arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۱

قسمت بیست و هشتم/جسورترین و شیرین ترین های هفته در "انتخاب"

پایگاه خبری تحلیلی"انتخاب" Entekhab.IR در نظر دارد ، آخر هر هفته (جمعه) نگاه و اشاره ای به جسورانه ترین و شیرین ترین اظهارنظرها توسط افراد مختلف داخلی و خارجی، داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :




سلام . به جهت اتفاقات جالب و زیبایی که توی این چند وقته اخیر روی داد ، ما که کارمان طنازی است و مطایبه بر خود لازم دیدیم ، حال که عناصری قوی تر آنهم بصورت رئال وجود دارد ، چرا ما به مغز خود فشار بیاوریم و فسفر بسوزانیم . البته مایه ی ما کم می شود ولی این بی پولی به سلامتی ای که خنده به انسان می بخشد ، می ارزد. 

و اما در همین چند روزه ، یارانه بازی دولت ، طرح جالب شهرداری در اتوبان کردستان ، قیمت خودرو و مسکن ، سفر 70 درصدی مردم در ایام عید ، مهاجرت جناب خاوری از کانادا به کارائیب ، کل کل با ترکیه و در نهایت گنده گویی وزیر خارجه جزیره ی امارات و پاسخ وزارت خارجه ما ، جایی برای اظهار وجود برای حقیر باز کرد اینبار گرچه کمی تلخ اما گفتیم . 




شیرین ترین ها 



1- عوامل باحال 

آقا یه گروههایی هستند که هر از گاهی انسجام نفری پیدا می کنند و برای انجام یک پروژه بسیج می شوند و هر چه هم که نهاد های قانونی برای انجام وظایف این افراد وجود داشته باشد ، به هیچ می انگارند و هرچه بخواهند به فعلیت در می آورند. 

نمونه و یا به قول دوستان ورژن جدید اقدامات این بزرگواران ، تجمع خودجوش برای جلوگیری از دو فیلم بود که وزارت ارشاد به آنها هم مجوز پخش داده بود و هم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بودند. 

ما به مضمون فیلم ها کاری نداریم ، که باید اهل فن در آن موارد سخن بگویند ، اما جان ما این درسته ، فیلمی که وزارت ارشاد به آن مجوز داده ، یک عده تجمع کنند که وامصیبتا ، که نمایش آن چنین و چنان می کند ما را ! و نکته جالب اینکه قانون هم در برابر آنها تمکین می کند و هر چه آنها خواسته اند به اجرا در می آورد.

حالا این دوستان که این همه قدرت دارند و می انگارند دو فیلم سینمایی بنیان های اخلاق را در جامعه ما به لرزه می اندازد و با این قدرت آنها را از پرده پایین می کشند ، آیا در مسئله اقتصاد هم به همین نسبت احساس مسئولیت دارند ؟

آیا می پذیرند فقر علت العلل بسیاری ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی است ؟

البته در حالیکه این سوالات در ذهن الکن ما جاری و ساری بود ، اندکی اندیشیدیم و به خود نفهممان نهیب زدیم که های ! حقیر ! کوچک ! خورد ! تو چه نمی دانی که این دوستان عوامل با حال در کار فرهنگی هستند و در نتیجه ، آنها را با عوامل با حال اقتصادی چه کار . 

همین لحظه بود که فهمیدیم و بر خود خشم گرفتیم و با حالتی پر از خجالت ، خود را برای مطلب بعد آماده کردیم . 


2- آقای احمدی نژاد

جناب آقای رییس جمهور در خصوص میزان سفرهای سال جدید فرموده اند :  70 درصد مردم، نوروز به مسافرت رفتند. حالا یه بحثی ، هفتاد درصد مردم یعنی حدود 56 میلیون نفر ، اولاً کجا رفتند ، ثانیاً چرا ترافیک جاده ای امسال با وجود کاهش مسافرتهای هوایی و ظرفیت ثابت حمل و نقل ریلی ، کمتر شده بود ؟ ثالثاً درست است که "نوبهار است و باید در آن كوشید كه خوشدل بود" و برای اینکار باید باک را پر کرد و  با دل قرص ، بدور از فکر سهمیه و قیمت اسکان و خوراک خانواده به سفر رفت ، اما با این گرانی ها به کجا می توان خزید ؟ رابعاً دقت بفرمایید اگر بجای این آمارها سری به شهرهای مختلف کشور می زدید ، مشاهده می فرمودید کلی از مردم کنار پارک ها چادر زده اند و از ترس میهمان نوروزی ، مشقت این سفر ناخواسته بر خود هموار کرده اند . خامساً آنگونه که ما بررسی میدانی داشتیم بسیاری از همین سفر رفته ها ، از فضای مجازی برای سفر بهره برده اند و در گوگل به این کشور و آن کشور سفرهای بصری داشته اند . 

حالا خداوکیلی 56 میلیون نفر رفتند سفر ؟ معنی سفر هم مثل کار تغییر کرده ؟ اگر تعداد خودروهای موجود در کشور را حدود 15 میلیون درنظر بگیریم ، و با این تفسیر جناب دکتر بپذیریم 70 درصد آنها استارت خورده و سفر رفته اند ، یعنی حدود 10/5 میلیون خودرو حداقل یکبار باک خود را پر کرده اند و اگر میزان گنجایش هر باک را متوسط 60 لیتر در نظر بگیریم ، یعنی این میزان خودرو با یکبار پر کردن باک حدود 630 میلیون لیتر بنزین زده اند و اگر تمام آنها بنزین سهمیه ای یعنی 400 تومانی زده باشند ، یعنی 252 میلیارد تومان برای یک باک بنزین این 70 درصد سفر رفته پرداخت شده . 

این محاسبات که کاری نداشت ، کسی دو کلاس دبیرستان سواد داشته باشه و عدد خوانی رو بلد باشه ، به این نتایج می رسه . حالا از بزرگوارانی که این آمار ها را به دکتر می دهند یک سوال داریم : 

یک سوال : در ایام عید چه میزان سوخت خریداری شده ؟ آیا مردم غیور ما با یک باک بنزین در این خودروهای بسیار بسیار کم مصرف ! داخلی که در هر 100 کیلومتر 2 یا حداکثر 3 لیتر ! مصرف سوخت دارند بهتر نیست به ایرانگردی و یا حتی جهانگردی بپردازند ؟

حالا دقت بفرمایید ، اگر مثلاً یک تهرانی به همراه خانواده اش ، با خودروی وطنی اش که هر روز گرانتر از دیروز می شود ، از تجریش برود شهر ری همان یک باکش تمام می شود هیچ ، ذهنش درگیر روشن شدن چراغ بنزین می شود و انواع بیماری های روحی روانی به سراغش می آیند . حالا بقولی سفرش کجا بود ؟ 

کمی انصاف و دقت هم بد نیست ، چرا که 70 درصد 80 میلیون رقم بزرگی است و این آمارها جز پر کردن زمان بخش های مختلف خبری کار دیگری انجام نمی دهد و البته تشکر خود این دوستان آمار دهنده از خودشان ، حال آنکه نمودی در جامعه نداشته است . 


3- جناب مرادی 

سال گذشته رو خاطرتون هست ، اواخر سال برای برخی از هموطنان پیامکی ارسال شد با این مضمون : "آقای ..... نظر به تمکن مالی ، لطفاً جهت انصراف از دریافت یارانه، به سامانه Refahi.ir مراجعه نمایید. سازمان هدفمندی یارانه ها"

بعد جناب مدیر عامل سازمان هدفندی یارانه ها ، آمدند و گفتند : "انصراف از دریافت یارانه نقدی کاملا اختیاری است" بعد معلوم شد که : " آنهایی که پیامک انصراف از یارانه گرفته اند مرفه هستند، پس یارانه مرحله دوم نمی گیرند " و در این بازی یارانه ای میان مردم و دولت بالاخره در پانزدهم فروردین ماه اعلام شد که : "مابه‌التفاوت یارانه نقدی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوارهایی که پیامک انصراف از دریافت یارانه برای آنها ارسال شده بود، واریز نشده است." تا اینکه برخی که پیامک انصراف برای آنها ارسال نشده بود ، یکروز پس از این اظهارات و در به انجام رساندن مرحله دوم ارسال پیامک انصراف از یارانه ها ، به مقام شامخ "متمکن مالی" دست یافتند و بعد یکی از نمایندگان محترم مجلس ، البته بر اساس گزارش مسئولان دولتی فرمودند : "براساس گزارش مسئولان دولتی در هدفمندی یارانه‌ها برای یک میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار پیامک تمکن مالی ارسال شده و از آنان خواسته شده است که یارانه دریافت نکنند." دقت بفرمایید ، ایشان فرمودند 1250000 خانوار ! و بعد تر آن همین آقای مرادی خودمان ، مدیر عامل سازمان هدفندی را عرض می کنم ، فرمودند 95 درصد پیامک ها درست ارسال شده و فرمودند اگر اشتباهی هم شده باشد ، باید به سایت مراجعه شود و : "در صورت مراجعه مردم به سایت سازمان و تایید در خواست آنها، پیامک می زنیم که در مورد آنها اشتباه کرده بودیم." و باز  فرمودند : "افرادی که پیامک دریافت کرده‌اند، الزاما باید به سایت www.refahi.ir مراجعه کنند، چه متقاضی دریافت یارانه مرحله دوم باشند و چه متقاضی نباشد، اگر کسی که پیامک دریافت کرده به این سامانه مراجعه نکند، به منزله انصراف از دریافت یارانه تلقی می‌شود."

آخی تموم شد ، خسته شدیم . دقت فرمودید ، اول اول ماجرا اختیاری بود ، بعد آقایان گفتند از دریافت مرحله دوم عزل می شوید ، بعد گفتند اصلاً هرکس پیامک گرفته مرفه است ، بعد گفتند اینها که 1250000 خانوار بیشتر نیستند ، و در آخر معلوم شد شما که مختار بودی و هیچکس نمی تونست شما را از حق دریافت یارانه منصرف کنه ، حتماً باید تشریف ببری سایت refahi.ir و اگر تشریف نبری یعنی منصرف شدی و یارانه ، پر! 

جان ما ، شما یه همچین نحوه ی مدیریتی رو چطور هضم می فرمایید ؟ این نحوه ی رفتار با مردم رو یه اسمی داره ، بدم نیستا ، ولی عیبه ، بهش میگن : " سر کار گذاشتن " . خوب برادر من همون اول صاف و صادق بیاید به مردم بگید "فلوس لا موجود " و از اونها تقاضای "help" کنید ، بهتر نیست مردم در جریان کارها باشند ، تا این شیرین کاری ها پیش نیاد . 

و در نهایت ، اینهمه وقت رو اگر صرف اصلاح نظام مالیاتی می کردید بهتر نبود ؟ به این طریق کم کم یارانه ها هم حذف می شد و همه به قدر داشته شون و نه مصرف روزانه و استانداردشون در اقتصاد کشور مشارکت می کردند. 

به ما ربطی نداره ، اما این اقداماتی که شرح دادیم ، خیلی خیلی شیرین بود و به جهت ایجاد  این موقعیت طنز از شما دوستان بزرگوار سپاس بیکران داریم . 


جسور ترین ها 


1-نخست وزیر ترکیه

این جناب اردوغان در یک اقدام جالب ، پس از سفر به تهران ، ناگهان مدعی شدند : " ایران صادق نیست و  اگر مذاکرات در ترکیه برگزار می شد، ایران وجهه بین المللی کسب می کرد " اینکه گفتیم جالب از آن باب بود که این اردوغان خان یک سیاستمدار است و سیاسیون در اظهاراتشان همواره جانب احتیاط نگاه می دارند و لااقل پلی برای بازگشت باقی می گذارند. اما این مقام ترکیه ، بجای آنکه دقت کند و چشم اندازی قابل قبول پیش روی خود قرار دهد هنوز در افکار امپراطوری عثمانی غوطه می خورد و تصور می کند وجهه بین المللی ایران بسته به این قدرت تقلبی منطقه دارد. 

کاری به سیاست بازی ها نداریم ، اما اگر آمریکا اندکی پشت ترکیه را خالی کند ، این کشور به قهقرای سالهای گذشته اش باز می گردد و سیاسیونی از این دست دیگر مجال این پراکنده گویی ها را نخواهند داشت . اما نکته مهم در این جسارت اردوغان ، عدم بهره برداری از فرصتهایی از این دست توسط مقامات وزارت خارجه ی ماست که به راحتی از دست می رود و در این میان باز ترکیه محور می شود و خود را بازیگردان این ماجرا می کند. 



2- وزیر خارجه امارات

جناب رییس جمهور که تشریف بردند جزیره "ابوموسی" ، ما هم حال اساسی کردیم از این تشریف فرمایی ایشان ، گویی این جزیره فینگیلی امارات ناراحت شده و وزیر امور خارجه اش که تصور کرده شهر شلوغ است ، اقدام نمود به هفت تیر کشی و ابوعطا خوانی که : " چرا احمدی نژاد به جزایر ما آمده ؟!" و وزارت خارجه ما هم در برابر این یاوه گویی ها در اقدامی جدی ! گفته است : "معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم روابط دو کشور بر اهمیت گفتگو های دو جانبه به منظور حل و فصل سوء تفاهمات احتمالی تاکید کرد." 

حالا چرا در مسئله ای با این اهمیت که به تمامیت ارضی کشور مرتبط است ، اینگونه منفعل برخورد می کنیم هم جای سوال بسیار دارد . چرا مسئولان سیاست خارجی ما پاسخ جدی و درخور و نه بیانیه ای ! به این جسارت این مقام جزیره کوچک را نمی دهند ؟ چرا با اقتصادی که بر پایه ریال تجار ایرانی پا گرفته ، با ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری مطمئن در داخل کشور ، برخورد جدی نمی کنیم ؟ و هزار چرای دیگر که به ما مربوط نیست ! 


3- خاوری 

جناب خاوری هم گویا کانادا زیاد نساخته ، تصمیم گرفته اند هوایی عوض کنند و تشریف برده اند سواحل کاراییب ، تا با پول مردم کشورشان خوش بگذرانند و دعای خیر کنند برای اقتصادی که به آن ضربه ای مهلک وارد آورده اند و آب پرتقالی نوش کنند در ساحل زیبای این جزیره و ما هم از طریق این تصاویر محل توقف ایشان را ببینیم و کلی دعای خیر نثار حضرتشان کنیم ! 

حالا یه سوال : ایشون که رفتند ، هر وقت هم هرجا نسازه ، جابجا می شند ، خوب این اینترپل چرا همکاری نمی کنه و این آقایی که به ساحت مردم و میهن جسارت کرده رو دستگیر نمی کنه ؟ چرا باید مسئولان اقتصادی که چنین تفکری از اون بوجود اومد و فرصت هر تخلفی به اون داده شد هنوز بدون هیچ نگرانی ای به کارشون ادامه بدهند و هزار نوع ناز و قمیش هم برای مردم بیاورند که اگر ما نبودیم کذا و کذا ! یعنی قرار بود بدتر بشه اگر شما نبودید ؟ اجازه ندهیم افرادی چون خاوری تا این حد جسور در اقتصاد و معیشت مردم تاثیرگذار شوند و بعد ما بمانیم و خنده های حضرات به ریشمان ! 


4-خودرو 

آقا این خودرو هم از اون دست تولیداتی است که هر اتفاقی می افته یه جورایی قیمتش بالا میکشه . سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده بیانیه میده ، خودرو گرون میشه . بنزین گرون میشه ، خودرو گرون میشه . یارانه ها پرداخت میشه ، خودرو گرون میشه . پیامک قطع یارانه میاد ، خودرو گرون میشه . حالا خودش که بصورت جهشی گرون میشه هیچ ، هزینه های جانبی و نگهداری اش هم به همون نسبت گرون میشه . اخیراً روغن موتور افزایش 30 درصدی تو قیمت داشته ، کم کم لاستیک و لوازم یدکی دیگه هم که دوستی می گفت در شرف است و احتمال می داد کم کم ، هزینه بیمه و روغن و لوازم یدکی یک خودرو در هر سال 25 درصد قیمت خودرو بشه و خودرو داشتن هم همچین به صرفه نباشه . 

این چهارپایان هم که قیمت علوفشون رفته بالا ، عمر مفیدشون پایین اومده و به جهت اینکه تک سرنشین هستند ، استفاده از اونها مقرون به صرفه نیست . 

راستی این خارجی سوارها هم همچین حال و روز خوبی ندارند و اگر وطن نشینان با افزایش قیمت یکی دو میلیونی برای خودروهایشان مواجه شده اند ، آنها با افزایش 10-20 میلیونی روبرو شده اند که هم نگرانی از بروز تصادفات را بریشان بیشتر کرده و هم هزینه های نگهداری را بالا برده است . 

حالا که مسئولین محترم به یک پدیده ی جالب در اقتصاد بنام "حباب" دست یافته اند و هر بار از ترکاندن آن سخن به میان می آورند و با هر بار انهدام این موجود ، حباب مستحکم تر می شود و بجای ترکیدن ، دست نیافتنی و پنهان ، خواهش می کنیم دست از سر این حباب قیمتی خودرو بردارند ، چرا که نیست این عزیزان بگونه ای غیرقابل باور در امر ترکاندن حباب نخبه هستند ، ممکن است هر حبابی با انهدامش به اطرافش ضرباتی وارد کند که جبران آن دیگر از دستان با کفایت این عزیزان ساخته نباشد . 



5-اتوبان کردستان 

اقا این یکی دو روزه تشریف بردید اتوبان کردستان ، تقاطع جلال آل احمد ؟ عملیات احداث زیرگذر و پل در تقاطع بزرگراه کردستان -  شهید گمنام ، در آنجا در حال انجام است . البته اگر برای خرید به سمت شهروند بروید باید از زیر گذری که تازه ایجاد شده عبور کنید .

اولاً این زیر گذر که اجازه عبور خودروها از آن داده شده ، زیر پلی قرار گرفته که اگر از زیر به ان بنگرید کلی هراس انگیز است ، و تصور می شود اقدامات ایمنی جهت افزایش استحکام آن هنوز به اتمام نرسیده . ثانیاً از لحاظ شکل ظاهری ، تصور می شود شهرداری آن قسمت را بمباران کرده و همین یک چهره زشت در اطرف ورودی این زیر گذر ایجاد کرده است که امیدواریم میهمانان خارجی را از آن قسمت به نقاط دیگر شهر منتقل نکنند . ثالثاً دوستان لطفی کنند ایمنی را فدای سرعت نکنند و همین حالا بجای بهره بردن از مصالح نامرغوب به پیمانکاران اجبار کنند تنها از مصالح و محصولاتی استفاده نمایند که استاندارد است و سازمان ملی استاندارد آن را تایید می کند . 

البته از توجه شهرداری محترم تهران به اقدامات عمرانی کمال سپاس و تشکر را داریم ، اما باید دقت کرد هر پروژه ای باید هم از لحاظ ایمنی و هم بصری برای مردم و استفاده کنندگان اطمینان ایجاد کند و همین که این منظره را که زیاد جالب نبود دیدیم ، به جسارت پیمانکار آن آفرین گفتیم و السلام . 



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
0
14
سردار غفاری چی شد پس ؟؟؟
نظرات بینندگان