arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۹ آذر ۱۳۷۷: شبهه قتل محمد مختاری و گم شدن محمدجعفر پوینده، فشار‌های زیادی بر خاتمی وارد کرده

خاطرات آیت الله هاشمی: در گزارش‌ها، بازتاب منفى پيدا شدن جسد آقاي [محمد] مختارى و شُبهه قتل او، توسط گروه‌هاى افراطى اسلامى وسيع است و شروع شايعه گم شدن فردى ديگر به نام آقای [محمدجعفر] پوينده، [مترجم و جامعه‌شناس]. اين حوادث، فشارهاى زيادى بر آقاى خاتمى دارد و به عنوان دليل ضعف و فقدان قدرت و تصميم دولت به حساب مى‌آورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در منزل بودم. بيشتر وقت به مطالعه بولتن‌ها گذشت كه در ايام مسافرت جمع شده بود. حسن‌آقا خمينى آمد. وضع درس‌خواندن خود و حوزه [علمیه قم] را گفت و از نكات منفى نشست ریيس‌جمهور با دانشجويان در دانشگاه شريف و تأثير سوء آن بر مسلمانان متعهد و بروز اختلافات در داخل جريان چپ عليه سازندگى در دوران من، براى توجيه عدم توفيق دولت آقاى [سیدمحمد] خاتمى در مسایل اقتصادى و از اين رهگذر، بروز اختلاف بين‌كارگزاران و چپ‌ها و براى جلوگيرى از اين وضع، توصيه داشت.

از قول آقاى نجفقلى حبيبى نقل‌كرد و خبر داد كه در اعضاى حزب جديدالتأسيس مشاركت مردمى، اختلاف شديدى بر سر ذكر كلمه اسلامى در اسم جبهه بوده و در ميان 70 نفر حاضر در جلسه، فقط 14 نفر، رأى به اضافه‌كردن اسلام داده‌اند كه در اثر تهديد به خروج اين عده از حزب، ديگران بالاجبار پذيرفته‌اند. پيش‌بينى مى‌كرد، اين اختلاف جدى، باعث تفرقه جديدى شود.

در گزارش‌ها، بازتاب منفى پيدا شدن جسد آقاي [محمد] مختارى و شُبهه قتل او، توسط گروه‌هاى افراطى اسلامى وسيع است و شروع شايعه گم شدن فردى ديگر به نام آقای [محمدجعفر] پوينده، [مترجم و جامعه‌شناس]. اين حوادث، فشارهاى زيادى بر آقاى خاتمى دارد و به عنوان دليل ضعف و فقدان قدرت و تصميم دولت به حساب مى‌آورند.

 در اخبار جهانى، تصويب كميته قضايى‌كنگره آمريكا، در مورد طرح چهار مورد خلاف ریيس‌جمهورآمريكا براى بحث در پارلمان، مسأله مهمى است كه ممكن است به سقوط ریيس‌جمهور منتهى شود و خبر ديگر، جلوگيرى دولت عراق از بازرسى مركز حزب بعث توسط بازرسان سازمان ملل و به دنبال آن، تهديد به اقدام نظامى توسط وزير امورخارجه آمريكا است.

نظرات بینندگان