arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

مردم ديگر براي يافتن آرامگاه اخوان دچار مشکل نمي‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طراح و سازنده‌ي سرديس مهدي اخوان ثالث گفت: خوشحالم که مردم ديگر براي يافتن آرامگاه استاد در توس دچار مشکل نمي‌شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، عليرضا قدمياري درباره‌ي ساخت سرديس اخوان ثالث افزود: ابعاد اين سرديس طبق استانداردهاي ميراث فرهنگي درنظر گرفته شده است؛ زيرا در بناهاي تاريخي نبايد مجسمه نسبت به بنا تأثيرگذار باشد.

او در ادامه درباره‌ي ابعاد اين اثر اظهار كرد: سرديس اخوان ثالث در ابعاد 40 در 40 و به ارتفاع 50 سانتي‌متر ساخته شده، جنس آن از سنگ مرمر سفيد است و داراي پايه‌اي به ارتفاع 170 سانتي‌متر است.

قدمياري افزود: اين تنديس به سفارش سازمان ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي ساخته شده و کار طراحي و ساخت آن حدود سه ماه به طول انجاميده است.

او عنوان کرد: سنگ مرمر سنگ بسيار حساسي است و به همين علت در مراحل ساخت به توجه و دقت زيادي نياز دارد که همين عامل سبب مي‌شود زمان ساخت مجسمه‌هاي مرمري نسبت به ساير سنگ‌ها بيش‌تر باشد.

وي همچنين گفت: من به عنوان يک هنرمند از تمام افرادي که پي‌گير پروژه‌ي تنديس مهدي اخوان ثالث بودند، تشکر مي‌کنم و اميدوارم توقعات‌شان برآورده شده باشد.

عليرضا قدمياري نقاش و مجسمه‌ساز نيشابوري است که تاکنون چهار مجسمه از او در ساير کشورها نصب شده که شامل مجسمه‌هاي فردوسي، عطار و خيام در ارمنستان و مجسمه‌ي هلموت ريتر در آلمان است. همچنين آثاري از او در شهرهاي مختلف کشور نصب شده است. مهدي اخوان ثالث (م. اميد) متولد سال 1307 در مشهد بود كه چهارم شهريورماه سال 1369 در تهران درگذشت و در جوار آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي در توس به‌ خاك سپرده شد.
نظرات بینندگان