arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

جوکار نماینده مجلس: دولت توان پرداخت حقوق برای سربازی حرفه‌ای را ندارد

روزنامه اینترنتی فراز: محمدصالح جوکار رییس کمیسیون امور داخلی و شوراها می‌گوید: به هرحال کسی که به نیروی مسلح می‌آید حقوق می‌خواهد و بسیاری از کشورها به این شکل عمل می کنند اما بعید است دولت ما در شرایط فعلی چنین منابعی را داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز: رییس کمیسیون امور داخلی و شوراها می‌گوید: به هرحال کسی که به نیروی مسلح می‌آید حقوق می‌خواهد و بسیاری از کشورها به این شکل عمل می کنند اما بعید است دولت ما در شرایط فعلی چنین منابعی را داشته باشد.

محمدصالح جوکار رییس کمیسیون امور داخلی و شوراها در پاسخ به این پرسش که شما در بحث حذف خرید سربازی مشمولان خارج از کشور از مخالفان بودید یا از موافقان؟ گفت: من بحث موافق و مخالف ندارم، بحث اصلی این است که فرقی نمی‌کند چه مشمول داخل کشور باشد و چه مشمول خارج از کشور باشد، در واقع بحث ما بر سر این موضوع است که مشکل افرادی که به خدمت سربازی نرفتند باید حل شود. او افزود: به بیان دیگر بحث خرید سربازی و فروش سربازی نیست، بحث اصلی، مشکلی است که در حال حاضر، متوجه بخشی از مردم است به گونه ای که نمی توانند فعالیت‌های اجتماعی خودشان را انجام دهند یا مسائل و مشکلاتی دارند یا خارج از کشور هستند می خواهند داخل کشور بیایند یا در داخل کشور زندگی می‌کنند و می‌خواهند شغلی داشته باشند. در نتیجه تکلیف این‌ها روشن نیست و باید روشن شود.

 

گفتنی است نمایندگان مجلس به تازگی طرحی را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو می‌توانند کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. در این طرح مشمولان متأهل دارای فرزند از مادر ایرانی هم از بیست و پنج درصد(۲۵%) تخفیف برخوردار می شوند. این اقدام انتقادهای بسیاری برانگیخته است. منتقدان می‌گویند این طرح تبعیض آشکار به نفع مشمولان غایب خارج کشور نسبت به مشمولان ساکن داخل و نیز بی‌عدالتی در حق کسانی است که توانایی پرداخت چنین مبلغ کلانی را ندارند.

 

جوکار اما در دفاع از طرح تصویب شده مجلس می‌گوید: بحث مهمی که مطرح است این است که این افراد جریمه شوند و جریمه پرداخت کنند که نباید به عنوان فروش خدمت سربازی باشد چون در این صورت کسی که پول دارد به خدمت سربازی نمی رود و کسی که پول ندارد سربازی می رود در نتیجه این موضوع قابل پذیرش نیست، اما در مجموع مشکل این عده که سالیان طولانی، بلاتکلیف باقی مانده است باید به نوعی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس حل شود.

 

نماینده یزد در مجلس در پاسخ به این انتقاد که طرح مجلس به نفع مشمولان خارج از کشور و به ضرر کسانی است که در داخل کشور زندگی می‌کنند و پول ندارند، گفت: این موضوع نیازمند طرح جامعی است که ستاد کل باید با مجلس بنشیند و بر اساس نیازهای کشور، در زمینه امور دفاعی و چگونگی بهره‌گیری از تجربیات یا تخصص این افراد، در کل نیروهای مسلح استفاده شود یعنی صرفا نگاه ما این نیست که یک فرد، سلاح دست بگیرد و از مرزهای ما حفاظت کند بلکه آن کسی که می‌خواهد از این نیروها پشتیبانی کند از همین سربازها استفاده می‌کند، کسی که در حوزه بهداشت، درمان و سلامت می‌خواهد کار کند هم همین است.

 

این نماینده مجلس افزود: عمدتا بحث ما این است نیروهای سربازی که جذب می‌کنیم حتما در رشته‌های شغلی خودشان به کارگرفته شوند نه اینکه بگوییم خدمت را بخریم. برخی از آقایان، یک طرحی را ارائه دادند مبنی بر این که پول را از کسانی که نمی‌خواهند خدمت کنند دریافت کنند و به کسانی بدهند که می‌خواهند خدمت کنند که در این طرح همچنان تبعیض باقی است و تفاوتی نمی‌کند، در نهایت نتیجه این می شود کسانی که توان مالی خوبی دارند خدمت نرود و کسی که پول ندارد خدمت برود. این موضوع احتیاج به یک طرح دارد که باید بنشینند و به آن فکر کنند و یک طرحی را با تجربیات کشورهای دیگر عمل کنند تا هم حوزه دفاعی ما تقویت شود و هم مشکلی برای مردم پیش نیاید.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا در مورد کوتاه شدن مدت خدمت سربازی، بحثی به میان آمده و یا با کشورهای دیگر مقایسه شده است یا خیر؟ عنوان کرد: بحث مهمی که مطرح است تأمین منابع انسانی نیروهای مسلح است، تاکنون این گونه بوده فردی که به سن ۱۸ سالگی می رسد باید به خدمت سربازی برود مگر اینکه دانشگاه قبول شود و معافیت تحصیلی داشته باشد که در پایان دوره تحصیلی باید به خدمت سربازی برود. ولی اینکه اجباری نباشد و نیروهای مسلح ما برای تامین نیروهای انسانی‌شان نیرو بگیرند و حقوق پرداخت کنند و سربازی حرفه‌ای شود به این بر می‌گردد که دولت منابع مالی کافی داشته باشد و بتواند این کار را انجام دهد.

 

جوکار در پاسخ به این سوال که یعنی شما این پشنهاد را ارائه داده‌اید ولی باز هم منابع پولی و مالی آن به بحث دولت برمی گردد که چقدر به نیروهای مسلح می دهد؟ گفت: دقیقا همین طور است. به هرحال کسی که به نیروی مسلح می آید حقوق می خواهد و بسیاری از کشورها به این شکل عمل می کنند ولی ما در بسیاری از کشورها خدمت اجباری را داریم که به صورت اجباری است.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا دولت این منابع مالی را دارد؟ اشاره کرد: فکر می کنم بعید است در شرایط فعلی چنین منابعی وجود داشته باشد.

 

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این طرح به طور کامل کنار گذاشته شود؟ تاکید کرد: در حال حاضر در مورد آن بحث می کنند و کار کارشناسی انجام می دهند و نهایتا باید ببینیم خروجی کار آنها چیست.

 

 

نظرات بینندگان