arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

شورای نگهبان، اطرافیان احمدی نژاد را "بیکاران سیاسی" خواند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تعداد بیکاران سیاسی که نسبت به مسائل شورای نگهبان اظهار نظر می کنند زیاد شده است، حملات اخیر دولت نسبت به این شورا را شورای نگهبان نوازی خواند و گفت: تعداد افرادیکه دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند و تخصصی هم ندارند زیاد شده است و باید فکری به حال آنها کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه خود با خبرنگاران رسانه ها در خصوص برگزاری انتخابات مرحله دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از تعداد حوزه هایی که برای انتخابات مرحله دوم بر آنها نظارت داشتیم به 15 حوزه انتخابیه در 5 استان که احتمال می دادیم مسائل و مشکلاتی آنجا ایجاد شود قبل از برگزاری انتخابات بازرس اعزام کردیم و این بازرسان تا یکشنبه پس از انتخابات در آنجا حضور داشتند.

کدخدایی از استانهای ایلام، خوزستان، گیلان، لرستان و سیستان و بلوچستان به عنوان استانهایی که بازرسان ویژه به آنجا اعزام شده است یاد کرد و گفت: گزارش های خوبی به دست ما رسید و نظارت خوبی در این استانها انجام شد و نتیجه این شد که نظارت واقعی تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: از میان حوزه های انتخابیه ای که رای گیری در آنجا انجام شد در 17 حوزه حتی یک مورد هم شکایت نداشتیم و شکایت در باقی حوزه ها نیز موردی بود که در حال بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در یکی دو حوزه قرار شده مجددا بازرس بفرستیم ، اجازه دهید اسامی را اعلام نکنم اما پیش بینی این است که بیش از یکی دو حوزه، مشکل جدی در برگزاری این دوره از انتخابات نداشته باشیم.

کدخدایی گفت: شاید تا پایان وقت اداری این هفته بتوانیم نتایج بررسی صحت انتخابات حوزه های انتخابیه را اعلام کنیم .

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید مشکلات و مسائلی که در 15 حوزه انتخابیه احتمال می دادید باشد چیست، گفت: به هر حال بحث انتخابات است و ممکن است افرادی ادعاهایی نسبت به رقبای خود داشته باشند، اینکه کدامیک از ادعاها درست است یا نه باید گزارش نهایی بازرسان به دست ما برسد تا بدانیم نتیجه چیست.

وی در پاسخ به این سئوال که شکایات ارسال شده به شورای نگهبان در این مرحله از انتخابات چه بوده است، گفت: موارد همان است که در قانون انتخابات آمده است از جمله خرید و فروش رای و یا ادعای رقبا برای آغاز تبلیغات خارج از موعد.

کدخدایی در پاسخ به این سئوال که آیا امسال هم مانند سال گذشته به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به طور همزمان بررسی لایحه بودجه را در دستور دارید، گفت: هفته گذشته طی تماس رئیس مجلس قرار شد وقتی مجلس وارد بررسی جزئیات این لایحه شد به صورت روزانه مصوبات خود را ارسال کنند. ما هم با سرعت بررسی می کنیم و نظر شورا را در موعد مقرر اعلام می کنیم.

خبرنگاری درباره طرح مجلس برای نظارت بر رفتار نمایندگان و نامه رئیس جمهور نسبت به ایرادات قانونی این طرح گفت: تشخیص اینکه مصوبات مغایر قانون است یاخیر فقط و فقط با شورای نگهبان است.

خبرنگار دیگری درباره اظهار نظر الهام سخنگوی سابق دولت و عضو سابق شورای نگهبان درباره این مصوبه مجلس پرسید که مجددا کدخدایی گفت: تشخیص این امر با شورای نگهبان است البته دوستان می توانند اظهار نظر کنند اما وظیفه قانونی ندارند. شورای نگهبان ممکن است با توجه به اصلاحات در مواد دیگر، ایرادات مشابه در باقی مواد را رفع شده بداند. گاهی شده است که ایراد شورای نگهبان به ایراد مبنایی در ماده قبلی باز می گردد که اگر آن اصلاح شود ایراد مد نظر نیز اصلاح می شود بنابراین تشخیص با شورای نگهبان است و کس دیگری نمی تواند دخالت کند.

خبرنگاری در خصوص علت بازخوانی ایرادات شورای نگهبان به لایحه اختیارات ریاست جمهوری در سال 82 اشاره کرد و دلیل این بازخوانی از سوی شورای نگهبان را جویا شد که کدخدایی گفت: ما در سال 82 مخالفت صریح شورای نگهبان را اعلام کردیم و نگرانی نداریم. اما به گفته دوستان تعداد بیکاران سیاسی که نسبت به مسائل شورای نگهبان اظهار نظر می کنند زیاد شده است.

خبرنگاری از کدخدایی درباره امکان لغو مصوبات دولت توسط رئیس مجلس را جویا شد که کدخدایی گفت: طبق اصل 138 قانون اساسی مصوباتی که مغایر قانون باشد از سوی رئیس مجلس به دولت بازگشت داده می شود تا اصلاح شود و رعایت این نظر رئیس مجلس برای دولت الزامی است اما رئیس مجلس نمی تواند مصوبه را لغو کند بلکه آن را مغایر با قانون اعلام می کند. آثار مغایرت طبق قانون لغو مصوبه تلقی می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دلیل اینکه 4 روز پس از اینکه رئیس جمهور طی نامه ای به آیت الله شاهرودی نسبت به مصوبه مجلس در نظارت بر رفتار نمایندگان ایراد قانونی وارد کرده بود، آن را ابلاغ کرد ، رایزنی های انجام گرفته با رئیس جمهور بوده است، گفت: من صرفا پاسخگوی اقدامات شورای نگهبان هستم.

کدخدایی در پاسخ به این سئوال که دلیل حملات اخیر دولت به شورای نگهبان چیست گفت: شورای نگهبان نوازی است البته ما هم استقبال می کنیم اگر انتقادات سازنده باشد. اما تعداد افرادیکه دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند و تخصصی هم ندارند زیاد شده است و باید فکری به حال آنها کرد که هر کس در حوزه تخصصی خود اظهار نظر کند.

از سخنگوی شورای نگهبان در خصوص علت ابطال شدن انتخابات در تنکابن و دماوند جویا شدند و خبرنگاری پرسید آیا علت ابطال انتخابات عدم صلاحیت نامزدها بوده که کدخدایی پاسخ داد: در هر دو حوزه تنکابن و دماوند علت ابطال انتخابات به دلیل تخلفات در برگزاری انتخابات از سوی نامزدها بوده و ما در تنکابن و دماوند بحث صلاحیت ها را نداشتیم.

از کدخدایی درباره ارزیابی اش در خصوص برگزاری این دوره از انتخابات سئوال شد که وی پاسخ داد: برگزاری این دوره از انتخابات کاملا دموکراتیک، سالم و منطبق با نظام مردم سالاری دینی بود اما ما همچنان نیازمند ارتقاء فرهنگ عمومی و پذیرش شکست ها در انتخابات هستیم اگر بتوانیم طرف مقابل را تحمل کنیم و اصول رقابت را بپذیریم و در مباحث سیاسی ازخودسری ها عبور کنیم فکر می کنم مشکلات رفع می شود.

خبرنگاری از کدخدایی از برگزاری انتخابات رایانه ای و ارزیابی شورای نگهبان از این شیوه جویا شد که وی پاسخ داد: برگزاری انتخابات به این شیوه بسیار خوب بود و از دوستان وزارت کشور با وجود حساسیت های زیادی که شورای نگهبان به خرج داد و نگرانی ها را منتقل کردیم تشکر می کنم. اما آنها این حسیاست ها را با آغوش باز پذیرفته اند.

وی گفت: تجربه خوبی کسب کرده ایم اگر وزارت کشور آمادگی داشته باشد امیدواریم انتخابات را تمام رایانه ای برگزار کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان ابطال انتخابات در یکی دو حوزه ای که از آنها شکایت شده است وجود دارد، گفت: نمی دانم منتظر نتیجه بازرسان هستیم.

وی در مورد حوزه انتخابیه تهران نیز گفت: شکایت موثری تا کنون از این حوزه انتخابیه نداشته ایم.
نظرات بینندگان