arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

تدوین ویراست دوم "فهرستگان اصطلاحات حقوقی" در دو جلد توسط پژوهشکده حقوق

پژوهشکده حقوق و قانون ایران ویراست دوم مجموعه فهرستگان اصطلاحات حقوقی را در دو جلد تدوین کرد. ویراست اول این مجموعه در سال ۱۳۹۱ در یک جلد تدوین شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پژوهشکده حقوق و قانون ایران ویراست دوم مجموعه فهرستگان اصطلاحات حقوقی را در دو جلد تدوین کرد. ویراست اول این مجموعه در سال ۱۳۹۱ در یک جلد تدوین شده بود. برای تدوین ویراست دوم این مجموعه، تعداد۶۰ عنوان کتاب در قالب ۱۲۸ جلد و بیش از ۸۱ هزار صفحه مورد فیش برداری قرار گرفت.  این در حالی ایست که در ویراست اول این مجموعه به ۱۷ عنوان کتاب (۳۹ جلد) ارجاع داده شده بود. این ویراست به منظور عمق بخشیدن به محتوای آن و بهره گیری از جدیدترین منابع تدوین شده در حوزه حقوق تدوین شد.

پژوهشکده حقوق و قانون ایران در این مجموعه اصطلاحات تکرار شده در چند منبع را به دنبال هم ذکر کرده تا امکان مقایسه و مراجعه و بازیابی آن برای پژوهشگران تسهیل گردد. همچنین این مجموعه دو جلدی همچون سایر معاجم، فهرستگان ها و دانشنامه ها براساس حروف الفبا تنظیم شده بنابراین برای شناسایی هر اصطلاح در این فهرستگان باید از ترتیب الفبایی آن استفاده کرد.

همانطور که گفته شد در ویراست دوم این مجموعه، تعداد منابع و مآخذ مورد استناد، به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است. بدیهی است که این تغییر اثر مستقیمی بر روی میزان محتوا و حجم مطالب گذاشته است به گونه ای که در ویراست جدید تعداد اصطلاحات فهرست شده از ۴۲ هزار و ۳۲۵ واژه به ۱۰۶ هزار و ۲۸۸ واژه و تعداد صفحات از ۷۴۲ صفحه به ۱۹۳۶ صفحه افزایش پیدا کرده است.

از آنجا که بسیاری از اصطلاحاتی که در قوانین ایران کاربرد دارد و قانونگذار آن ها را در محل های مختلفی به کار برده ریشه در اصطلاحات قرآنی، روایی و فقهی دارد مانند "فرض"، "قرض"، "حرب"، "حیازت" و ... در این ویراست اصطلاحات حقوقی قرآنی غنی تر و از علوم تفسیری نظیر مجموعه ۳۳ جلدی فرهنگ قرآن بهره برده شده و این اصطلاحات پس از شناسایی توسط پژوهشگران، فهرست شده است. همچنین برای ارزشمندتر کردن محتوای روایی این اصطلاحات، از مجموعه هایی همچون جامع احادیث شیعه و برای محتوای فقهی آن نیز از کتاب هایی نظیر مجموعه دوازده جلدی مستند فقهی قانون مدنی ارجاعات قابل توجهی داده شده.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفتگو با روابط عمومی پژوهشکده حقوق و قانون ایران درباره چگونگی دسترسی به این فهرستگان برای عموم پژوهشگران و علاقه‌مندان حقوق سوال کرد که در پاسخ به این سوال روابط عمومی این پژوهشکده از احتمال ارائه عمومی و رایگان این مجموعه در قالب یک سایت مستقل و یا در یک بخش از سایت پژوهشکده، خبر داد.

نظرات بینندگان