arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۲ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۱

آتشفشان دماوند فعال است

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به مطالعات این پژوهشگاه بر روی قله دماوند، گفت: داده های به دست آمده نشان می دهد که این آتشفشان فعال است اما شواهدی مبنی بر قرار داشتن در مرحله انفجار به دست نیامده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به مطالعات این پژوهشگاه بر روی قله دماوند، گفت: داده های به دست آمده نشان می دهد که این آتشفشان فعال است اما شواهدی مبنی بر قرار داشتن در مرحله انفجار به دست نیامده است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، دکتر مهدی زارع با بیان اینکه فعال شدن آتشفشانها نشانه های خاصی دارند، افزود: هر آتشفشانی که فعال می شود دارای شواهدی است که از آن جمله می توان به سنجش حرارتی، زلزله شناسی، پارامترهای ژئوترمال، شاخص های ژئوشیمیایی و رسوب شناسی اشاره کرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به بررسی جنبه های زلزله شناسی آتشفشانها، اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که در صورت فعال شدن آتشفشانها ریتم زلزله ها تغییر می یابد به این ترتیب که اگر به عنوان مثال در سال، 100 زلزله رخ می دهد با فعال شدن آتشفشان این ریتم 7 برابر می شود.
 
وی با تاکید بر اینکه این روند در آتشفشانهای فیلیپین، ایتالیا، هاوایی و ژاپن گزارش شده است، خاطرنشان کرد: بررسی پدیده های آتشفشانی که در این کشورها رخ داده است، نشان می دهد که تعداد زلزله ها در این مناطق در حالت فعال شدن آتشفشان چندین برابر شده است.
 
زارع با اشاره به وضعیت آتشفشان دماوند خاطرنشان کرد: با توجه به شواهد موجود چون چشمه های آب گرم و بخارهای منتشر شده از قله نشان می دهد که در حال حاضر آتشفشان دماوند فعال است ولی شاهدی مبنی بر اینکه این آتشفشان در مرحله انفجار است در دست نیست.
 
وی با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی بر روی آتشفشان دماوند در سالهای 86 تا 87 توضیح داد: این مطالعه بر روی زلزله های کوه دماوند انجام شد و داده های به دست آمده نشان داد که این آتشفشان فعال است ولی شواهدی برای فعال شدن آن یافت نشد از این رو نیاز به پایش دائمی دارد.
 
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله یادآور شد: از این رو نمی توان زلزله های این منطقه حتی در صورتی که در نزدیکی قله رخ می دهد را به انفجار دماوند ربط داد؛ چرا که ممکن است منشاء تکنوتیکی داشته باشد ضمن آنکه آمارها علمی باید احتمال انفجار آتشفشان را تایید کند.
 
زارع با تاکید بر اینکه پایش منطقه دماوند خارج از عهده یک سازمان و یا مرکز پژوهشی است، اضافه کرد: بررسی وضعیت آتشفشان دماوند نیاز به بررسی همه جانبه در زمینه های رسوب شناسی، زلزله شناسی، ژئو شیمیایی، هواشناسی و زمین شناسی دارد از این رو حتی مطالعه یک جانبه پژوهشگاهی مانند پژوهشگاه زلزله شناسی کافی نیست.
 
وی پیشنهاد ایجاد تیمی از محققان همه دستگاه های مرتبط را ارائه کرد و گفت: برای پایش دائمی وضعیت آتشفشان دماوند نیاز به مشارکت سایر دستگاه های مرتبط در این زمینه است.

نظرات بینندگان