arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۱

لاریجانی: سپاه، بزرگترین قدرت نظامی خاورمیانه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از نظر نظامي بزرگ‌ترين قدرت خاورميانه است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، علي لاريجاني در جمع كاركنان يگان حفاظت مجلس، با بيان اينكه قرار بود اين جلسه در روز سوم خرداد و مصادف با سالروز فتح خرمشهر برگزار شود، گفت: فتح خرمشهر مدال افتخاري بر سينه ملت ايران است كه با حضور جدي پاسداران و رزمندگان بسيجي محقق شد. سپاه در مدت كوتاهي توانست با كمك ارتش و بسيج حصر آبادان را بشكند و بعد خرمشهر را در فاصله كوتاهي فتح كند، با اين كار معادلات منطقه تغيير كرد. غرب و شوروي سابق و مرتجعان منطقه در آن زمان جمع شدند و طرحي جديدي را دست و پا كردند در حقيقت اين اقدام سپاه تا حدي عميق بود كه معادلات منطقه را به هم ريخت.

وي افزود: به دليل خدمات يگان حفاظت سپاه طي چهار سال گذشته، از اين نيرو تشكر مي‌كنم، بدون زحمات شما مجلس نمي‌توانست با آرامش در حوزه‌هاي مختلف كار كند. در حوزه اجرا همه كمك مي‌كنند تا مجلس مدنظر امام(ره) كه در راس همه امور است، به درستي به وظايفش عمل كند و شما نيز در اين كار سهيم‌ هستيد.

لاريجاني با بيان اينكه بنده از دوران جواني افتخار خدمت در سپاه را دارم و در اين نيرو افراد جان بر كف عمر خود را صرف اين نيرو كردند، يادآور شد: در تشكيل سپاه در حقيقت عده‌اي دور هم جمع شدند و نگهباني از دستاوردهاي انقلاب را در دستور كار خود قرار دادند. در حقيقت سپاه نهادي است كه براي صيانت از انقلاب و دفاع از مردم شكل گرفت اما از ابتدا با مشكلات و چالش‌هايي روبرو شد.

رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم، موذي‌گري‌هاي كشورهاي غربي و آمريكا را از جمله چالش‌هاي پيش‌روي سپاه تازه شكل گرفته در ابتداي انقلاب دانست و افزود: تجزيه‌طلبي و ساماندهي اقدامات تروريستي در اقصي نقاط كشور و ناامن كردن كشور در دستور كشورهاي غربي و در راس آنان آمريكا قرار گرفت. از اين رو ماموريت مبارزه با اين جريانات به سپاه و نيروهاي مردمي سپرده شد و افرادي مثل شهيد بروجردي براي مقابله با جريان‌هاي گروهكي از جان خود مايه گذاشتند.

وي دليل اين اقدام سپاه را، روحيه گذشت و مجاهدت نيروهاي سپاه دانست و افزود: تحركات برخي گروهك‌ها براي ترور برخي شخصيت‌ها موجب شد سپاه ماموريت جديدي در محافظت از شخصيت‌هاي سياسي بر عهده بگيرد.

لاريجاني يادآور شد: رجال سياسي در ابتداي پيروزي انقلاب محافظ نداشتند. پس از يكي دو ترور از سوي گروهك فرقان، اين گروه در قالب اطلاعيه‌اي هتاكي‌‌هايي ضد شهيد مطهري بيان كرد. بنده پس از خواندن اين اطلاعيه حدس زدم نفر بعد، شهيد مطهري است. شهيد مطهري اواخر سال 1356 يا اوايل سال 1357 مقدمه‌اي در كتاب علل گرايش به مادي‌گري نوشت و پرده از نفاق گروهك فرقان برداشت. يكي از ويژگي‌هاي شهيد مطهري، شناسايي و بيان نكات انحرافي جريانات فكري بود. گروه فرقان جرياني به ظاهر اسلامي و مفسر قرآن بود و از حدود سال 1356 ظهور كرد اما بن‌مايه اين جريان، جريان ماركسيسم بود.

وي افزود: بنده پس از صدور اطلاعيه گروه فرقان به شهيد مطهري گفتم احتمال دارد نفر بعدي شما باشيد و از ايشان خواستم اجازه دهند برايشان محافظ تعيين شود ولي شهيد مطهري بر روال عادي زندگي تاكيد كردند و پس از مدتي عارضه ترور ايشان رخ داد. همين ترورها موجب شد سپاه ماموريت جديدي پيدا كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، پاسداري از دستاوردهاي انقلاب را از ديگر وظايف سپاه عنوان كرد و افزود:‌حادثه سر كار آمدن بني‌صدر بر مسائل داخلي و جبهه‌ها تاثيرات زيادي گذاشت. بني‌صدر دو فرقه كار را سامان داد؛ اول اجازه نمي‌داد سپاه و بسيج كار كنند و امكاناتي به آنان تخصيص نمي‌داد. شايد در طول مدت فرماندهي وي بر نيروهاي مسلح، چهار حمله در جبهه‌ها به دشمن انجام شد ولي به دليل عدم پشتيباني مادي و نظامي از اين نيروها، اين حملات با شكست روبرو شد كه در پي آن محاصره آبادان، تحت كنترل قرار گرفتن جاده‌هاي مواصلاتي جبهه‌هاي جنوب و بعد سقوط خرمشهر رقم خورد.

لاريجاني افزود: بني‌صدر به نيروهاي مردمي و حزب‌اللهي ميدان عمل نمي‌داد و بر آتش تفرقه و اختلاف داخلي مي‌دميد. امام خميني (ره) هم خيلي وي را تحمل مي‌كردند تا انتخاب اولين رييس‌جمهور انقلاب اسلامي منتج به مساله بدي نشود. اما منافقان دفتر بني‌صدر را تحت كنترل داشتند و دائم او را تحريك مي‌كردند. وقتي شهيد رجايي انتخاب شد مايل به معرفي ايشان نبود، رييس‌جمهوري كه بايد از نخست‌وزير حمايت مي‌كرد از شهيد رجايي هيچ حمايتي نمي‌كرد.

وي يادآور شد: در چنين شرايطي يكباره سر قضيه لايحه قصاص جريان حامي بني‌صدر به خيابان‌ها ريختند، ‌اين لايحه از سوي مرحوم بهشتي در شوراي عالي قضايي تدوين شده بود و از اين زمان بود كه منافقان علنا شروع به ترور كردند. مقابله با گروهك تروريستي منافقان نيز بر مسئوليت‌هاي سپاه افزود. سپاه با تشكيل گشت ثارالله، اطلاعات خوبي از منافقان به دست آورد و اصلا پايه‌ شكل‌گيري وزارت اطلاعات در همان مقطع گذاشته شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: اصلا امروز دليل وضعيت فلاكت‌زده منافقان در عراق به دليل ضربه‌هايي است كه سپاه به اين گروهك زد. سپاه در اين شرايط بايد از دستاوردهاي انقلاب صيانت مي‌كرد و انصافا در انجام اين وظيفه خوب عمل كرد. خصوصيت سپاه اين است كه جرياني مكتبي است و سلاح را در جهت مسائل فرهنگي به كار مي‌گيرد.

نماينده مردم قم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را بزرگترين قدرت نظامي خاورميانه دانست و افزود:‌عمليات فاو عملياتي محيرالعقول بود، تاكتيك و سرعت عمل در اين عمليات با منطق و روش‌هاي نظامي ظاهري تطابق نداشت ولي با نوآوري و خلاقيت اين عمليات به مرتبه موفقيت رسيد.

رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم با اشاره به برخي از خصوصيات سپاه گفت: از ويژگي‌هاي سپاه اين است كه بر اساس تقوا پايه‌گذاري شده و نيرويي مكتبي و مسلكي است و در شرايط جنگي واقعي و زير آتش و دود و در شرايط ناامني تشكيل شده است. اين عوامل موجب رغبت بيشتر نظام به سپاه شده است. سپاه كارنامه افتخارآميزي طي دوران انقلاب اسلامي داشته است و مردم مي‌دانند اين نيرو در هر امري وارد شود در پي اعتلاي نظام است.

لاريجاني با بيان اينكه امروز سپاه و بسيج سرمايه ملي‌اند و بايد قدر آنان حفظ شود، خطاب به فرماندهان و كاركنان اين نيرو توصيه كرد: دوستان داخل سپاه بايد ويژگي‌هاي اين مجموعه را همواره حفظ و تقويت كنند تا همچنان در امور موفق بمانند.

وي با اشاره به ضرورت توجه سپاه به حفظ خصوصيات ذاتي اين نيرو، تصريح كرد: پس از انقلاب‌هاي منطقه، بغضي در دل مرتجعان منطقه و غربي‌ها بر عليه جمهوري اسلامي ايران به وجود آمده است. در خاطرات چاپ شده از البرادعي خواندم كه نوشته بود "براي من تعجب‌آور بود كه فشار سران كشورهاي عربي ـ اسلامي بر من در موضوع هسته‌يي ايران بيشتر از سران كشورهاي غربي بود" و اين باعث شرمندگي ماست كه به جاي اتحاد بين كشورهاي اسلامي، اينگونه رفتار مي‌شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ولايت فقيه در پس انقلاب اسلامي است، تاكيد كرد: رهبري هوشمندانه انقلاب اسلامي مانع از جدي شدن چالش‌ها و مشكلات سياسي و نظامي عليه جمهوري اسلامي است.

وي با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص بودجه كشور گفت: معتقدم بايد به نيروهاي مسلح، سپاه و ارتش كمك كرد تا بنيه‌ي دفاعي اين نهادها بيشتر شود و اصلا تغييراتي كه در بودجه اتفاق افتاد از اين جنس بود.
نظرات بینندگان