arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۵۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

تایمز لندن: ایران از طریق ویکی لیکس "جمالی فشی" را بازداشت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بولتن نیوز: در حالی روز سه شنبه عامل ترور استاد فیزیک دانشگاه تهران به دار مجازات آویخته شد که یک رسانه انگلیسی پس از 16 ماه از دستگیری این فرد توسط نهادهای امنیتی کشورمان، مدعی شد که ایران از طریق افشای اسناد ویکی لیکس علی جمالی فشی را بازداشت کرده است.

 22 دي ماه 88، مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران كه قصد سوار شدن به خودرويش را داشته با انفجار موتور مجاور خودرواش به شهادت رسید.یک سال پس از این واقعه در 20 دی ماه 89 وزارت اطلاعات از دستگيري عوامل ترور استاد علي محمدي خبر داد و چند روز بعد، «علي جمالي فشي» كه به عنوان عامل ترور شهيد علي محمدي شناسايي و دستگير شده بود، به نحوه جذب در سرويس اطلاعاتي اسراييل(موساد) و چگونگي به شهادت رساندن اين محقق ايراني پرداخت.

پس از اعترافات جمالی فشی پرونده وی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به جریان افتاد و سرانجام وی در صبح 26 اردیبهشت ماه 1391در محوطه داخلي زندان اوين به دار مجازات آويخته شد.

پس از اعدام عامل قتل شهید علی محمدی، سازمان های اطلاعاتی غرب برای آنکه بر شکست سنگین اطلاعاتی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در برابر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران سرپوشی گذاشته باشند،بدون هیچ مدرک مستندی اینگونه مدعی شدند که ایران از طریق افشای اسناد ویکی لیکس جمالی فشی را بازداشت کرده است.

این سازمانها که تا پیش از این سعی می کردند، هرگونه ارتباط بین جمالی فشی و موساد را رد کنند، در ادامه ادعای خود آورده اند که افشای بیشتر اسناد ویکی لیکس باعث افشای دیگر مامورین موساد در ایران می شود.

در همین راستا یک رسانه بریتانیایی در گزارشی آورده است که ممکن است ویکی لیکس مسئول افشای علی جمالی فشی، کیک بوکسور34 سالۀ ایرانی باشد جوانی که پس از «اعتراف» به همکاری با اسرائیل و ترور دانشمند هسته ای ایران روز سه شنبه در تهران به دار آویخته شد.

تایمز لندن نیز روز چهارشنبه در ادامه این سناریوی اطلاعاتی مدعی شد یک سند مربوط به سفارت آمریکا در باکوی آذربایجان، ظاهرا توجه فشی را به خود جلب کرده است. این سند دیپلماتیک ایالات متحده مربوط به سپتامبر 2009 با کد شناسایی BAKU687 09 بوده که در آن از قول یک منبع ایرانی که گویا مربی و دارای مجوز مربیگری هنرهای رزمی بوده نقل می کند که وی طی تماس با فردی آمریکایی از فشار رژیم ایران برای آموزش هنرهای رزمی به سربازان و شبه نظامیان صحبت کرده است. طبق این گزارش ها؛ گویا جمالی فشی تنها چند روز قبل از تاریخ نگارش این سند سفارت آمریکا، برای رقابت های بین المللی هنرهای رزمی به باکو سفر کرده بود.

تایمز ادامه می دهد: به نظر می رسد مقامات ایرانی فشی را بر اساس این سند، به عنوان فردی که با غرب در تماس غیر قانونی بوده شناسائی کرده بودند. او چند روز پس از انتشار سند فوق توسط ویکی لیکس، در دسامبر سال 2010 دستگیر شد و در ژانویه 2010 به جرم همکاری با سازمان موساد و ترور مسعود علی محمدی، دانشمند هسته ای ایران متهم شد.

گزارش روزچهارشنبه بریتانیا به نقل از یک فرد دانشگاهی بریتانیا، به نام اسکات لوکاس استاد دانشگاه بیرمنگام، پیش بینی کرده که این تلگراف دیپلماتیک، می تواندیک قطعه سند مهم از شواهد و یا تنها بهانه ای برای بازداشت فشی باشد. لوکاس بدون توجه به اعترافات جمالی فشی گفته است: " شاید این سند به عنوان بهانه ای علیه او بکار رفته باشد تا او را به عنوان فردی جلوه دهند که می توانسته مسئول این ترور باشد".

براساس این گزارش،تلاشهای غرب برای تحت الشعاع قرار دادن موفقیتهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت می پذیرد که وزات اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بارها توان اطلاعاتی خود را در مواردی همچون دستگیری عبدالمالک ریگی- که پشتیبانی های اطلاعاتی غرب را همراه داشت- به نمایش گذاشته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
0
0
حقش بود اینطور افراد مایه نگ هستند بچهای اطلاعاتی خسته نباشید خدا قوت
نظرات بینندگان