arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰

سرنوشت نامعلوم روس‌های ساکن اسرائیل

گمان می‌رود که ده‌ها سرمایه‌دار یهودی از روسیه در سال‌های اخیر تابعیت یا اقامت اسرائیل را دریافت کرده‌اند، اکنون، اسرائیل با وضعیتی دست و پنجه نرم می‌کند که شامل برخورد با ده‌ها الیگارش یهودی روسی می‌شود، زیرا کشور‌های غربی تحریم‌ها را علیه تاجران مرتبط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تشدید می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گمان می‌رود که ده‌ها سرمایه‌دار یهودی از روسیه در سال‌های اخیر تابعیت یا اقامت اسرائیل را دریافت کرده‌اند، اکنون، اسرائیل با وضعیتی دست و پنجه نرم می‌کند که شامل برخورد با ده‌ها الیگارش یهودی روسی می‌شود، زیرا کشور‌های غربی تحریم‌ها را علیه تاجران مرتبط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تشدید می‌کنند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از الجزیره، دولت نگران اسرائیل کمیته‌ای در سطح بالا تشکیل داده است تا ببیند چگونه این کشور می‌تواند جایگاه خود را به عنوان پناهگاه هر یهودی حفظ کند، بدون اینکه با تحریم‌های گزنده‌ای که حلقه داخلی پوتین را هدف قرار می‌دهد، مخالفت کند.

گفته می‌شود که در سال‌های اخیر ده‌ها سرمایه‌دار یهودی از روسیه تابعیت یا اقامت اسرائیل را دریافت کرده‌اند.  بسیاری از آن‌ها روابط کاری خوبی با کرملین دارند و حداقل چهار نفر - مالک باشگاه چلسی،  رومن آبراموویچ، میخائیل فریدمن، پتر آون و ویکتور وکسلبرگ - به دلیل ارتباط ادعایی خود با پوتین در سطح بین المللی تحریم شده اند.

اسرائیل که به عنوان یک میانجی بین اوکراین و روسیه ظاهر شده است، به تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و دیگران نپیوسته است.  اما با طولانی شدن جنگ در اوکراین و اضافه شدن نام‌های دیگر به این فهرست، فشار‌ها در حال افزایش است.

سرنوشت نامعلوم روس‌های ساکن اسرائیل

ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، در مصاحبه‌ای با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در آخر هفته، از اسرائیل خواست به گروه کشور‌هایی که روسیه را تحریم کرده اند بپیوندد.

او گفت: «آنچه که ما در میان چیز‌های دیگر می‌خواهیم این است که همه دموکراسی‌ها در سراسر جهان به ما در تحریم‌های کنترل مالی و صادراتی که علیه پوتین اعمال کرده‌ایم بپیوندند.» شما نمی‌خواهید به آخرین پناهگاه پول‌های کثیف تبدیل شوید که به جنگ‌های پوتین دامن می‌زند.

آرون دیوید میلر، یک دیپلمات کهنه کار آمریکایی که اکنون بازنشسته شده است، در توییتر گفت که اظهارات نولند «سخت‌ترین ضربه به سیاست اسرائیل از زمان شروع بحران یا هر سیاستی در مدت زمان طولانی است».

اسرائیل که پس از هولوکاست به عنوان پناهگاه یهودیان تأسیس شد، به هر کسی که تبار یهودی  داشته باشد به طور خودکار، حق شهروندی اعطا می‌کند.  از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، حدود ۳۰ سال پیش، حدود یک میلیون یهودی از روسیه و سایر جمهوری‌های شوروی سابق به اسرائیل نقل مکان کرده اند.  در سال‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از سرمایه داران از اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن‌ها پیوسته اند.

برخی از آنها، مانند لئونید نوزلین، غول سابق انرژی، پس از درگیری با پوتین آمدند.  به نظر می‌رسد که دیگران این کار را به عنوان پوششی در برابر مشکلات خارج از کشور انجام داده اند.

به عنوان مثال، آبراموویچ در سال ۲۰۱۸ پس از تمدید نشدن ویزای بریتانیا تابعیت اسرائیل را گرفت، ظاهراً به عنوان بخشی از تلاش مقامات بریتانیا برای سرکوب همکاران پوتین پس از مسموم شدن یک جاسوس سابق روسیه در انگلیس.  اگرچه به نظر می‌رسد که او زمان کمی را در کشور سپری می‌کند، اما املاک و مستغلاتی را خریداری کرده است.

برخی از آن‌ها در سطح عمومی پایین نگاه داشته اند، در حالی که برخی دیگر ریشه‌های یهودی خود را پذیرفته اند و به عنوان خیرخواهان اصلی اهداف یهودی ظاهر شده اند یا در بخش فناوری پرنده اسرائیل سرمایه گذاری می‌کنند.

رسانه‌های اسرائیلی از ورود و خروج جت‌های خصوصی متعلق به الیگارش‌ها به این کشور در روز‌های اخیر خبر داده اند.  کانال ۱۲ اواخر روز یکشنبه گفت که یکی از هواپیما‌های آبراموویچ وارد اسرائیل شده است، اگرچه مشخص نیست که آیا او در هواپیما بوده است یا خیر.
در حالی که اسرائیل اقدامات خود را می‌سنجد، سازمان‌های یهودی در حال حاضر نگاه دقیق تری به روابط خود با الیگارش‌های روسی دارند.

لیور هیات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت که دولت، کمیته بین‌وزارتی ویژه‌ای را برای بررسی موضوع تحریم‌ها تشکیل داده است.  سرنوشت الیگارشی‌های آسیب دیده بخش اصلی این ماموریت است.

وی همچنین گفت که اسرائیل مسیری برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه توسط آمریکا و دیگر کشور‌های غربی نخواهد بود، اظهارات وی که اولین بار در رسانه‌های اسرائیل گزارش شد، توسط مقامات شرکت کننده در این نشست تایید شد.  آن‌ها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، زیرا در حال بحث در مورد روند بسته کابینه بودند.

اسرائیل، یکی از معدود کشور‌هایی که روابط خوبی با روسیه و اوکراین دارد، ممکن است تا زمانی که به میانجیگری بین طرف‌های متخاصم ادامه دهد، بتواند خود را از فشار‌های بین‌المللی مصون نگه دارد.  پیوستن به تحریم‌ها خشم روسیه را برانگیخته و نقش منحصر به فرد اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

نظرات بینندگان