arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۰۰۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۱

آيت‌الله هاشمي: كساني كه اعتقادي به مبارزه با شاه نداشتند، امروز هدايت افراطي ها را در دست گرفته‌اند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار جمعي از دانشجويان علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي به پرسش‌هاي متعدد آنان پيرامون علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامي، شكل‌گيري نظام جمهوري اسلامي و نيز نقش اين كشور در منطقه حساس خليج فارس پاسخ گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار جمعي از دانشجويان علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي به پرسش‌هاي متعدد آنان پيرامون علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامي، شكل‌گيري نظام جمهوري اسلامي و نيز نقش اين كشور در منطقه حساس خليج فارس پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با گرامي‌داشت و تبريك سالروز حماسه آزادي خرمشهر، به تشريح علاقه و توجه مردم ايران در طول تاريخ به اسلام و مكتب تشيّع، نقش روحانيت در تفسير و توضيح عقايد ديني و اسلامي به‌خصوص پس از صفويه پرداخت و گفت: سير تحولات تاريخي از صفويه تا امروز، بيانگر بارزتر شدن نقش روحانيت شيعه به عنوان مفسّر دين و نيز ملجاء و پناه مردم در مقابل ظلم و استبداد است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تحريم تنباكو را مهمترين بروز و ظهور روحانيت شيعه زمينه‌ساز مشروطه در صحنه سياسي تاريخ معاصر ايران خواند و با اشاره به وقوف قدرت‌هاي خارجي و مستشرقين پس از اين واقعه و انقلاب مشروطه به قدرت عظيم روحانيت و حمايت مردمي از آنان تصريح كرد: قدرت‌‌نمايي سياسي روحانيت باعث شد كه انگليسي‌ها رضاخان را براي كنترل و سركوب اين قشر تأثيرگذار علم كنند كه اقدامات و مصاديق اين چكمه‌پوش مستبد در ضديت با دين و روحانيت به وضوح در تاريخ موجود است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه به پيشتازي روحانيت در انقلاب مشروطه و حمايت مراجع و علماي نجف، قم و تهران در اين زمينه اشاره كرد و گفت: عمومي‌ترين عنصر تحرك جامعه ما به‌خصوص در تاريخ معاصر علائق مذهبي ايرانيان و التجاء جدّي آنان به روحانيت به عنوان مفسّران دين و عقايد اسلامي بوده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، نقش روحانيت در ملي شدن نفت، شكست كودتاي 30 تير سال 42 و نيز 15 خرداد و سال 43 را بارز خواند و با اشاره به در پيش بودن سالگرد رحلت حضرت امام خميني(ره) به تشريح نقش بي‌بديل ايشان در تحرك اسلام سياسي پس از رحلت آيت‌الله‌العظمي بروجردي گفت: يكي از مهمترين دلايل پيروزي انقلاب اسلامي، پيروي گسترده مردم از مرجع تقليد سياسي زمان يعني امام خميني(ره) بود، چرا كه تا قبل از آن به دليل اينكه روحانيت اعتقادي به ورود به سياست نداشت مبارزات ضداستبدادي و ضداستعماري مردم در مقاطع گوناگون اغلب به شكست و ناكامي مي‌انجاميد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با توضيح اتكاء به مردم و نقش بي‌بديل حضور مردم در تحولات تاريخ، افراطي‌گري را يكي از آفات لطمه‌زننده به اهداف انقلاب اسلامي خواند و گفت: هميشه مشي اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط انقلاب را به پيش برده است، ولي متأسفانه در مقاطعي شاهديم كساني كه اعتقادي به مبارزه با شاه نداشتند و يا آن را بي‌فايده و غيرضروري برمي‌شمردند، امروز مستقيم و يا غيرمستقيم هدايت برخي گروه‌هاي افراطي و تندرو را در دست گرفته‌اند و براي كشور راه‌حل تجويز مي‌كنند.

رئيس هيأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي، در پاسخ به سؤالي در مورد نقش گروه‌هاي سياسي در انقلاب، حضور دانشجويان و دانشگاهيان در انقلاب اسلامي را تعيين‌كننده خواند و تصريح كرد: اگرچه انقلاب اسلامي با رهبري روحانيت و حضور مردم در صحنه به سرانجام رسيد، اما ناديده گرفتن نقش گروه‌هاي گوناگون سياسي كه براساس اعتقاد خود با استبداد طاغوت مبارزه كردند هم بي‌انصافي است، چرا كه اتحاد و همدلي همه اقشار مردم انقلاب را به پيروزي رساند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه به مراحل گوناگون شكل‌گيري نظام جمهوري اسلامي و موانع و توطئه‌هاي پيش روي آن اشاره و تصريح كرد: اگر حضور مردم در سه دهه گذشته و حمايت آنان از آرمان‌هاي اصيل انقلاب نبود، جمهوري اسلامي امروز وجود خارجي نداشت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، روابط خارجي جمهوري اسلامي پس از انقلاب را تشريح كرد و با اشاره به هم پيماني شرق و غرب و ارتجاع منطقه براي شكست نظام نوپاي جمهوري اسلامي به خصوص در جنگ تحميلي، تمسّك به اسلام، رهبري حضرت امام(ره) و حضور وفادارانه مردم را علت شكست توطئه‌هاي خارجي و داخلي خواند و تصريح كرد: علي‌رغم هجمه‌هاي بي‌پايان دشمنان نظام و انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي ايران توانست با ايثارگري‌هاي شهدا و تدابير دلسوزان نظام و اتحاد و همدلي اقشار مردم، جنگ تحميلي را با اعلام صدام به عنوان متجاوز توسط سازمان ملل به پيروزي برساند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، اتحاد و همدلي داخلي و اصلاح روابط و تعاملات خارجي را لازمه ادامه راه پيشرفت جمهوري اسلامي خواند و با تأكيد بر لزوم بيان صريح مواضع و تأكيد بر اصول در عين پرهيز از دشمن‌تراشي در دنيا و منطقه، به نحوه شكل‌گيري دانش صلح‌آميز هسته‌اي و پيگيري آن پس از جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت: رشد و تعالي اين دانش نوين در دولت زمان دفاع مقدس و پس از آن نيز وجود داشت، اما به لحاظ روابط خوب با ساير كشورها و جلب اعتماد بين‌المللي و نيز نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بدون سروصدا به رشد خود ادامه داد و قطعاً پيشرفت امروز اين دانش مفيد حاصل تلاش و جدّيت همه دلسوزان پس از انقلاب بوده است.

رئيس هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به درخواست دانشجويان مبني بر ارائه رهنمود و نصيحتي براي دانشجويان علوم سياسي، جديت در تحصيل علم، مطالعه تاريخ به صورت صحيح، تأكيد بر آرمان‌ها و اصول اسلامي و انساني، پيشه ساختن پذيرش حق مردم صداقت و رعايت اعتدال و نيز پرهيز از افراط و تفريط را لازمه فعاليت آينده‌سازان كشور خواند و گفت: افراطيون هيچ‌گاه به كشور خدمت نكرده‌اند و كشور در مواردي از افراط ضربه خورده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
2 کلمه حرف حساب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
2
104
خوشم میاد این هاشمی بعضی وقت ها یه کدهای قشنگی میده که همه عالم و آدم 2 زاری شون اساسی !!! بیفته....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
2
38
لطفا یک لحظه همگی به این گفته جناب هاشمی فکر کنیم که چرا امروز بدینجا رسیده ایم که سرانجام ما چنین شود که عده ای کنار نشین مخالف انقلاب دیروز از همه انقلابی تر شده اند . به نظر من جواب این چرا راز دزدی چند هزار میلیاردی هاست ، راز فقر وفلاکت وعقب ماندگی و بیکاری هاست راز عدم مسئولیت در قبال مسئولیت ها و پاسخ گویی هاست راز بت سازی هاست
naser
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
2
38
آقای هاشمی ها به این ها ایراد نگیرید این ها در ان زمان تکلیف شان مبارزه در سنگر حجره و مثلا فلسفه بوده و الان تکلیف شان حکومت است. وگرنه بنده خدا ها تقصیری ندارند!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
1
31
منظور هاشمی اینست که من خسته نیستم از افراط به دورم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
3
31
درود برهاشمي
باقری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
4
32
زنده باد هاشمی عاقل و معتدل
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
0
34
«....كسانی كه سالها و بارها چه قبل و چه بعد ازانقلاب امتحان خود را در تعهد به اسلام و انقلاب داده‏ اند و در این راه به پای چوبه‏ های‏ دار رفته و زندانها كشیده و ترور گشته‏ اند و سلامت خود را از دست داده‏ اند و تحت شكنجه‏ های شاه برای استقلال و آزادی مبارزه كرده‏ اند، یقیناً دلشان
به حال انقلاب و ثمرات آن، نه تنها كمتر از دیگران نسوخته كه بیشتر می‏ سوزد و مسیر
ارزشی و الهی و پرطراوت خویش را به هیچ وجه عوض نمی‏ كنند...» (صحیفه امام، ج‏21، ص 156)

«آیا ...آنها كه در توفان پانزده سال مبارزه قبل ازانقلاب و ده سال حوادث كمرشكن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره كشور را خورده‏ اند و نه از شهادت عزیزان متأثر شده‏ اند و با خیالى راحت و آسوده به درس و مباحثه سرگرم بوده‏ اند، مى‏ توانند در آینده پشتوانه انقلاب اسلامى باشند؟!...»
(صحیفه امام، ج‏21، ص 287)
پاسخ ها
فرهاد
| GERMANY |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
احسنت به این انتخاب روشن و نکته سنجی علی آقا
یک هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
2
32
در تایید عزیز دل ملت هاشمی عزیز ، عرض کنم که:
یکی از همین آقایان قبل از انقلاب مبارزه با شاه را حرام میدانست و برای اینکه آدرس کامل داده باشم ، در 8 سال دفاع مقدس اثری از آثار این شخص نمی بینید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
1
25
سلام
دستت درد نکنه
من که گرفتم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
2
23
انتهای بینش است ای ناب در میان سیاسیون.
کاش زمانی که بر سر قدرت بود از این حرفها ودرایتمندیها بیشتر بهره می بردو کاش حالا حاکمیت از دور اندیشی این مرد سیاسی بی بدیل بیشتر بهره برد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
3
29
درود بر این مرد بزرگ ایران
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
2
26
فکر می کنم کسی باید آی کیوش درحد جلک وخزه باشه که منظور هاشمی را نگرفته باشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۴
0
2
حرف آقای هاشمی کاملا" دقیق هست شما ببینید دو جریان رادیکال که خود را انقلابی تر از همه معرفی می کنند یکی "جبهه پایداری" است که توسط آقای مصباح هدایت میشود و یکی هم "رهپویان-ایثارگران" هست که آقای حداد آن را حمایت میکند، خوب سوابق مبارزاتی این دو آقای محترم چگونه است؟ چند روز زندان رفتند؟ چقدر شکنجه شدند؟ در دفاع مقدس خود و فرزندان و خانواده شان چه نقشی داشتند؟ مثلا" آیا خانواده محترم آنان همانگونه که برای پیروزی کاندید مورد نظر خود در انتخابات طلاهای خود را فروخته و خرج نمودند برای پیروزی رزمندگان اسلام هم اینکار را کردند؟ آقای مصباح چرا در صحنه های مبارزه و تبعید و شکنجه در رژیم سابق و روزهای ترور و خون و حماسه پس از انقلاب و دفاع مقدس پیشتاز نبودند؟ حالا که موقع تقسیم غنائم است و بر علیه سابقون و یاران امام شمشیر تیز کرده اند؟ آقای حداد همکاری خود با موسسه فرهنگی وابسته به فرح پهلوی را چگونه توجیه می کند؟ چه سابقه مبارزاتی و انقلابی دارد؟ حال چه اتفاقی افتاده که از همه انقلابیون هم انقلابی تر شده است؟
نظرات بینندگان