arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۴۸۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۱
روایت روزنامه اسرائیلی از مذاکرات مسکو:

چین و روسیه طرف ایران را نگرفتند/ایرانی ها مبهم پاسخ می دادند/فردو برای ایرانی ها تابو بود/1+5 درخواست ایران برای برگزاری دور جدید مذاکرات را قبول نکرد

ناگهان لحظه عجیبی در مسکو رخ داد، ایرانی ها اعلام کردند که حاضرند در خصوص طرح ابتکاری پوتین برنامه حل مسئه ای هسته ای گفتگو کنند. پس از آن هیئت های غربی به یکدیگر یادداشت رد و بدل کردند و به افرادشان بیرون از محل مذاکرت پیامک ارسال کردند، چراکه نمی دانستند پوتین چه گفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رروزنامه صهیونیستی هاارتص ادعا کرد: مذاکرت جدی در مسکو بین ایران و شش قدرت جهاتی با شکست پایان یافت. 1+5 نتوانست شکاف بین خود و ایران را پر کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، یک دیپلمات غربی که خواستار عدم افشای نامش بود گفت:  ایرانی ها به تقاضا و خواسته ها مبنی بر محدود کردن غنی سازی اورانیم و انتقال اورانیم به خارج از کشور مبهم پاسخ می دادند.



وی افزود: آنها هرگز حاضر نشدند که در مورد فردو با طرف های مقابل بحث کنند.

این دیپلمات غربی گفت: ایرانی ها می گویند، فردو تاسیسات نظامی نیست، پس نباید در مذاکرات در خصوص آن بحث شود.

وی افزود: ما دریافته ایم که فردو برای ایرانی ها تابو است و همچنین مهمترین بخش پروژه هسته ای این کشور است.

پس از پایان دور دوم مذاکرات در بغداد که شش قدرت جهانی عاجزانه به دنبال ایجاد توافق بودند، هیئت ایرانی در مسکو بسیار مطئمن ظاهر شد. اما دیپلمات های غربی که دریافته بودند، انتظارات در بغداد بسیار بالا رفته  با احتیاط و بدبینی به مسکو آمدند. پیغام آنها این بود، 1+5 به دبنال توافق است اما نه به هر قیمتی.

این دیپلمات غربی گفت: چندین بار در طول مذاکرات مسکو، نماینده غرب تهدید و هشدارهای غیر مستقیم به هیئت ایرانی منتقل کردند. پیغام آن این بود که ما تحت فشار نیستیم و عدم توافق را به یک توافق بد ترجیح می دهیم.

این دپیلمات غربی اضافه کرد: هیئت های غربی به ایرانی ها گفتند، جمع کردن باروبندیل و به خانه رفتن مشکلی نیست و برای ما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

این دیپلمات غربی مدعی شد: شش کشور درخواست ایران برگزاری دور جدیدی از مذاکرات در سطح بالا را رد کردند.

وی افزود: دور جدیدی از مذاکرات به مانند مذاکرت مسکو با چنین نتایجی مواجه می شود، بنابراین ما به ایرانی ها گفتیم که برگزاری دور جدید فایده ای ندارد.

طرفین سرانجام موافقت کردند که دیدار بین کارشناسان انجام بگیرد.

بنابر ادعای هارتص، شش قدرت جبهه ای متحد علیه ایران در گفتگوها تشکیل داده بودند. ایران امید داشت که هیئت چین و روسیه طرف آنها باشد، اما در طول گفتگوهای جداگانه با دیپلمات های روسیه و چین، ایران پاسخی مشابه به مانند پاسخ های نمایندگان دیگر کشورها از آنها شنید.

به نوشته هاارتص، ناگهان لحظه عجیبی در مسکو  رخ داد، ایرانی ها اعلام کردند که حاضرند در خصوص طرح ابتکاری پوتین برنامه حل مسئه ای هسته ای گفتگو کنند.

پس از آن هیئت های غربی به یکدیگر یادداشت رد و بدل کردند و به افرادشان بیرون از محل مذاکرت پیامک ارسال کردند، چراکه نمی دانستند پوتین چه گفته است.

پس از چند دقیقه، هیئت روسیه به سرعت توضیح داد که مقاله پوتین یک ابتکار دیپلماتیک رسمی نبوده است و ربطی به مذاکرات فعلی ندارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
3
63
ممنون انتخاب این بهترین گزارشی بود که به نظر من 100%با واقعیت میخونه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
45
5
بدبخت ها....
غلامرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
56
18
سلام.1-کدام طرف گفتگو در فاصله بین مذاکرت بغداد و مسکو از انجام مذاکرات در سطح کارشناسی امتناع ورزید؟طرف غربی
2-کدام طرف درمذاکره حقی بیش از معاهدات بین المللی را می خواهد ؟طرف غربی
کدام طرف از دادن امتیاز برابر در برابر آنچه می خواهد کوتاهی می کند ؟طرف غربی
4-کدام طرف با اعمال تحریم های خارج از شورای امنیت دیگری را تحت فشار می گذارد؟طرف غربی
5- کدام طرف فقط بر اساس حدسیات نه بر اساس مدارک مستدل موضع گیری می کند؟طرف غربی
اینها تنها بخشی از استادلالی است که نشان می دهد 1+5به دنبال مصالحه نیست که اگر بود در همان نشست استانبول 2توافقات اولیه صورت می گرفت.
اما در مورد صهیونیستها ،به آنها می گوییم خوشحال نباشید که اگر آتشی به پا شود دودش شما را کور می کند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
4
54
من..میدونستم...!!! اوضاع خوب نیست...!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
10
81
مرگ بر روسیه...
حسن33
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
2
84
دوست داشتم فردا صبح که از خواب بلند میشدم میدیدم همه چیز درست شده و نه ما با کشوری سر جنگ داریم نه اونها با ما کاش میشد!!!! کسی دغدغه گرانی و کرایه خونه عقب افتاده و نداشتن شهریه مدرسه و دانشگاه نداشت تا بتونه شبها سر راحت بر بالین بگذاره کاش میشد!!! همه با هم مثل قدیمها شادی و ناراحتیشون رو با هم تقسیم میکردن و یار و غمخوار یکدیگر بودن کاش میشد!!! اما میدونم برای اتفاق افتادن این چیز ها در این دوره زمونه معجزه هم نمیتونه کار ساز باشه خدا خودش بهمون رحم کنه
نظرات بینندگان