arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱

زیباکلام: اصلاح‌طلبان از قاليباف حمايت كنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صادق زیبا کلام گفت: اصلاح طلبان باید به یک پرسش بنیادی پاسخ دهند: آیا هدف، پیشبرد اصلاحات است، یا داشتن یک رییس جمهور اصلاح طلب؟

صادق زيبا كلام تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: شرایط سیاسی کشور بگونه‌ای است که اصلاح طلبان را در برابر یک پرسش بنیادی قرار داده است كه آیا هدف ما پیشبرد اصلاحات است و یا آنکه سعی کنیم رییس جمهور از ما باشد؟

وی در ادامه این پرسش توضیح داد: صد البته که هر جریان سیاسی برای تحقق اهداف و آرمان‌هایش وارد انتخابات و کسب قدرت می‌شود. طبیعی است که اصلاح طلبان هم خواهان آن باشند که رییس جمهور آینده یک اصلاح طلب باشد.منتهی سئوال اساسی این است که آیا یک رییس جمهور اصلاح طلب فی المثل دکتر محمد رضا عارف یا حتی خود آقای خاتمی خواهد توانست گامی در جهت اصلاحات بردارد؟ پاسخ من به این پرسش منفی است.

وی ادامه داد: مجموعه جریاناتی که در دوران اصلاحات نگذاشتند خاتمی گامی به جلو بردارد این بار هم نخواهند گذاشت که اصلاح طلبان پیشرفت كنند.

وی افزود: از همان فردای خرداد 92 که رییس جمهور اصلاح طلب بر سر کار بیاید اصولگرایان همه اختلافات شان را کنار خواهند گذاشت و در یک جبهه متحد مثل تیر 84 و 22 خرداد 88 در برابر اصلاح طلبان خواهند ایستاد. اگر در 2 خرداد 76 اصولگرایان یکی دو سالی طول کشید تا بخود آیند و از زیر شوک نتایج انتخابات 2 خرداد بیرون آیند این بار از همان آغاز کار در برابر رییس جمهور اصلاح طلب صف آرایی خواهند كرد.

زیبا کلام تصریح کرد: حاصل کار این می‌شود که کشور در یک شرایط کشمکش سیاسی و بحران فرو رود و عملا اصلاحات نتواند حتی یک گام کوچک بردارد.
وی در ادامه گفت: راه حل واقع بینانه برای خروج از این بن بست آن است که اصلاح طلبان به جای اصرار بر اینکه رییس جمهور آینده از خودشان باشد، از یک نامزد اصولگرا که یک حد اقل‌های مشترک با اصلاح طلبان دارد حمایت كنند.

وی خاطر نشان کرد: چنین نامزدی بنظر من محمد باقر قالیباف است. او می‌تواند یک گام‌هایی ولو اندک در جهت خواسته‌های اصلاح طلبان بر دارد. قطعا توان قالیباف به مراتب بیش از عارف یا خود خاتمی خواهد بود. در عین حال قالیباف آن بغض و کینه‌‌ای که خیلی از اصولگرایان نسبت به اصلاح طلبان دارند را کمتر تا به امروز داشته است.

زیباکلام در پایان گفت: این تصمیم البته برای اصلاح طلبان بسیار ناگوار است اما در بلند مدت اتفاقا رییس جمهوری مثل قالیباف خیلی بیشتر می‌تواند در جهت توسعه سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات، آزادی اجتماعات، انتخابات آزاد، حاکمیت قانون و سایر خواسته‌های اصلاح طلبان گام بردارد تا خود اصلاح طلبان در قدرت.
نظرات بینندگان