arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۱

بوی بدن؛ نشان‌دهنده سن انسان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بدن افراد سالخورده معمولا بوی ویژه‌ای دارد. به گزارش پژوهش‌گران آمریکایی به طور کلی شدت بوی بدن به انسان‌ها این امکان را می‌دهد تا به طور غافلگیر‌کننده‌ای سن هم‌نوعان خود را درست تخمین بزنند.

به گزارش انتخاب، بر خلاف تصور عموم، شدت و ناخوشایند بودن بوی بدن افراد مسن به مراتب از افراد جوان و میانسال کمتر است. این نتایج تحقیقی است که دانشمندان به تازگی در مجله اینترنتی "پلوس وان" (Plos One) منتشر کرده‌اند.

یوهان لوندشتروم (Johan Lundström)، متخصص اعصاب از مرکز تحقیقاتی مونل در فیلادلفیا می‌گوید: «انسان‌ها قادر هستند که از طریق بوی بدن، سیگنال‌هایی دریافت کنند که به آنها این امکان را می‌دهد تا سن افراد را به طور درست تشخیص دهند، از افراد بیمار دوری کنند، زوج مناست خود را پیدا کنند و خویشاوندان را از غیرخویشاوندان تمییز دهند.»

اطلاعات نهفته در بوی بدن

بوی بدن انسان از ترکیبات شیمیائی مختلف تشکیل شده که می‌توانند گویای اطلاعات اجتماعی گوناگونی باشند، اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند که دقیقا چه ترکیباتی در بوی بدن انسان، اطلاعات مربوط به سن را مخابره می‌کند.

لوندشتروم و تیم پژوهشی تحت سرپرستی او، بوهای بدن سه گروه سنی مختلف را جمع‌آوری کردند. هر سه گروه متشکل از ۱۲ تا ۱۶ نفر بود: جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله، ۴۵ تا ۵۵ ساله و ۷۵ تا ۹۵ ساله. داوطلبان بایستی به مدت پنج شب تی‌شرتی را می‌پوشیدند که فاقد هر گونه بو است.

پژوهش‌گران در بخشی از این تی‌شرت‌ها که با زیربغل در تماس است، پدهایی جاگذاری کرده بودند تا بوی بدن را خوب به خود جذب کرده و نگه دارد. سپس این پدها در شیشه‌های دربسته نگه‌داری شده و از سوی ۴۱ مرد و زن مورد ارزیابی قرار گرفت. آنها بایستی تشخیص می‌دادند که کدام بو متعلق به افراد سالخورده است و تخمین می‌زدند که هر بو مربوط به کدام گروه سنی است. این افراد همچنین شدت و مطبوع بودن هر بو را سنجیدند.

بوی بدن سالخوردگان ملایم‌تر از جوانان

بر خلاف انتظار پژوهش‌گران بوی بدن افراد سالخورده نسبت به جوانان ملایم‌تر و کمتر نامطبوع ارزیابی شده بود. افرادی که بوها را می‌بایستی ارزیابی می‌کردند در بیشتر موارد به راحتی توانستند بر اساس شدت بو حدس بزنند که به کدام گروه سنی متعلق است.

شناسائی دقیق ترکیباتی در بو که سن افراد را فاش می‌سازد، می‌تواند در آینده یکی از موضوعات مهم پژوهش‌های دیگر در این زمینه باشد.

نظرات بینندگان