arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۷۵۴۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ اسفند ۱۳۷۷: جهانگیری براى جلوگیرى از تأیید محکومیت کرباسچى، استمدادکرد؛ خواستار اعلام تأیید کارهاى ایشان از سوى من شد

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [اسحاق] جهانگيرى، وزير معادن [و فلزات] آمد. ... براى جلوگيرى از تأييد محكوميت آقاى [غلامحسین] كرباسچى، استمدادكرد و خواستار نوعى اعلان تأييدكارهاى ايشان از سوى من شد. از تبليغات چپي‌ها در مورد نتايج انتخابات، شكايت داردكه نقش [حزب] كارگزاران [سازندگی] را كم‌رنگ مى‌كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در روز ۲۶ اسفند ۱۳۷۷ آمده است:

پيش از ظهر، حدود دو ساعت، با روزنامه جمهورى‌اسلامى، مصاحبه‌اى داشتم؛ ناتمام ماند و بقيه به هفته دوم سال آينده موكول شد. عصر، آقاى [محمدرضا] رحيمى، دبير هيأت نظارت انتخابات شوراها آمد. گزارشى از نحوه برگزارى انتخابات و نقاط ضعف اجرايى و نظارت داد. در نظارت، اشكالاتى اساسى بوده؛ بى‌نظمى، عدم مديريت، اختلاف اعضا، اظهارات نسنجيده، ضعف در نظارت و عقبگردهاي مكرر در تصميمات و عدم پرداخت اعتبارات از سوى وزارت كشور و در اجرا هم خودسرى و انحراف از قانون، زياد است. براى شكايات زياد، بايد آراى بسيارى از صندوق‌ها، بازشمارى شود.

آقاى [اسحاق] جهانگيرى، وزير معادن [و فلزات] آمد. همراه آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، در [سفر به] ايتاليا بوده؛ ریيس‌كميسيون مشترك [ایران و ایتالیا] است. گفت، [شرکت] ساچه، بيمه مركزى ايتاليا، از پوشش دادن به اعتبارات توافق‌ها، خوددارى كرده و عملاً هيچ توافقى در اين سفر، نهايى نشده؛ با اينكه اعلان شده، دو ميليارد دلار، قرارداد امضا شده است. براى جلوگيرى از تأييد محكوميت آقاى [غلامحسین] كرباسچى، استمدادكرد و خواستار نوعى اعلان تأييدكارهاى ايشان از سوى من شد. از تبليغات چپي‌ها در مورد نتايج انتخابات، شكايت داردكه نقش [حزب] كارگزاران [سازندگی] را كم‌رنگ مى‌كنند.

مطابق معمول، تا ساعت هشت و نیم شب، در دفترم كاركردم و به خانه آمدم. در مسایل جهانى، فعال شدن طرفداران [عبدالله] اوجالان، [رهبر حزب‌کارگران‌کُرد – پ‌ک‌ک-] در تركيه و اعلان جنگ با دولت، در انجام تعداد زيادى ترور و انفجار، مهم است و نيز شروع اختلاف بين اُردن و اسرایيل، به خاطر امتناع اسرایيل از انجام تعهدات خود در تحويل [سهمیه] آب از رود یَرموك در ناحيه باختری به اُردن است. در زمان توافق [سال 1994 میان اُردن و اسراییل] براى سازش، اين امتياز را به اُردن داده بود و اكنون به بهانه خشكسالى، از تعهد خود شانه‌خالى‌كرده و با محروم شدن از حدود 50 ميليون مترمكعب آب، اُردن دچار مشكل است.

نظرات بینندگان