arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
سرپرست اداره ارشاد، یک سال پس از پیروزی انقلاب اعلام کرد؛

۱۲۰۰ فیلم ایرانی غیر قابل نمایش تشخیص داده شد/ نمایش فیلم‌های هندی و ترکی ممنوع شد

از میان ۱۴۰۰ فیلم ایرانی که از ابتدا تا حال ساخته شده ۱۲۰۰ فیلم آن غیر قابل نمایش تشخیص داده شد و تنها ۲۰۰ فیلم ایرانی از میان فیلم‌های قدیمی و جدید ایرانی اجازه نمایش گرفت، و لازم به تذکر است ک دادن پروانه نمایش به این فیلم‌ها نیز تایید صد درصد آن‌ها نیست بلکه به جهت این‌که سینما در شرایط فعلی خوراکی برای تغذیه داشته باشد و این تنها تفریح مردم تعطیل نشود این پروانه‌ها داده شده است و پروانه‌ها موقتی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ در اسفند ۱۳۵۸ محمدعلی نجفی، سرپرست اداره ارشاد و نمایش مرکز سینمایی سمعی و بصری کشور (وزارت فرهنگ و هنر سابق) طی یک مصاحبه مطبوعاتی تصمیمات جدید این اداره را درباره مسائل فیلم و سینما اعلام کرد. مشروح سخنان او که روز دوشنبه ۲۷ اسفند ۵۸ در روزنامه اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

 

هیچ فیلمی بدون پروانه نمایش داده نخواهد شد

سینما یک عامل فرهنگی است که در عین حال با سرمایه و به طور کلی اقتصاد ارتباط دارد و این ارتباط تاثیر مستقیم بر نحوه تولید و تهیه فیلم می‌گذارد به همین دلیل نمی‌توان مسائل مربوط به سینما را بدون در نظر گرفتن مسائل اقتصادی مورد بررسی قرار داد که سینمای ایران نیز معلول شرایط اقتصادی بیمارگونه جامعه سرمایه‌داری ایران است که ناچار تحت تاثیر فرهنگ استعماری این جامعه هویت خود را از دست داده است.

به همین جهت ما برای بررسی علت‌های نابودی سینمای ایران از اوایل سال ۵۸ با دعوت از کلیه دست‌اندرکاران سینما شورایی تشکیل دادیم که در این شورا مسائل مختلف بررسی و تصمیماتی به این شرح اتخاذ شد:

نقش فیلم‌ خارجی به عنوان یک عامل مخرب در مبتذل کردن فرهنگ اصیل اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که از ورود فیلم‌های خارجی در انحصار دولت قرار گیرد تا به عنوان امتیاز به سازندگان فیلم‌های خوب ایرانی داده شود برای انجام این مهم از سال آینده دولت برای سوژه‌های فیلم‌های مختلف مطالعه خواهد کرد و هیاتی پس از ارزیابی سوژه‌ها فیلم‌های خوب خارجی را برای نمایش در ایران خریداری خواهد کرد.

اولین سفر هیأت در جریان فستیوال کان [کن] صورت خواهد گرفت و اولین سری فیلم‌ها از بازار این فستیوال خریداری خواهد شد.

فیلم‌های خریداری‌شده به عنوان امتیاز به سازندگان فیلم‌های خوب ایرانی داده خواهد شد تا فروش فیلم در اختیار آن‌ها قرار گیرد. البته باید در نظر داشته باشیم که وقتی می‌گوییم که انحصار ورود فیلم در اختیار دولت قرار می‌گیرد منظور دولتی است «ملی» و ما فرض را بر این قرار دادیم که دولت فعلی ملی است و بنی‌صدر منتخب مردم است و تحمیلی در کار نیست.

همچنین از اول سال جدید هیچ فیلمی بدون پروانه نمایش داده نخواهد شد و همه سینماها باید فیلمی را نمایش دهند که پروانه جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند به همین دلیل از نمایش فیلم‌های بدون پروانه جلوگیری خواهد شد حتی اگر مجبور شویم سینمایی را تعطیل کنیم. دادن پروانه به معنای سانسور نیست بلکه هدف این است که از نمایش فیلم‌های مبتذل جلوگیری شود.

 

۱۲۰۰ فیلم ایرانی غیر قابل نمایش تشخیص داده شد

از میان ۱۴۰۰ فیلم ایرانی که از ابتدا تا حال ساخته شده ۱۲۰۰ فیلم آن غیر قابل نمایش تشخیص داده شد و تنها ۲۰۰ فیلم ایرانی از میان فیلم‌های قدیمی و جدید ایرانی اجازه نمایش گرفت، و لازم به تذکر است ک دادن پروانه نمایش به این فیلم‌ها نیز تایید صد درصد آن‌ها نیست بلکه به جهت این‌که سینما در شرایط فعلی خوراکی برای تغذیه داشته باشد و این تنها تفریح مردم تعطیل نشود این پروانه‌ها داده شده است و پروانه‌ها موقتی است.

۴۲۰ فیلم اکران اول خارجی و ۷۲۰ فیلم قدیمی خارجی در دست بررسی است که حدود ۷۰ درصد از این فیلم‌ها پروانه نمایش خواهد گرفت.

 

از نمایش فیلم‌های هندی و ترکی در ایران جلوگیری می‌شود

در سال آینده به هیچ فیلم هندی پروانه نمایش داده نخواهد شد مگر فیلم‌های فیلم‌سازان خوب سینمای هند مثل ساتیا جیت ‌رای و مرینال‌سن.

به طور کلی از نمایش فیلم‌های هندی، ترکی و دیگر کشورهای همسایه مثل پاکستان، عراق، در ایران جلوگیری خواهد شد و نمایش فیلم‌های این کشورها منوط است به معاوضه پایاپای که در صورت خرید فیلم ایرانی فیلم‌های این کشورها اجازه نمایش خواهد گرفت.

اصولا تصمیم بر این است که در آینده در مورد کشور اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای اروپای شرقی نیز این معاوضه دوطرفه در نظر گرفته شود. هم‌اکنون فیلم «سقوط ۵۷» ساخته باربد طاهری به کشورهای اروپای شرقی فروخته شده است.

 

صندوق وام برای سینماگران

صندوق وامی توسط واردکنندگان فیلم‌های خارجی ایجاد شده که از طریق این صندوق به سینماگران ایرانی کمک خواهد شد. اساس‌نامه این صندوق و شرایط برداشت آن توسط نماینده سندیکای کارگردانان آقای محمدرضا اصلانی در حال تدوین است.

هم‌اکنون کارگردانانی مثل بهرام بیضایی، عباس جوانمرد، خسرو هریتاش و ناصر تقوایی طرح‌هایی ارائه کرده‌اند که این طرح‌ها به مرحله اجرا درخواهد آمد.

[در مورد کمک به فیلم‌سازان جوان] یکی از فیلم‌سازان سینمای آزاد مشهد سناریوی خوبی ارائه کرده است که احتمالا با کمک ما این فیلم ساخته خواهد شد و اصولا هدف ما این است ک به فیلم‌سازان جدید در زمینه تهیه فیلم‌های خوب کمک کنیم.

 

قارچی خودرو به نام بنیاد هنری مستضعفین

موضوعی که اخیرا مطرح شده و از نظر ما بسیار حساس است وجود قارچی است خودرو به نام بنیاد هنری مستضعفین که توسط اداره‌کنندگان سینماهای مصادره‌شده به وجود آمده است. از نظر فرهنگ و هنر این بنیاد و این سینماها تماما باید از ضوابط مرکز سینمایی و سمعی و بصری کشور پیروی کنند وگرنه در مورد آن‌ها مقررات اعمال خواهد شد. آخرین درخواست ما این است که قوای انتظامی و بقیه ارگان‌های اجرایی مملکت به پیروی از سخنرانی‌های  رئیس‌جمهوری برای از بین رفتن مراکز تعدد قدرت همکاری‌های لازم را با مرکز سینمایی بکند و همچنین از کلیه مردم ایران که خود را متعهد به انقلاب اسلامی می‌دانند صمیمانه درخواست می‌شود که در مورد فیلم و سینما هر اعتراضی به تنها مرجع مسئول مرکز سینمایی و سمعی و بصری کشور مراجعه کنند و تمام مسال باید زیر نظر این مرجع مسئول بررسی شود.

ضمنا لازم به تذکر است که طبق آئین‌نامه‌های جدیدی در مرکز سینمایی سمعی و بصری کشور تهیه شده و برای تصویب به شورای انقلاب ارائه خواهد شد. به فیلم‌هایی که دارای مشخصات زیر باشند اجازه نمایش نخواهند گرفت:

۱- فیلم‌های الحادی،

۲- فیلم‌های تبلیغاتی که در آن‌ها به نفع تبعیض نژادی، فاشیسم و امپریالیسم تبلیغ شده است،

۳- فیلم‌هایی که در آن از سکس و خشونت صرفا به منظور جلب تماشاگر بیش‌تر استفاده شده است.

علاوه بر این به دنبال باز شدن سینماهای کوچه ملی در لاله‌زار ورود افراد کمتر از ۱۶ سال به این سینماها ممنوع شده است.

نظرات بینندگان