arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۰ مرداد ۱۳۷۷: حسام الدین آشنا گفت شاگردان آیت الله منتظری به آقايان اردبیلی و صانعی روی آورده اند / محسن رضایی گفت امیدوار است پسرش را از آمریکا برگرداند / جمع مؤسس حزب اعتدال و توسعه خواستند روحانی و حبیبی را ترغيب کنم رسما عضو حزب شوند

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. گفت، روى فرزندش احمد، كار كرده و اميدوار است بتواند او را از آمريكا برگرداند. جلوي پخش و مصاحبه انجام شده را گرفته است. تلفنى با هم صحبت مى‌كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

آقايان [حسام‌الدین] آشنا و [امیر] تهرانى از وزارت اطلاعات آمدند. گزارش‌هاى ويژه را آوردند. گفتند، شاگردان آیت‎الله منتظرى، به آقايان [سیدعبدالکریم موسوی] اردبيلى و [شیخ یوسف] صانعى روى آورده‌اند و آقاى صانعى، كم‌كم مواضع تُندترى اتخاذ مى‌كند. گفتند، آقاى منتظرى، پيشنهاد ملاقات با آقاى [ابراهیم] ریيسى، [رییس سازمان بازرسی کل کشور] را نپذيرفته و گفته است، يا همه و يا هيچ كس.

در مورد دادگاه تجديدنظر آقاى كرباسچى، نظر داشتند كه اگر دادگاه بى‌طرف باشد، بهتر است. قرار شد با آقاى [کاظم] صديقى، [رییس محاکم عمومی تهران] كه مسئول ارجاع پرونده است، صحبت كنند. عصر دو جزوه فرستادند؛ يكى از آیت‌الله منتظرى كه به صورت محدود و قاچاقى منتشر شده و ديگرى خطاب و جواب به اظهارات آقاى يزدى كه در آن، به رهبرى اهانت‌هاى زيادى شده است.

آقاى مجتبى كلباسى، مسئول تنظيم تفسير راهنما آمد. از دفتر تبليغات [اسلامی قم] و مديريت مركز [فرهنگ و] معارف قرآن، انتقاد داشت و توضيحاتى دربارة شيوه كار داد و پيش‌كتابى را آورد كه از روى يادداشت‌هاى اصلى تفسير من در زندان تهيه شده و فقط همان برداشت‌ها، در ذيل هر آيه آمده؛ كار مهم و آسانى است. با اصلاحاتى، اجازه طبع و نشر دادم. براى تهيه مسكن استمداد كرد. زمينى داشته كه در طرح منبع آب قم افتاده است.

آقاى محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. گفت، روى فرزندش احمد، كار كرده و اميدوار است بتواند او را از آمريكا برگرداند. جلوي پخش و مصاحبه انجام شده را گرفته است. تلفنى با هم صحبت مى‌كنند. استعفايي نوشته از مسئوليت دبيرى مجمع، به خاطر عدم قبول پيشنهادهايش از سوى من؛ گفتم صبركند. كاري مستقل و پُرتلاش‌تر مى‌خواهد. با توسعه كادر ادارى و هزينه زياد، مخالفم.

آقاى مسيح مهاجرى، [مشاور اجتماعی رییس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. از اهميت انفجارهاى سفارتخانه‌هاى آمريكا در كنيا و تانزانيا گفت. از حوادث افغانستان و پيشروى طالبان در شمال و سقوط مزارشريف ناراحت است. دربارة وضع رهبرى، سياست‌هاى اقتصادى دولت و مسایل فرهنگى و سياسى، سئوالات و نظراتى ابراز كرد.

عصر آقاى [مصطفی] پورمحمدى از وزارت اطلاعات آمد؛ عازم عراق است. سئوالاتى براى مسایل مورد مذاكره براى اجراى قرارداد 1975 الجزاير و قطعنامه [598] و معارضه‌هاى دو كشور داشت و گزارشى از نتايج و بازتاب مصاحبه آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] با شبکه خبری سی ان ان را آورد

جمع مؤسس حزب در حال تأسيس استقلال [= اعتدال و توسعه]، آقايان [اسماعیل] شوشترى، [حسین] محلوجى، [محمود] واعظى، [محمدرضا] نعمت‌زاده، [اکبر] تركان، [مرتضی] بانك، [محمدباقر] نوبخت، [فریدون] وردى‌نژاد، [غلامرضا] فروزش، [علی] جنتی، [مرتضی] محمدخان و محسن [هاشمی] آمدند گزارش كار دادند و خواستند، آقايان [حسن] حبيبى و [حسن] روحانى را ترغيب كنيم كه رسماً عضو حزب باشند و از رهبرى اجازه بگيرم.

شب در دفترم ماندم. كارها را تمام كردم و گزارش‌ها را خواندم. مسأله افغانستان و انفجارهاى كنيا و تانزانيا، مورد توجه است. منافقين تلاش مى‌كنند كه ايران را مسئول انفجارها معرفى‌كنند، ولى نتوانسته‌اند ادعاى‌كذب خود را جا بياندازند.

نظرات بینندگان