arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۱

رضا کیانیان: امسال غمگين‌ترين سال زندگي‌ام است/ 99سالگي هم بميرم، جوانمرگ شده‌ام!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«قديم‌ها فكر مي‌كردم يك آدم 30 ساله ديگر پير است. وقتي 30 ساله شدم فكر مي‌كردم 40 سالگي زياد است. در 50 سالگي تصورم اين بود كه 70 سالگي ديگر پيري است اما حالا كه 61 ساله شده‌ام، فكر مي‌كنم اگر 99 سالگي هم بميرم، جوانمرگ شده‌ام!»

اينها جملات رضا كيانيان است. همزمان با ـ 29 خرداد ماه ـ سالروز تولد 61 سالگي‌اش.

وقتي مي‌گويم «انشاءالله 120 سال زندگي كنيد» جواب مي‌دهد: « حوصله 120 سال زندگي را ندارم، هميشه برايم دعا كنيد تا وقتي سلامت هستم و با آبرو، زنده بمانم.»

رضا كيانيان از دوره نوجواني تاكنون نقش‌هاي خيلي زيادي بازي كرده است، در نمايش‌هايي مانند «ازدواج آقاي مي‌سي‌سي‌پي»، «يادگار سالن‌هاي شن»، «بازي استرينبرگ» تا «يك روز خاطره‌انگيز از زندگي دانشمند بزرگ وو» تا فيلم‌هاي «خانه‌اي روي آب»، «روبان قرمز» و «آژانس شيشه‌اي» اما آرزومند بسياري نقش‌هاي ديگر است؛ «مكبث»، «ساليري» در نمايشنامه «آمادئوس»، «ريچارد سوم»، «باغ آلبالو» تا «سرتامس مور»، نقشي كه در آستانه اجرايش بود و نشد. او مي‌‌گويد:«همين چند سال پيش بود كه آقاي فرمان‌آرا تصميم گرفت، نمايش «مردي براي تمام فصول» را به صحنه ببرد. همه چيز داشت درست پيش مي‌رفت اما در پايان مركز هنرهاي نمايشي براي آن مشكلي پيش آورد» و اين چنين بود كه «سرتامس مور» هم جزو نقش‌هاي رويايي، رضا كيانيان شد.

خودش مي‌گويد در سينما فعلا پروژه‌اي ندارد اما مشغول عكاسي است و مي‌داند كه امسال نمايشگاه ديگري از عكس‌هايش برپا مي‌كند. به جز آن مشغول نوشتن چند كتاب جديد است، كتاب‌هايي درباره بازيگري و هم كتاب‌هايي درباره خاطراتش با مردم.

مشغول بازي در سريال «قلب يخي» هم هست. رضا كيانيان بيكار نمي‌ماند، هميشه كارهايي براي انجام دادن دارد، دغدغه‌هايي كه هر زمان فرصتي دست دهد به‌آنها پاسخ مي‌گويد اما دلش مي سوزد از حال و روز اين روزهاي سينما مي‌گويد: «حيف است، نگاه مي‌كني و مي‌بيني جاي خيلي از كارگردان‌هاي صاحب‌نام خالي است. واقعا چرا؟! در حالي كه سال‌ها قبل هميشه اين روزها، چند كارگردان صاحب‌نام مشغول كار بودند و ما خوشحال بوديم كه در جشنواره فجر كارهايشان را مي‌ديديم، اما امسال غمگين‌ترين سال زندگي‌ام است.»

شاگرد قديم حميد سمندريان قرار است دوباره براي استادش بازي كند، نمايش «بازي استريندبرگ» كه سال 78 همراه با هما روستا و احمد ساعتچيان در آن بازي كردند.

حالا همان گروه تمرين‌هاي مقدماتي اجراي دوباره را آغاز كرده‌اند. اميدوار است به اجراي خوبي برسند، رضا كيانيان مي‌‌گويد:« هرچند متن و گروه همان است اما حتما چيزهاي جديدي به آن اضافه مي‌كنيم، هم ما عوض شده‌ايم و هم شرايط.»

رضا كيانيان آن‌طور كه خودش مي‌‌گويد، نمي‌ترسد از اينكه موفقيت‌هاي اجراي قبلي از دست برود از اينكه خاطره خوش آن اجرا خراب شود، «از شكست زياد نمي‌ترسم چون بخشي از زندگي است و اگر بترسيم بسياري از كارها را نمي‌توانيم انجام بدهيم.»

هنوز خيلي روياي دست‌نيافته دارد. خيلي فرصت‌ها بايد به دست آورد تا توانمندي‌هايش را نشان دهد. سال گذشته بازي در نقش حاكم مكه در سريال «مختار» فرصتي شد براي ديده شدن بخشي از اين توانايي‌ها، حالا هم كه با مجموعه «راه طولاني» ميهمان هرشب تماشاگران تلويزيون است.

نويسنده كتاب «شعبده بازيگري» خيلي به طول و عرض زندگي كاري ندارد، بيشتر به همين لحظه‌اي فكر مي‌كند كه در آن زندگي مي‌كند و مي‌‌گويد: «داريم كار مي‌كنيم همين خوب است ديگر!»

* ایسنا
نظرات بینندگان