arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۹

آيت الله آملي لاريجاني: لزوم طرح نگاه دين به پيش فرض هاي علوم انساني

رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از کارهایی که می تواند به اسلامی شدن علوم کمک کند برجسته ساختن پیش فرض های این علوم و نگاه دین به آن هاست .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از کارهایی که می تواند به اسلامی شدن علوم کمک کند برجسته ساختن پیش فرض های این علوم و نگاه دین به آن هاست .

 به گزارش خبرنگار ما ، آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش «هم اندیشی تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی» با بیان اینکه این یکی از مسیرهای مهم کار ماست افزود: شناختن پیش فرض ها و نگاه دین به پیش فرض ها مهم و کار دشواری است و اینها باید با عنوان بستر تحول در علوم انسانی مطرح شود. وی اضافه کرد: موضوع دیگر هدف علوم است و اینکه مقصد علوم چیست و آیا برای کشف حقایق و ابزار است؟

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نظر ابزار انگارانه در مغرب زمین مشتری بسیاری دارد گفت: نگاه دینی در این باره بسیار موثر است.

 آیت الله آملی لاریجانی افزود: چه بسیار فیزیکدانانی که کاری با هدف ندارند و ادعا می کنند علم بی طرف است و آن را مثل جاقویی می دانند که می توان از آن استفاده خوب و یا بد کرد. و

ی با طرح این سوال که آیا مهم نیست ابزار در دست چه کسانی باشد و این علوم به چه هدفی منتهی شود؟ گفت: در آمریکا عمدتا آن دسته از طرح های تحقیقاتی پشتیبانی می شود که در علوم دریایی و تسلیحات به کار می رود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: نمی شود برای عالمی که وارد علم می شود هدف قابل توجه نباشد و اینکه هدف از علم چه باشد برای دانشمندان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: وقتی طرح تحقیقاتی در آمریکا برای ساخت موشک نوشته می شود نمی توان گفت علم بی طرف است. رئیس قوه قضاییه گفت: مسلمان می تواند در تعریف هدف علم ، از دین کمک بسیاری بگیرد. آیت الله آملی لاریجانی در عین حال تاکید کرد باید از کارهای افراطی هم پرهیز کنیم و نمی توانیم علوم فعلی را دور بریزیم و کار منطقی این است که از آنها استفاده و در کنار آن طرح های تحقیقاتی را تعریف و حمایت کنیم. وی افزود: به عنوان مثال از عده ای روان شناس و جامعه شناس بخواهیم پیش فرض ها را برای ما تعریف کنند سپس آن را بررسی و در این باره از علمای حوزوی هم استفاده کنیم. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: دور ریختن همه علوم انسانی عملی نیست و به معنی محروم کردن خودمان از این علوم است پس ما باید این علوم را بازسازی و در مورد مبانی آن بازنگری کنیم. آیت الله آملی لاریجانی افزود: همه اینها باید با کار عالمانه ، دقیق ، متین و با تأنی صورت گیرد.
برچسب ها: لاریجانی ، آملی
نظرات بینندگان