arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

حمایت گسترده عربستان از یک نامزد مصری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع خبری فاش کردند که عربستان از احمد شفیق نخست وزیر دوران حسنی مبارک و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری مصر، به طور گسترده حمایت مالی و رسانه‌ای می‌کند تا وی را بر به قدرت برساند.

به گزارش انتخاب به نقل از العالم، این اقدام عربستان سعودی در حالی است که مردم و جوانان ۲۵ ژانویه مصر احمد شفیق را دشمن انقلاب قلمداد می‌کنند و این موضوع زمانی آشکار شد که وی در یک گفتگوی تلویزیونی به صراحت گفت: «متاسفانه انقلاب پیروز شد.»
 
خبر‌ها و گزارش‌های موجود همچنین نشان می‌دهد که عربستان ده‌ها میلیون دلار هزینه کرده است تا بتواند مانع از از سرگیری روابط مصر با ایران شود و در این باره دولت کمال جنزوری نخست وزیر انتصابی شورای نظامی، تسلیم فشارهای سفارت عربستان در مصر است و برای جلوگیری از بازگشت روابط ایران و مصر تلاش می‌کند.
 
در همین زمینه آخرین نخست وزیر دوران رژیم مبارک و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری مصر، به صراحت اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات محافظ منافع عربستان سعودی خواهد بود و از بازگشت روابط ایران و مصر جلوگیری خواهد کرد.
 
احمد شفیق اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات برای افزایش روابط راهبردی و عمیق با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی تلاش خواهد کرد.
 
وی گفت: مصر نیازی ندارد که روابطش با ایران در صورتی که به روابط قاهره با ریاض آسیب بزند از سرگرفته شود.
 
مصری‌ها درباره احمد شفیق اصطلاح «نامزد پسمانده‌ها» ی رژیم سابق را اطلاق می‌کنند و این مساله به این معناست که وی از بازمانده‌های رژیم حسنی مبارک است.
 
این در حالی است که روزنامه‌ها و نویسنده‌های اسرائیلی از برنامه‌های تبلیغاتی او تمجید کرده‌اند. شفیق اعلام کرده است که به همه معاهده‌های امضا شده در زمان حسنی مبارک از جمله معاهده کمپ دیوید پایبند خواهد بود.
 
شفیق در گفت‌و‌گو با روزنامه الوطن عربستان گفت: روابط دو کشور دوستانه و عمیق است و اجازه نخواهد داد این روابط دستخوش عوامل دیگر شود.
 
وی درباره روابطش با ایران نیز افزود: از سرگیری روابط ایران و مصر به اقدامات ایران نه فقط درباره مصر بلکه درباره همه کشورهای حوزه خلیج فارس بستگی دارد. اگر روابط مصر با ایران تاثیر منفی حتی به اندازه بسیار اندک بر روابط قاهره با ریاض داشته باشد، مصر نیازی به این روابط ندارد زیرا امنیت مصر امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و امنیت آن‌ها نیز امنیت مصر است.
 
احمد شفیق که آخرین نخست وزیر رژیم حسنی مبارک بود خواستار بازگشت فضای موجود به زمان حسنی مبارک است.
نظرات بینندگان