arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱

آغاز به کار نشست سران اتحاديه عرب در بغداد با صدای انفجار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بيست‌ و سومين نشست سران اتحاديه عرب تحت شديدترين تدابير امنيتي و با شنيده‌ شدن صداي چندين انفجار در نزديكي محل برگزاري آن در بغداد آغاز شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه العربيه، بيست‌و سومين نشست سران كشورهاي عضو اتحاديه عرب امروز (پنج‌شنبه) در بغداد و در شرايط شديد امنيتي آغاز شد.

مصطفي عبدالجليل، رييس‌ شوراي انتقالي ليبي آغاز كننده اين نشست بود و با بيان سخناني اتخاذ مواضع جدي از سوي كشورهاي عربي درباره مساله سوريه را خواستار شد.

وي همچنين عنوان داشت: ما خواستار اين هستيم كه توافقي ميان شركت‌كنندگان اين نشست حاصل شود به گونه‌اي كه خواسته‌هاي ملت سوريه را محقق سازد.

عبد‌الجليل همچنين از كشورهاي عربي خواست تا سران نظام پيشين ليبي را به اين كشور تحويل دهند تا در دادگاه‌هاي عادلانه در اين كشور محاكمه شوند.

وي پس از اداي سخنان خود رياست دوره‌اي اتحاديه عرب را به جلال طالباني، رييس‌جمهور عراق واگذار كرد.

جلال طالباني نيز در سخناني در اين نشست گفت: شرايط كنوني منطقه و كشورهاي عربي هرچه كه باشد، مساله فلسطين و تجاوز‌گري‌هاي اسرائيل عليه فلسطيني‌ها نبايد فراموش شود.

وي ادامه داد: ما حمايت كامل خود را از قدس اعلام مي‌كنيم و اعتقاد داريم تا زماني كه اشغال‌گري‌هاي اسرائيل در فلسطين و ديگر مناطق اشغالي كشورهاي عربي ادامه يابد، امنيت به منطقه باز نخواهد گشت.

رييس‌جمهوري عراق در خصوص مساله سوريه نيز گفت: مساله سوريه بايد به شكل سياسي و براساس طرح اتحاديه عرب حل و فصل شود اما ما با دخالت خارجي در امور داخلي سوريه كاملا مخالف هستيم.

وي ادامه داد : ‌ما از حق ملت سوريه در تصميم‌گيري براي سرنوشت خود و تعيين نظام حاكم در اين كشور دفاع مي‌كنيم.

طالباني با تاكيد بر اينكه منطقه در حال عبور از شرايط تاريخي ويژه‌اي است، افزود: بايد از تلاش ميانجي‌گران منطقه‌اي و بين‌المللي براي حل و فصل مساله سوريه نهايت استفاده بشود.

پس از سخنان رييس‌جمهوري عراق، نبيل العربي دبير كل اتحاديه عرب به ايراد سخنان خود پرداخت و اعلام كرد كه بهار عربي كه در منطقه آغاز شده است هيچگاه دچار عقبگرد نخواهد شد.

وي با تاكيد بر تجاوزي‌گري‌هاي اسرائيل عليه فلسطين حمايت كامل اتحاديه عرب از فلسطيني‌ها و مساله فلسطين اعلام كرد.

العربي در خصوص پرونده سوريه نيز گفت: ما از دولت سوريه مي‌خواهيم تا به تعهدات خود در حمايت از جان شهروندان خود عمل كند.

وي ادامه داد: مأموريت كوفي عنان، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در خصوص پرونده سوريه به طور كامل از حمايت ما برخوردار است و ما اميدواريم كه موافقت سوريه با طرح پيشنهادي عنان به پايان خونريزي‌ها بيانجامد.

دبير كل اتحاديه عرب همچنين با اشاره به ساختار اين اتحاديه گفت:‌ ساختار اتحاديه عرب بايد متناسب با وضعيت جديد تغيير يابد و ضرورت اصلاح نهاد‌هاي وابسته به اين اتحاديه در خود اتحاديه بيش از پيش احساس مي‌شود.

پس از سخنان دبير كل اتحاديه عرب، بان كي‌مون دبير كل سازمان ملل به سخنراني پرداخت و عنوان داشت كه برگزاري نشست سران اتحاديه عرب در بغداد نشان دهنده امنيت عراق و بازگشت اين كشور به عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي است.

وي ادامه داد: ما به همه كشورهاي عربي كه در گذار به دموكراسي و سپري كردن مرحله انتقالي هستند كمك مي‌كنيم. بان كي‌مون با اشاره به حوادث جاري در سوريه گفت: دولت سوريه در حمايت از ملت خود در پايبندي به تعهداتش خوب عمل نكرده است.

وي افزود: دولت سوريه با طرح عنان موافقت كرده و ما اين مساله را گام نخست در حل و فصل مساله سوريه مي‌دانيم و اميدواريم كه اين موافقت به پايان خونريزي‌ها و آغاز گفت‌وگوهاي همه جانبه در اين كشور بيانجامد.

بان كي‌مون عنوان داشت: ما از بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه مي‌خواهيم به تعهدات خود عمل كند و از مخالفان سوريه مي‌خواهيم تا با كوفي عنان و طرح وي براي سوريه همكاري كامل داشته باشند.

در اين نشست همچنين برخي ديگر از مقامات و سران شركت كننده از جمله اكمل الدين احسان اغلو، دبير كل همكاري هاي اسلامي و نيز امير كويت و رييس تشكيلات خودگران فلسطين به ايراد سخنراني پرداختند؛ پيش بيني مي‌شود كه نتايج نهايي اين نشست و توافقات كلي و جمعي كشورهاي شركت كننده در اين نشست تا ساعات آتي به طور رسمي اعلام شود.
نظرات بینندگان