arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

چین: امریکا عذرخواهی کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت چین روز چهارشنبه از دولت آمریكا خواست به دلیل اجازه دادن به ورود یك شهروند چینی به سفارت این كشور در پكن به قصد پناهندگی ، عذر خواهی كند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، 'لیو وی مین ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین این مطلب را در حالی بیان كرد كه ساعاتی قبل ' هیلاری كلینتون ' وزیر امور خارجه آمریكا وارد پكن شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: 'چن گوانگ چن ' ( ناراضی چینی) از استان 'شاندونگ ' در شرق این كشور اواخر آوریل وارد سفارت آمریكا در پكن شده است.

وی افزود: این فرد پس از شش روز به خواست خود سفارت آمریكا را ترك كرد.

در همین حال شبكه خبری 'سی ان ان' ضمن تایید خروج این منتقد چینی از سفارت آمریكا گفت كه وی به یك مركز درمانی منتقل شده است.

پس از چهار روز سكوت منابع رسمی دو كشور، ماجرای پناهنده شدن ناراضی چینی اكنون با عقب نشینی آمریكا در مقابل دستگاه دیپلماسی چین شكل تازه ای به خود گرفته است.

این تحول در حالی صورت می گیرد كه قرار است مقام های ارشد چینی و آمریكایی فردا ( پنجشنبه ) در پكن طی نشستی چهارمین دور مذاكرات راهبردی را برگزار كنند.

دولت چین طی هفته های اخیر بارها به مقام های آمریكایی از جمله ' گری لارك' سفیر این كشور در پكن هشدار داده است كه در امور داخلی این كشور مداخله نكنند.

ناظران معتقدند فشار سنگین دستگاه دیپلماسی چین ، هیلاری كلینتون را مجبور كرده است در بدو ورود به پكن دستور خروج منتقد چینی از سفارت را صادر كند.

نظرات بینندگان