arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۷۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۱

امام جمعه موقت تهران: تنش بر سر انتخاب رئیس مجلس بی سابقه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امام جمعه موقت تهران با اشاره به بحث انتخاب رئیس مجلس نهم گفت: مسئله ریاست مجلس نباید مایه چالش و تنش باشد در این 33 سال این همه تنش و چالش برای انتخاب رئیس مجلس کم سابقه است. نباید انتخاب رئیسی به بهانه‌ای برای تنش تبدیل شود.

 به گزارش مهر، احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شهادت امام هادی(ع) گفت: امام هادی (ع) در زمان حیاتش مظلوم واقع شد و هم اینک هم قلم‌ها و اشعار زهرآگین و هنرپیشه‌های فاسد به خیال باطل خود فکر می‌کنند با اهانت می‌توانند راهی که استکبار آغاز کرده را بگشایند اما خطاب به آنها می‌گویم عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

وی با بیان اینکه در تاریخ 33 سال انقلاب اسلامی هیچ سالی به اندازه امسال مراسم عزای امام هادی(ع) با شکوه برگزار نشده بود، گفت:‌ خوشبختانه صدا و سیما نیز از شب گذشته برنامه‌های خود را آغاز کرده است که این در تاریخ تلویزیون بی‌سابقه است.

خاتمی همچنین با بیان اینکه ماه آینده هم ماه ولادت‌های اسلامی است گفت: امیدوارم مردم کشوران همان گونه که در مراسم عزای فرزندان فاطمه(س) سنگ تمام می‌گذارند در مراسم ولادت نیز جشن‌های باشکوه برگزار کنند که نشان دهنده تقوای قلب است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهانت خواننده هتاک به امام هادی(ع) گفت: یک رجل فاجر شعر بی‌ادبی خواند که این اقدام بسیار حقیر، کوچک و پست بود. باید بگویم آنها کاری رذیلانه انجام دادند و با خواندن این شعر مردند به طور ی که میزبان این فرد عنوان کرده که نمی‌تواند او را نگه دارد و خود وی هم می‌گوید هیچ جا امنیت ندارم.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه امیدوارم همه از سرنوشت این فرد عبرت بگیرند، گفت: امامان اهل بیت(ع) جان و همه هستی ما هستند و ما همان عشق به حسین(ع) و فاطمه(س) را به امام هادی(ع) داریم. آنهایی که دین ندارند باید از سرنوشت این فرد عبرت بگیرند. ورود به عرصه اهانت به امامان خطرناک است و کمترینش این است قبل از اینکه بمیرند می‌میرند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به افتتاح نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نماد مردم سالاری دینی در نظام اسلامی است. قانون گذار قانون را فقط اسلام دیده و بر این اساس قوانین باید براساس اسلام باشد. مجریان یا با واسطه و بی واسطه توسط مردم انتخاب می‌شوند. فلسفه انتخاب مردم این است که ایران هیچگاه روی دیکتاتوری و استبداد را نبیند و مردم همه کاره و در صحنه دفاع از انقلاب باشند.

وی با اشاره به این که مردم انتظارات زیادی از نمایندگان مجلس نهم دارند گفت:‌ نمایندگان مجلس نهم باید به وظیفه قانونی خود واقف باشند. طرح‌ها و لوایح را به صورت دقیق مطالعه کنند و بی‌مطالعه به صحن مجلس نروند تا ببینند اکثریت به دنبال چه هستند و بعد رای دهند. همچنین باید نظارت دقیق بر اجرای قانون داشته باشند.

خاتمی با بیان اینکه انتظار دیگر مردم از نمایندگان مجلس نهم این است که ضمن عمل به وظیفه قانونی با قاطعیت اصل را بر تعامل با سایر قوا و نهادهای نظام ببینند گفت: همه ما در یک کشتی هستیم و هر نهادی آسیب ببیند نظام و مردم آسیب دیده اند لذا اساس باید بر گفتگو برای حل مشکلات باشد.

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتظار دیگر مردم را به مشام رسیدن عطر اخلاق از مجلس دانست و گفت: نمایندگان وقتی حرف می‌زنند حرفشان قول سدید است لذا باید منطقی، مستدل و مستند حرف بزنند و هرچیزی را از تریبون عنوان نکنند به خصوص آنجا که اهانت به شخص یا نهادی مطرح باشد چرا که طبق قانون اگر نماینده‌ای حری را از تریبون مجلس زد باید آن نهاد در تریبون از خود دفاع کند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با بیان این که مردم انتظار نظم از نماینده مجلس را دارند گفت: نمایندگان باید راس ساعت در مجلس حضور داشته باشند نباید به خاطر تاخیر مجلس حد نصاب نداشته باشد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد:‌ همچنین نمایندگان نباید جزئی نگر باشند بلکه باید کلان نگری را در راس برنامه های خود قرار دهند.

وی تاکید کرد:‌ مردم انتظار وحدت و همدلی از نمایندگان را دارند . نمایندگان باید نشان دهند می‌توان اختلاف سلیقه داشت اما متحد بود.

خاتمی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از ویژگی‌های نمایندگان مجلس نهم باید این باشد که با مدیریت کلان کشور (مقام معظم رهبری) همراه باشند و به گونه‌ای مطیع ایشان باشند البته همه قوا و نهادهای نظام اسلامی باید همراه با مدیریت کلان کشور باشند تا ایشان بتوانند این کشتی را همچنان به ساحل‌های بلند برسانند.

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با تاکید بر اینکه فرهنگ استکبارستیزی باید در جان نمایندگان مجلس زنده باشد گفت: مرحوم مدرس نیز این ویژگی‌ را داشت که در مقابل قدرت‌ها ایستادگی کند و به هیچ وجه رعب را به خود راه نداد. البته انصافاً مجلس هشتم در این جهت خوش درخشید و مجلس نهم هم باید در این زمینه دنباله روی مجلس هشتم باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان افزود: مجلس نهم باید به اولویت‌های کشور همانند تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اخلاق و فرهنگ توجه داشته باشد چرا که این یک ضرورت جدی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به بحث انتخاب رئیس مجلس نهم گفت: مسئله ریاست مجلس نباید مایه چالش و تنش باشد در این 33 سال این همه تنش و چالش برای انتخاب رئیس مجلس کم سابقه است. نباید انتخاب رئیسی به بهانه‌ای برای تنش تبدیل شود.

وی با توصیه به نمایندگان مجلس نهم گفت: نمایندگان باید رئیسی را انتخاب کنند که در طراز خودشان نظام اسلامی و انقلاب باشد. نباید انتخاب رئیس به جار و جنجال رسانه‌ای تبدیل شود.

خاتمی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت:‌ بنده به عنوان کسی که 40 سال طلبه هستم تعریض به نمایندگان مجلس هشتم را کار نادرستی می دانم. در هر دوره دو سوم نمایندگان جابجا شدند. اینکه برخی بر این موضوع تحلیل‌ بگذارند نادرست است. نمایندگان مجلس هشتم زحمت کشیدند و انشاءالله در جاهای دیگر خدمتگزار خواهند بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برگزاری مذاکرات بغداد میان ایران و گروه 1+5 گفت: ایران حرف منطقی دارد و چون حرفش منطق دارد در تمام مجامع بین‌المللی حاضر می‌شود. حرف ما این است که انرژی هسته‌ای حق مسلم همه ملت‌ها از جمله ملت ایران است و این ملت به هیچوجه از حق خود صرفنظر نخواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: حرف اساسی غربی‌ها در این دوره از مذاکرات این بود که ایران غنی سازی را متوقف کند همان غنی سازی 20 درصد که آنها 3 سال پیش وعده داده بودند برای نجات یک میلیون بیمار به ایران می‌دهند اما متاسفانه زیر قولشان زدند. با این وجود معلوم نیست چرا همان حرف کهنه را تکرار کردند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به کشورهای 1+5 گفت: ایران به برکت فناوران هسته‌ای به ویژه دانشمندان شهید خود به غنی سازی 20 درصد رسیده است و به هیچوجه از این امر عقب نشینی نخواهد کرد.

وی با اشاره به سخنان غربی‌ها مبنی بر اینکه ایران باید اعتمادسازی کند گفت: باید خطاب به آنها گفت ایران چه مقدار باید اعتمادسازی کند؟ با وجود اینکه غربی‌ها بازرسی‌های فراوانی انجام دادند اما نتوانستند انحرافی پیدا کنند. حتی رهبر معظم انقلاب هم به صراحت عنوان کردند که ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست و استفاده از آن را حرام می‌داند. ما خطاب به غربی‌ها می‌گوییم اکنون نوبت این است که شما اعتمادسازی کنید و ثابت کنید نوکر استکبار نیستید.

خاتمی در ادامه این بخش از سخنان خود بار دیگر خطاب به کشورهای عضو 1+5 گفت: ملت ایران اهل باج دادن نیست و فتح آفرینان خرمشهر پای حقشان محکم ایستاده‌اند.

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: انتخابات ریاست جمهوری مصر پدیده مبارکی بود چرا که مردم شجاع مصر توانستند بعد از 30 سال پای صدوق‌های رای بروند و انتخاب خود را انجام دهند. امیدواریم فرد منتخب ریاست جمهوری مصر ضد صهیونیست، استکبار و فردی اسلام خواه باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان خطاب به مردم مصر گفت: تجربه 33 ساله ملت ایران پیش روی شماست لذا باید در صحنه باشید و انشاءالله انقلاب‌تان پایدار خواهد بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به بحث الحاق بحرین به عربستان سعودی گفت: طرح الحاق بحرین به عربستان یک خیانت است و ملت شجاع بحرین هرگز به حکام خائن آل خلیفه اجازه نخواهد داد که این کشور را به تاراج ببرند. عزت و عظمت ملت بحرین در سایه مقاومت است و خطاب به آنها می‌ گویم که ایستادگی کنید.

وی با بیان اینکه مدتی است از کشور آذربایجان اخبار ناگواری شنیده می‌شود گفت: در این چند وقت خبر ا زدین ستیزی و حجاب ستیزی از آذربایجان به گوش می‌سد و این کشور کوچک به دوست صمیمی با صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

خاتمی با بیان اینکه در این چند وقت خبر می‌رسد که در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان کارهای زشتی انجام شده است، گفت: خبر می‌رسد که قرار رژه‌ای ضد اخلاقی در آذربایجان صورت بگیرد. جمهوری اسلامی ایران به توان یک کشور بزرگ به مسئولان کشور آذربایجان نصیحت می کند که با اسلام در نیافتند چرا که هر که با اسلام در افتاد ور افتاد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ما واقعاً‌ ناصح کشور آذربایجان هستیم گفت: این کشور دومین کشور شیعه در جهان است و 80 درصد مردم این کشور شیعه هستند ما به حکام آذربایجان می‌گوییم سرنوشت بن علی در تونس پیش روی شماست نباید با دین مردم در افتاد چرا که هر کسی با دین مردم در افتاد سرنگون شد.

خاتمی در پایان سخنان خود بار دیگر خطاب به حکام آذربایجان گفت: اگر به دنبال سرنگونی هستید راه بن علی مخلوع را پیش بگیرید.

به گزارش خبرنگار مهر، همچنین حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه با بیان اینکه قیامت قطعی است و نباید تردیدی در ‌آن داشته باشیم گفت: باید خود را برای آن روز قطعی آماده کنیم و توشه این روز تنها تقواست لذا انسان ها باید تقوا داشته باشند.

وی افزود: انس با خدا از اساسی ترین اصول اسلام است و یقین از زیرمجموعه‌های آن است. در قرآن تاکید شده است که مومنان باید به وعده‌های خدا ایمان داشته باشند. همچنین از دیگر ویژگی های مومان این است که با تقوا مدافع دین و مدافع ولایت حق باشند.

خاتمی با بیان اینکه قرآن ‌کریم دو عنصر را از عناصر بر جسته احسان عنوان کرده است گفت: عنصر اول ارتباط شایسته و عاشقانه با خداوند است و آنهایی که تلاش مخلصانه و گوناگون در راه خدا دارند محسن هستند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: کسی که تقوا داشته باشد و در راه خدا از راحتی، رفاه و مال و جان خود بگذرد خداوند اجر وی را ضایع نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه جامعه ما نیازمند این است که کدورت‌ها میان افراد کنار گذاشته شود، گفت: اگر می‌خواهیم خدا از لغزش‌های ما بگذرد باید انسان‌ها هم از لغزش‌های یکدیگر بگذرند.

خاتمی همچنین با اشاره به آغاز ماه رجب گفت: ماه رجب ما ارتباط صمیمانه با خداوند است. از پیروزی تا تداوم 33 ساله اسلامی مردم ایران نیز مدیون عنایات خداوند است لذا مردم باید با دعاهای ماه رجب انس داشته باشند.

وی در پایان خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شهادت اما هادی(ع) گفت: این امام عزیز 42 عمر کردند که بسیار کوتاه بود و 20 سال از این عمر را در تبعید گذراندند که اکثر آن هم در دوره متوکل جنایتکار بود. معتقدم ایشان در شرایط خفقان پرچمدار اسلام ناب بودند.
نظرات بینندگان