arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

سر بن لادن در آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر نوشت: مقاله نویس روزنامه الشرق نوشت اطلاعاتی که آمریکا درباره نحوه پیداکردن مخفیگاه بن لادن و ماجرای کشته شدن او منتشر کرده است واقعیت ندارد.
روزنامه الشرق چاپ قطر در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم فهمی هویدی با عنوان «سر بن لادن در آمریکا» نوشت: از آغاز ماه مه تا کنون داستان قتل بن لادن و اسناد به دست آمده از مخفی گاه وی یکی از مهمترین موضوعات رسانه های آمریکایی بوده است زیرا ستاد انتخاباتی اوباما رئیس جمهوری آمریکا از فرصت فرارسیدن نخستین سالگرد قتل وی (در 2 ماه می سال گذشته) برای بررسی مجدد و برجسته کردن آنچه که یکی از مهمترین دستاوردهای نخستین دوره ریاست جمهوری اوباما محسوب می کنند، غنیمت شمرد. تا جایی که روزنامه نیویورک تایمز صراحتا نوشت قتل بن لادن تقریبا خلاصه ای از چهار سال فعالیت اوباما در سمت ریاست جمهوری است و فرایند «رقص بر بدن بن لادن» به عنوان پس زمینه اصلی مبارزات انتخاباتی وی برای پیروزی مجدد در انتخابات به کار گرفته می شود. وی به این وسیله خود را مردی دوراندیش و ماجراجو معرفی می کند که با تصمیمی شجاعانه دشمن شماره یک آمریکا را از بین برده است.
این آغازی برای بحث و جدل درباره افراد ناشناس دیگر از نیروهای اطلاعاتی و تحلیلگران و برنامه ریزان نظامی است که نقش آنها نادیده گرفته می شود. همان گونه که برخی ها گفته اند اوباما میوه تلاش افراد قبل از خود را چیده است که از پی گیری تحرکات بن لادن غافل نشدند و تلاش کردند در زمان جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق به او برسند و آن گونه که خوزه رودریگز رئیس مرکز مبارزه با تروریسم در زمان بوش در مقاله اش در واشنگتن پست یادآوری کرده است اگر تلاش وی و همکارانش پیش از به قدرت رسیدن اوباما نبود امکان نداشت بن لادن کشته و پرونده اش برای همیشه بسته شود.
من از دوماه پیش تاکنون صحبتی در این زمینه دارم که تاکنون آن را بیان نکرده ام و این سخن، اطلاعات مهمی درباره این عملیات بیان می کند و در بسیاری از جزئیاتی که در باره این ماجرا رواج یافته است ایجاد تردید می کند. آنچه من در این زمینه به دست آورده ام نتیجه تلاش خودم نیست ولی اطلاعاتی است که به خاطر حساسیت و اهمیتش درباره انتشار آن بسیار تردید داشته ام. منبع این اطلاعات نیز یک پژوهشگر آمریکایی محترم است که شهرتی جهانی در تحقیق و بررسی دارد.
این دوست ما جزئیات را با دقت پی گیری می کرد و با تمام کسانی که به این مسئله ارتباط داشتند گفتگو می کرد و زمانی که دست روی کل داستان گذاشت(آن را به طور کامل فهمید) اهمیت آن را دریافت و از انتشار آن خودداری کرد زیرا احساس کرد به امنیت ملی آمریکا آسیب می زند. از این رو، وی تصمیم گرفت نتیجه تحقیقات خود را در شرایط کنونی منتشر نکند و تنها بخشی از آن را با برخی از نزدیکانش در میان گذاشت.
من این مسئله را پنهان نمی کنم که نمی توانم درباره صحت و سقم اطلاعات مهمی که در این زمینه شنیده ام تحقیق کنم زیرا اسرار این عملیات همچنان دور از دسترس ما در پشت پرده ها و دالان های دستگاه جاسوسی آمریکا مدفون است و گمان نمی کنم به این زودیها افشاء شود و اگر به راست گویی، جایگاه و کارآمدی منبع آن اطمینان نداشتم جرأت نمی کردم هیچ مطلبی را از آن نقل کنم. این مسئله مرا تشویق کرد که اشاره کنم تا آنجا که من شنیده ام بخشی از اطلاعات مهم در این زمینه سانسور شده و روایت های مخدوش در باره آن منتشر شده است که شنونده را تا حد زیادی از واقعیت دور می کند. در اینجا تنها به ذکر دو نکته اساسی درباره دستگیری و قتل بن لادن بسنده می کنم.
سخن رایج آن است که دستگاه جاسوسی آمریکا پس از تلاش طاقت فرسا و طولانی به واسطه ای که اطلاعات را به بن لادن منتقل می کرد دست یافت و از طریق وی مخفیگاه او را پیدا کرد. این سخنی است که نمی توانم آن را انکار کنم ولی به آن این نکته را اضافه می کنم که آمریکایی ها اطلاعات محرمانه ای را دریافت کردند که نشان می داد بن لادن در جایی به سر می برد که در کنترل دستگاه جاسوسی پاکستان است. و تنها دو نفر از این مکان خبر دارند رئیس دستگاه جاسوسی و مرد شماره دو آن، و سرویس جاسوسی آمریکا توانست به نفر دوم دستگاه اطلاعاتی پاکستان برسد وی ابتدا داشتن هرگونه اطلاعی در این زمینه را انکار کرد اما در مقابل پیشنهاد 30 میلیون دلاری در مقابل نشان دادن مخفیگاه بن لادن به آنها وسوسه شد و معامله عملا منعقد شد و از آنجا که پرداخت این مبلغ از خزانه دولت آمریکا امکان پذیر نبود یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس این مبلغ را پرداخت کرد. و زمانی که این اطلاعات به طرف آمریکایی رسید مرد شماره 2 دستگاه جاسوسی پاکستان با دریافت مبلغ یادشده به طور کلی ناپدید شد و هیچ اثری از وی در پاکستان به چشم نخورده و در هیچ مکانی در خارج پاکستان نیز مشاهده نشده است.
نکته دوم به کشته شدن بن لادن اختصاص دارد، و آن نکته این است که وقتی نیروهای عملیات ویژه در حال خواب به او حمله کردند به او یکصد و بیست گلوله شلیک کردند تا مطمئن شدند که کشته شده است. و این که گفته می شود جنازه اش را به دریای عرب انداخته اند، آن گونه که در بیانیه رسمیه ذکر شد، درست نیست. واقعیت آن است که سرش قطع و با هواپیما به آمریکا منتقل شد و جنازه اش روی کوههای بلند هندوکش انداخته شد.
فردی که این اطلاعات را جمع آوری کرده است اطلاعات زیادی در این زمینه دارد، ولی به خاطر مسائلی که گفتم، نمی خواهد اطلاعات خود را فاش کند.من بار دیگر تکرار می کنم که جایگاه او را می دانم و به منابع و توان وی در کشف اسرار اطمینان دارم به همین خاطر به خودم جرأت دادم این مطالب را از وی نقل کنم. و با توجه به آن که وی از افشای اطلاعاتی که به دست آورده و انتشار نتایج تحقیقات سختش که چندسال طول کشیده است خودداری می کند، علت خودداری من از افشای نامش برای شما قابل درک می شود
نظرات بینندگان