arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۸ مرداد ۱۳۷۷: مفقودالاثر شدن ۱۱ ديپلمات ایران در مزارشریف / علی عبداللهيان، قائم‌مقام سابق وزارت ارشاد تأكيد داشت‌ كه جناح راست، از كم‌كردن روابط با من پشيمان است

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاي [علی] آقامحمدى، [رییس کمیته عراق] آمد. گزارشى داد از وضع شمال عراق و رفتن جمعى از سپاه بدر به  آنجا و طرح آمريكا براى حذف صدام و متحدكردن اپوزيسيون بر محور يك قانون اساسى جديد و از مذاكرات با جلال طالبانى، [رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان] كه به ايران آمده، گفت
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در گزارش‌ها، خبر سقوط مزارشريف با حمله طالبان مهم است؛ گرچه هنوز مقاومت‌هايى هست و مفقودالاثر شدن يازده ديپلمات ما مهم است. آتش‌سوزى وسيع و بى‌سابقه در جنگل‌هاى يونان كه گرماى كم‌سابقه هوا از عوامل آن است. مى‌گويند به خاطر پديده «ال‌نينو» مي‌باشد. شورش وسيع مسلحانه توتسى‌هادر كنگو كه روندا هم متهم به حمايت شده.

انفجار در سفارتخانه آمريكا در كنيا و تانزانيا، هنوز از اخبار داغ است؛ گروهى از اعراب مسلمان انقلابى به عهده گرفته‌اند و خواسته‌هاى زيادى از آمريكا مطرح كرده‌اند و تهديد به ادامه مبارزه نموده‌اند. تعداد كشته‌ها از 140 و تعداد زخمى‌ها از چهار هزار گذشته و شبکه خبری سى ‌ان ان، مرتباً اخبارش را پخش مى‌كند؛ برخلاف معمول گذشته، وزارت امورخارجه ايران، آن را محكوم كرده است.

آقاى [علی] عبداللهيان، قائم‌مقام سابق وزارت ارشاد آمد. از وضع بد كشور گفت و تأكيد داشت‌ كه جناح راست، از كم‌كردن روابط با من پشيمان و اعتراف دارند كه با اين همراهي، قدرت اصلاح‌‌ امور وجود دارد. گفت، رهبرى هم ضرركرده‌اند، چون در زمان مسئوليت من، سد نيرومندى براى حفاظت ايشان از اعتراض و انتقاد وجود داشت، ولى امروز حرف‌هاى تُند عليه ايشان مى‌زنند. گزارشى از وضع سازمان حمايت از دانشجويان داد كه قبل از انقلاب تأسيس شده است. حدود 70 كيلو طلا دارد كه به صورت سكه‌هاى تاريخى درآمده و محفوظ است و امروز فعاليت كمى دارد؛ خود مسئول آنجا است.

عصر آقاي [علی] آقامحمدى، [رییس کمیته عراق] آمد. گزارشى داد از وضع شمال عراق و رفتن جمعى از سپاه بدر به  آنجا و طرح آمريكا براى حذف صدام و متحدكردن اپوزيسيون بر محور يك قانون اساسى جديد و از مذاكرات با جلال طالبانى، [رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان] كه به ايران آمده، گفت. تأسيس يك مركز ترجمه كتاب‌هاى مفيد را كه از من هم كمك خواسته، مطرح كرد و چند جزوه تحقيقاتى از مسأله بحران كشورهاى شرقى و علل اين بحران‌هاى اقتصادى و آثار منفى آنها آورد. در نهايت براى پذيرفتن معاونت سياسى صداوسيما كه به او پيشنهاد شده، مشورت‌كرد. قرار شد، در جلسه ديگرى بحث‌كنيم.

آقاى [سید لطف‌الله] اتابكى، دادستان ديوان محاسبات آمد. گزارشى از كار ديوان را داد. ورود حدود 2400 پرونده و تبرئه حدود 1600 و ارجاع حدود 600 پرونده به دادگاه و گفت، آقاى [حسین] محلوجى، [وزیر سابق معادن و فلزات]، دو پرونده در مورد فولاد و فروش ده ميليون دلار فولاد به چين دارد. تأكيدكردم، نسبت به مديرانى كه سوءنيت ندارند و فقط مسامحه از مراعات مقررات دارند، سخت‌گيرى نشود؛ منجمله دكتر اكبرزاده، در مورد مركز تحقيقات [سموم کشاورزی].

آقاى مجيد انصارى، [نماینده تهران] آمد. خواست كه براى اداره مدرسه كرمانى‌ها در قم كمك كنم و از كمك‌هاى مالى گذشته‌ام تشكركرد. گفت، مجمع روحانيون [مبارز]، آقاى [سیدمحمد موسوی] خویينى‌ها را مأموركرده كه در مورد انتخابات خبرگان، با من صحبت كنند و نظر داشت كه قانون شرايط مجلس خبرگان اصلاح شود.

آقاى [حمیدرضا] آصفي، سفيرمان در فرانسه آمد. از وضع خوب روابط و آزاد شدن آقای [مسعود] هندي، [مدیر دفتر صدا و سیما در پاریس] با پرداخت پول گفت. شب به كلینيك نور، براى معاينه چشم رفتيم؛ همان وضع سابق بود. مهدى و فرشته و فؤاد اينجا بودند. شام هم آورده بودند.

نظرات بینندگان