي مانده اما دانشمندان به بررسي بدترين رويداد خورشيدي تاريخ در سال 1859 پرداخته و بر روي تأثيرات يك رويداد مشابه در شرايط كنوني كار كرده‌اند.

در عصر الكترونيك مرتبط و وابسته به ماهواره كنوني، تاثيرات مي‌تواند مخربتر باشد؛ چرا كه مي‌تواند ارتباطات جهاني را مختل كرده و شبكه‌هاي برق را قطع كند كه به گفته دانشمندان آسيبي برابر با دو تريليون دلار به جاي خواهد گذاشت.

دانشمندان، نگران ورود خورشيد به فصل توفاني دو ساله خود هستند. خورشيد از دوره‌هاي فعال توفاني 11 ساله برخوردار بوده كه به «ماكسيمم خورشيدي» نيز معروف هستند و معمولا در نزديك دوره‌هاي پاياني آن با مجموعه‌اي از توفانهاي شديد به اوج خود مي‌رسند.

آخرين ماكسيمم خورشيدي در سال 2000 بوده و نوبت بعدي در يك تا دو سال آينده خواهد بود.

اين توفانها مي‌توانند با رويداد بدنام كارينگتون در 150 سال پيش برابر كنند كه در آن يك ايستگاه تلگراف آتش گرفته و شبكه‌هاي آنها با قطعي‌هاي بسيار روبه‌رو شدند.

در طول رويداد كارينگتون، شفقهاي قطبي تا جنوبي‌ترين بخشها مانند كارائيب قابل مشاهده بوده و در آمريكا شبكه‌هاي برق قطع شده بودند.

پيت رايلي، دانشمند ارشد موسسه علوم پيش‌بيني در سان‌ديگوي كاليفرنيا از 12 درصد احتمال وقوع يك ابرتوفان خورشيدي خبر داد.

رايلي در گفت‌وگو با Gizmodo اظهار كرد: حتي در صورت كاهش اين احتمال تا 10 درصد باز احتمال بسيار بزرگي است.

توفانهاي خورشيدي با شدت كم بسيار شايع بوده و غالبا به شكل شفق‌هاي قطبي در بخشهاي نزديك به قطب قابل مشاهده هستند.

اما طبق گزارشي در سال 2008 توسط شوراي ملي تحقيقات، هزينه توفاني شبيه به رويداد كارينگتون در سال اول حادثه مي‌تواند بين يك تا دو تريليون دلار باشد.

طبق اين گزارش، قطع برق طولاني مدت مي‌تواند باعث اختلال در حمل و نقل، ارتباطات، باندها و سيستمهاي اقتصادي و خدمات دولتي شود. همچنين مشكلات ديگري مربوط به قطع آب و مواد غذايي فاسد شدني و داروها به دليل فقدان سردسازي توسط يخچالها بوجود خواهد آمد.
نظرات بینندگان