arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۱
همه ی آنچه در نخستین برنامه نود در سال جدید گذشت؛

کفاشیان: تحمیلی بودم

نخستين برنامه «90» در سال 1391 در حالي با حضور علي كفاشيان به بحث درباره عملكرد چهار سال گذشته فدراسيون فوتبال پرداخت كه مخاطبين اين برنامه درگذشت «ناصر حجازي» را مهم‌ترين اتفاق فوتبالي سال «90» عنوان كردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستين برنامه «90» در سال 1391 در حالي با حضور علي كفاشيان به بحث درباره عملكرد چهار سال گذشته فدراسيون فوتبال پرداخت كه مخاطبين اين برنامه درگذشت «ناصر حجازي» را مهم‌ترين اتفاق فوتبالي سال «90» عنوان كردند.

به گزارش انتخاب، اولين برنامه «90» در سال جديد دوشنبه (شب گذشته) در حالي روي آنتن رفت كه رييس فدراسيون فوتبال ميهمان ويژه اين برنامه بود. برنامه ديشب با پخش گزيده بازي‌هاي نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان باشگاه‌هاي آسيا آغاز شد و پس از 15 دقيقه علي كفاشيان با حضور در استوديو برنامه پاسخگوي سوالات مجري اين برنامه شد.

وي ابتدا درباره مساله‌اي كه پس از انتخابات فدراسيون فوتبال پيش آمده بود و باعث شده بود و از او به عنوان يك مدير بازنشسته خواسته شد از رياست فدراسيون كنار برود، گفت: زماني كه بازنشسته شدم، نامه‌اي به هيات دولت دادم و از آن‌ها خواستم كه به من اجازه دهند كه كارم را در كميته‌ ملي المپيك ادامه دهم. در آن زمان به من گفته شد كه حضورم در كميته‌ ملي المپيك منعي ندارد و مي‌توانم بدون مشكل به كارم ادامه دهم. پس از آن هم كه توسط رييس وقت سازمان تربيت بدني به فدراسيون فوتبال تحميل شدم و اعضاي مجمع هم كه ديدند انتخابات با يك كانديدا برگزار مي‌شود، با يك صلوات مرا رييس فدراسيون كردند! ضمن اين كه من در همان زمان به مدت 9 ماه به صورت همزمان دبير كميته ملي المپيك و رييس فدراسيون فوتبال بودم و بحث بازنشستگي هم مطرح نبود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، وي ادامه داد: به هر ترتيبي كه بود وارد فوتبال شدم و در ابتدا روزهاي خوبي را سپري نكردم، چون كار فوتبال در تخصص من نبود و به مسايل آن آشنا نبودم، اما در طول چهار سال با وجود اشتباهاتي كه انجام داديم و تذكرهايي كه به ما داده شد، كار را جلو برديم و تجربه خوبي كسب كرديم تا اين كه به موعد انتخابات فدراسيون رسيد. من از چند ماه پيش از انتخابات اعلام كرده بودم كه تمايلي به ماندن در فدراسيون ندارم، چون رياست فدراسيون كاري بسيار سخت و سنگين است. همان زمان گفتم كه اگر كسي مدنظر است كه مجمع نيز مي‌تواند به او اعتماد كند بيايد و تبليغاتش را شروع كند. در همان حال اعلام كردم كه تا پايان زمان قانوني فدراسيون به كارم ادامه مي‌دهم تا مجموعه كاركنان فدراسيون فكر نكنند كه كار خوابيده است، اما با اين حال تا آخرين لحظات خبري از كسي نشد تا اين كه كمي مانده به انتخابات، عزيز محمدي كه من او را به عنوان نايب رييس خودم انتخاب كرده بودم، كانديدا شد و قريب هم روز آخر ثبت‌نام كرد و زمان كافي براي شناساندن خودش نداشت. ضمن اين كه در روز انتخابات هم كساني بودند كه هر چند صراحتا نمي‌گفتند، اما توقع داشتند كه من كنار بكشم، اما من گفتم حالا كه ثبت‌نام كرده‌ام ديگر كنار نمي‌روم، چون اين مساله به حيثت ورزشي‌ام خدشه وارد مي‌كند. ضمن اين كه ممكن بود برخي به خاطر حضور من ثبت‌نام نكرده‌ باشند كه به دليل انصراف من حقشان ضايع مي‌شد.

رييس فدراسيون فوتبال در ادامه گفت: پيش از انتخابات بارها بحث بازنشستگي‌ مرا پيش مي‌كشيدند و مي‌گفتند اين مساله من را با مشكل روبرو خواهد كرد، اين در حالي بود كه من با توجه به شناختي كه از اساسنامه فدراسيون فوتبال داشتم، مي‌دانستم كه فدراسيون يك نهاد غير دولتي است و من مي‌توانم در آن به كارم ادامه دهم، اما همان زمان هم به مسئولان وزارت ورزش و جوانان گفتم كه اگر كار انتخابات به دور دوم كشيده شود، به اعضاي مجمع خواهم گفت كه قريب را هم در نظر بگيرند. به همين دليل هم بود كه بين دو مرحله انتخابات آن صحبت‌ها را درباره قريب مطرح كردم كه با اعتراض برخي نيز روبرو شد.

در ادامه فردوسي‌پور از كفاشيان پرسيد آيا نگران نيست كه به دليل ايستادگي برابر وزارت ورزش و جوانان كمك‌هاي مالي دولت به فدراسيون قطع شود؟ كه وي در پاسخ گفت: من برابر وزارتخانه نايستادم و حتي آن زماني كه منتقمي را به عنوان نايب رييس دوم انتخاب كردم، به توصيه وزارتخانه بود. من چهار سال در فوتبال كار كرده‌ام و با هر باشگاه و هيات فوتبالي حداقل دو يا سه جلسه داشته‌ام. آن‌ها مرا خوب مي‌شناسند و راي‌ها را آن‌ها مي‌دهند. قطعا با اين شناخت به من راي مي‌دادند و فكر مي‌كنم كه حضورم در انتخابات اگر بهترين گزينه نبوده، دست كم خوب بوده است. البته شايد هم اعضاي مجمع مرا از بين بد و بدتر انتخاب كردند.

رييس فدراسيون فوتبال در ادامه به اجلاس اخير كنفدراسيون فوتبال آسيا اشاره كرد كه در آن نمايندگان چند كشور عربي پيشنهاد داده بودند كه نحوه امتيازدهي به كشورها براي تعيين سهميه ليگ قهرمانان آسيا تغيير كند: عرب‌ها مي‌خواستند كه امتياز مواردي مانند زير ساخت‌ها و استاديوم‌ها را چند برابر كنند و در مقابل امتياز حضور تماشاگران را به شدت كاهش دهند كه اين البته به ضرر ما بود و ما با آن مخالفت كرديم. اين را نيز بگويم كه در سفري كه به ازبكستان داشتم، ديدم كه آن‌ها چند ورزشگاه بيشتر ندارند، اما ورزشگاه‌شان كاملا با استانداردهاي جهاني مطابقت دارد. در مقابل در ايران ما 40 تا 50 ورزشگاه داريم كه همگي داراي ايرادهاي جزئي هستند. با كمي هزينه و كار مي‌توان اين جزئيات را برطرف كرد تا همه ورزشگاه‌هاي ما به استانداردها نزديك شوند. از طرف ديگر ما جلسات زيادي با كارلوس كي‌روش برگزار مي‌‌كنيم كه او در تمام آن‌ها تاكيد زيادي بر كيفيت زمين‌هاي تمرين و مسابقه دارد. نگاه او بر پايه استانداردهاي اروپايي است و حق دارد كه از زمين‌هاي ما ايراد بگيرد، البته اين مساله از دست ما خارج است ولي بايد همگي دست به دست يكديگر دهيم تا مسايل را درست كنيم.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه چقدر قول مي‌دهد كه در دوره جديد استقلال فدراسيون حفظ شود، اظهار كرد: با مديريت جديدي كه در وزارت ورزش و جوانان با حضور دكتر عباسي ايجاد شده است، اين استقلال وجود خواهد داشت، اما ضعف بزرگ ما نبودن اسپانسرهاي قوي بود كه ما را با مشكل روبرو كرد. از سوي ديگر رسانه‌ها فكر مي‌كنند كه مثلا با يك باخت كل فدراسيون بايد كنار برود، در حالي كه اين گونه نيست و تغيير دادن افراد حل مشكل نيست. به عنوان نمونه حذف تيم اميد يك مشكل مديريتي بود، اما با تغيير دادن افراد مشكلي حل نمي‌شد. من هم دوست دارم كه همه چيز در فوتبال ما خوب باشد، اما امكانات كافي براي اين مساله وجود ندارد. در دوره جديد تغييراتي در تركيب كميته‌ها خواهيم داشت و مثلا پس از حدف كميته‌ تيم‌هاي ملي و ايجاد كميته فني و توسعه مي خواهيم از افراد نخبه استفاده كنيم و تمام مسايل را نيز زير نظر كارلوس كي‌روش انجام دهيم.

عادل فردوسي‌پور در برنامه نود

وي در ادامه درباره چرايي كنار گذاشتن عزيز محمدي از سازمان ليگ خاطر نشان كرد: من فرد توصيه‌پذيري هستم، اما مقررات را زير پا نمي‌گذارم. عزيز محمدي را هم كنار نگذاشتيم، اما وقتي او كانديداي انتخابات شد و راي هم نياورد، به طور خودكار از جمع هيات رييسه فدراسيون خارج شد و پستش خالي ماند. در آن زمان بايد فردي را موقتا براي تصدي رياست سازمان ليگ انتخاب مي‌كرديم تا در جلسه بعدي مجمع فرد اصلي را معرفي كنيم. به همين دليل بهروان را كه در سازمان ليگ آزادگان نيز مشغول بود بر روي كار گماشتيم تا كارها را پيش ببرد. از سوي ديگر بحث اصلي باشگاه‌ها كه همان صدور مجوز حرفه‌اي آن‌ها است را به اتحاديه باشگاه‌ها كه تحت رياست عزيز محمدي سپرديم كه او با توجه به آشنايي مسايل كارها را پيش ببرد.

كفاشيان در ادامه بار ديگر به اسپانسرهاي تيم ملي اشاره كرد و گفت: يكي از مشكلات اصلي ما اين است كه مارك‌هاي معتبر به ايران نمي‌آيند و سايرين هم محصولات مورد نياز ما را خارج از كشور تحويل مي‌دهند كه اين باعث مي‌شود ما مجبور شويم چند برابر قيمت اصلي هزينه كنيم. در نهايت ما مجبور مي‌شويم كه محصولات مورد نياز را به توليدي‌هاي داخلي سفارش دهيم و مارك‌هاي اصلي را به روي آن‌ها بچسبانيم. البته ما براي تيم بزرگسالان هيچ مشكلي نداريم و هزينه‌هاي مورد نياز آن را از طريق اسپانسرها و تبليغات دور زمين تامين مي‌‌كنيم. همچنين 10 درصد از درآمد سازمان ليگ و حق عضويت باشگاه‌ها به فدراسيون مي‌رسد كه مبلغ خوبي است. البته فدراسيون فوتبال به قدري با مشكل روبرو است، كه به اعضاي كميته‌‌هايش چيزي در حدود 400 تا 500 هزار تومان حقوق ماهيانه مي‌دهد. در اين ميان كساني هم مانند ترابيان هستند كه اصلا پولي دريافت نمي‌كنند. به نظر من 90 درصد از كاركنان فدراسيون نه براي پول كه به دليل عشق‌شان به كار در فدراسيون حضور دارند.

رييس فدراسيون در ادامه درباره بحث كميته‌ منشور اخلاقي نيز گفت: منشور اخلاقي هنوز هم وجود دارد. آن طور كه در فيفا تصويب شده است، اين منشور با قوانين خودش در فيفا نيز ايجاد مي‌شود. آقاي عليپور هم فعلا دبير كميته‌ اخلاقي است، تا زماني كه رييس اين كميته‌ را تعيين كنيم.

وي در ادامه درباره بحث اسپانسر 180 ميليارد توماني كه پيش از آن سخن به ميان رفته بود، گفت: اين پيشنهاد را يك شركت به فدراسيون داد كه البته به نظر مي‌رسد كه خيلي هم جدي نبوده است. ضمن اين كه اين 180 ميليارد تومان براي هشت سال بوده كه مبلغ چنداني براي هر سال نمي‌شود.

كفاشيان همچنين درباره نامه‌اي كه فدراسيون جهاني فوتبال به فدراسيون ايران ارسال كرده و در آن نسبت به دخالت دولت در فدراسيون ابراز نگراني كرده بود، گفت: ما جواب AFC و فيفا را داديم و در آن عنوان كرديم كه هيچ مساله‌اي وجود نداشته و رسانه‌ها اين مساله را بزرگ كرده‌اند. در واقع ما اين مساله را به نوعي به گردن رسانه‌ها انداختيم، چون فيفا هم در نامه‌اش به مطالب رسانه‌ها اشاره كرده بود. در مجموع بايد بگويم كه براي ما هميشه فوتبال مهم است و افراد اهميت ندارند.

وي در ادامه اظهار كرد: لايحه‌اي براي حقوقي شدن باشگاه‌ها تهيه ‌كرده‌ايم و به مجلس ارسال ‌كرده‌ايم و انتظار داريم كه با اين لايحه مشكلات زياد باشگاه‌ها حل شود. همچنين فكر مي‌كنم كه قرار است براي تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس رديف بودجه مستقلي در نظر گرفته شود. بحث ديگر هم اين است كه از اين پس باشگاه‌ها براي تغيير مديريت خود بايد نظر هيات رييسه فدراسيون فوتبال را نيز جويا شوند.

وي در پايان درباره حضور منصوريان در تركيب كادر فني تيم ملي گفت: خود كي‌روش پيشنهاد داد كه منصوريان با توجه به تجربه اي كه دارد، هدايت تيم ملي زير 22 سال را بر عهده گيرد و ماركار آقاجانيان نيز دستيار او در اين تيم باشد. كي‌روش در كارش تعارف ندارد و مربي تحميلي را نيز نمي‌پذيرد.

برنامه «90» شب گذشته در خلال صحبت‌هاي كفاشيان چند كليپ از عملكرد اين فدراسيون در چهار سال گذشته و همچنين مصاحبه جواد نكونام با تلويزيون اسپانيا را پخش كرد و در پايان نيز ميزبان اكبر ميثاقيان سرمربي تيم فوتبال آلومينيوم المهدي هرمزگان بود. اين تيم جنوبي موفق شد با هدايت ميثاقيان به فصل دوازدهم ليگ برتر فوتبال صعود كند. ميثاقيان در اين برنامه درباره عملكرد چند ساله‌اش در فوتبال ويژگي‌هاي تيمش و شرايط كار در هرمزگان صحبت كرد.

برنامه «90» از مخاطبانش خواسته بود كه مهم‌ترين اتفاق فوتبالي سال «90» را انتخاب كنند. در پايان 54 درصد از مخاطبان برنامه درگذشت «ناصر حجازي» را مهم‌ترين اتفاق سال «90» عنوان كردند و بر اساس اين نظر سنجي حضور كارلوس كي‌روش در تيم ملي بزرگسالان با 18 درصد، حذف تيم اميد و سپاهان به دليل مشكل مديريتي با 13 درصد، كاهش سهميه‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا با 12 درصد و قهرماني مجدد سپاهان در ليگ برتر با سه درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرمین 23
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
0
0
نمی دانستیم که شما تحمیلی هستید!!!!!!!!!! چیزهای دیگر را هم نمی دانیم!!!!!
نظرات بینندگان