arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

پیشنهاد اختصاص شماره دو رقمی برای امداد رسانی/ پایلوت طرح نباید در تهران اجرا شود

رییس سابق سازمان مدیریت بحران کشور با استقبال از اجرای طرح یکسان سازی شماره‌های امدادی در کشور پیشنهاد کرد که شماره‌ای دو رقمی برای این امر اختصاص پیدا کند. او در عین حال با اجرای آزمایشی این طرح در تهران نیز مخالفت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایسنا :رییس سابق سازمان مدیریت بحران کشور با استقبال از اجرای طرح یکسان سازی شماره‌های امدادی در کشور پیشنهاد کرد که شماره‌ای دو رقمی برای این امر اختصاص پیدا کند. او در عین حال با اجرای آزمایشی این طرح در تهران نیز مخالفت کرد.

اسماعیل نجار رباره پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی در کشور اظهار کرد: در مجموع موافق راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی هستم. در گذشته بررسی هم بر روی برخی از کشورها انجام شد و به عنوان مثال در آلمان این اقدام انجام شده بود و با یک شماره تلفن همه درخواست‌های اورژانسی برای مردم به اجرا در می‌آمد.

مردم از تعدد شماره تماس سازمان‌ها سردرگم شدند
وی ادامه داد: در حال حاضر چندین شماره تلفن وجود دارد که حین وقوع بحران و حوادث با آن‌ها تماس برقرار می‌شود. مردم هم در زمانی که دچار حالت اضطرار می‌شوند دچار نگرانی شده و اصلا نمی‌دانند که باید با کجا تماس بگیرند؟ چه باید بکنند؟ ‌این‌ها علیرغم این است که همه سازمان‌ها تابلو و اعلانات بسیاری درباره شماره‌ تماس‌هایشان دارند؛ اما زمان وقوع بحران‌ها مردم به دلیل سردرگمی نمی‌دانند که باید از کدام تلفن استفاده کنند. نکته دیگر این است که هرکدام از دستگاه های امدادی مجبور هستند برای امدادرسانی با توجه به تماسی که با شماره تلفن خودشان گرفته شده اقدام کنند و مثلا ممکن است برای یک تصادف جرحی در جاده هم با اورژانس، هم هلال احمر و هم پلیس تماس گرفته شود.

نجار گفت: البته اینکه عادت کنیم یک شماره به جای چندین شماره وجود داشته باشد زمان بر است و اقدام آسانی نیست. بنابراین به نظر و اعتقاد ما این طرح ابتدا باید در یک مجموعه کوچک شهری به عنوان الگو و طرح پایلوت اجرایی شود تا آنکه مشکلات احصا شود و بدانیم که باید چه کنیم تا کشور را درگیر کار بزرگ این‌چنینی نکنیم. در صورتی که ابتدا در سطح کشور اجرایی شود شاید توفیق حاصل نشود یا مشکلات آنقدر زیاد شود که منجر به ضرر شود. ضمن اینکه کل طرح مورد تایید است و باید از تجریبات کشورهای دیگر استفاده کنیم، باید ملاحظات کاری را داشته باشیم و به صورت نمونه انجام دهیم. اما معتقدم نباید طرح خوب را طوری اجرا کنیم که در ابتدا آنقدر دچار مشکل شود که به طور کل قید آن زده شود.

هزینه سنگین پروژه در مدت کوتاه جبران خواهد شد
رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حال حاضر هر دستگاهی برای تجهیزات و فضاهای کاری و نیروی انسانی خود هزینه‌های سنگین پرداخت می‌کند، تصریح کرد:‌ ممکن است در ابتدای این طرح هزینه افزونی وجود داشته باشد، اما می‌توان گفت که در مجموع این طرح می تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و کار مردم را آسان تر کند. حضور ذهن ندارم که چه هزینه‌ای برای این طرح در نظر گرفته شد اما هر چه که سنگین باشد می‌تواند در زمان کوتاه و در مدت زمان کوتاه جبران شود.

طرح آزمایشی نباید در تهران اجرا شود
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان موافق اجرای آزمایشی این طرح در شهر تهران نیستم، گفت: باید تجمیع شماره تماس‌های امدادی در شهر کوچکی انجام شود تا مشکلات مشخص شود. اینطور نباشد که در جای بزرگی این طرح اجرایی و عملیاتی شود و از پس مشکلات آن برنیاییم.

اپراتورها می‌توانند آموزش ببینند
نجار در خصوص اینکه آیا اپراتور ها می‌توانند تخصص آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر و ... را به صورت همزمان داشته باشند، افزود: این نیاز به آموزش سنگینی ندارد و در حد یک آموزش اولیه است. اپراتور هدایت خاصی انجام نمی‌دهد که مثلا اینگونه آتش را خاموش کنید، ‌ ممکن است اورژانس اطلاعات خاصی از شخص بخواهد یا اطلاعاتی بدهد؛ اما سایر اپراتورها نیاز به اطلاعات خاصی ندارند.

در همین زمینه بخوانید:‌
طرح تجمیع شماره‌های امدادی خام است
پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور
نظر آتش‌نشانی درباره «تک شماره» شدن تلفن‌های امدادی
وی با اشاره به ارزش زمان طلایی رسیدن به محل وقوع یک فوریت گفت: تجهیرات و امکانات باید وسیع باشد و وجود داشته باشد تا بتوان دستگاه‌های امدادی را با سرعت به محل حادثه اعزام کرد. با برآورد نیروی مردمی که وجود دارد باید اپراتورها هم تعیین و آموزش داده شوند.

پیشنهاد امدادرسانی همزمان در جاده‌های کشور
رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص حوزه‌بندی حوادث و اینکه آتش‌نشانی‌ها متولی امدادرسانی در شهرها هستند و مسئولیتی در جاده‌ها ندارند، اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی، دستورالعمل و قانون حوزه بندی حوادث مشخص و معین باشد تا در صورتی که شماره تماس سازمان‌های امدادی تجمیع شد تکلیف حوزه‌بندی حادثه مشخص باشد. آتش نشانی یک نهاد عمومی غیردولتی است که در واقع با پول مردم اداره می‌شوند. با گرفتن عوارض و امثال آن شهرداری‌ها این وظیفه را انجام می‌دهند و آتش‌نشانی‌ها اصلا امکان خروج از شهر را ندارند. مشکلی که از مسیر جاده وجود دارد این است که اگر خودرویی در جاده دچار حریق شود نهایتا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد که تبدیل به خاکستر شود. یعنی اگر آتش‌نشانی‌ها به محل هم برسند نمی‌توانند اقدام خاصی انجام دهند.

به گفته نجار، در گذشته پیشنهاد دادیم تجهیزات و امکاناتی هم که در این زمینه وجود دارد اصلاح شود. به عنوان مثال نگاه می‌کنیم که پایگاه‌ها و ساختمان‌های هلال احمر، اورژانس، راهداری و ... در جاده ها با فواصل مختلفی قرار دارند که همه هم به صورت غیر هماهنگ در حوادث حرکت می‌کنند و به محل می‌رسند؛ پس از رسیدن به محل حادثه مشاهده می‌کنند که حریق رخ داده اما آتش نشانی ندارند. در گذشته پیشنهاد دادیم که امدادهای جاده‌ای را یکی کنیم و به عنوان مثال همه کنار پلیس راه حضور داشته باشند تا با فرماندهی واحد به محض اعلام حادثه با امکانات لازم به محل حرکت کنند و حتی آتش‌نشانی هم در این محل حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: در تبریز خیری در یک فضا این امکانات را ایجاد کرد که البته کلنگ زنی شد و به خاطر ندارم اجرا شد یا خیر؟. اما به طور کلی باید الگو بگیریم. اگر شاهد تجمیع باشیم قدرت و قوت بالایی را شاهد خواهیم بود که می‌تواند در زمان حادثه کمک برجسته‌ای وجود داشته باشد. متاسفانه در گذشته هم ژاندارمری و شهربانی وجود داشت. شهر ها توسعه پیدا کرده بود، اما طرح به صورت جامع توسعه پیدا نکرده بود. من آن زمان فرماندار بودم و به خاطر دارم که به شهربانی اطلاع می‌دادیم که به محل بیایند می‌گفتند که خارج از محدوده شهری است؛ به ژاندارمری هم که می‌گفتیم اقدام کنند، اعلام می‌کردند که محل داخل شهر است. همیشه چنین فضاهایی در میان شهرها وجود داشت که با شکل گرفتن نیروی انتظامی این معضل و مشکلات برطرف شد. اگر بتوانیم چنین اقدامی کنیم می‌تواند در امدادرسانی موثر باشد و معتقدم که چنین کاری شدنی است. همانطور که درمورد نیروی انتظامی شاهد آن بودیم.

پیشنهاد شماره واحد دو رقمی
نجار درباره اینکه بهتر است شماره واحد از میان شماره سازمان‌ها انتخاب شود یا شماره جدیدی باشد، گفت:‌ به اعتقاد من باید دید که کدام شماره تا به حال کدام مخاطب و عملکرد را داشته و در ذهن مردم راحت تر ثبت می‌شود. اگر شماره دو رقمی هم باشد راحت تر است. هر چه بتوانیم کار را کوتاه تر کنیم می‌توانیم بهتر امدادرسانی کنیم.

در اجرای این طرح نباید خودبینی وجود داشته باشد
رئیس سابق مدیریت بحران کشور گفت: مهم کار مردم است که باید صورت گیرد و باید دیده شود که با توجه به امکانات و تجهیزات موجود در کشور چطور می‌توان راحت‌تر مشکلات مردم را حل کرد و آن باید ملاک کار باشد. منیت، خودبینی در سازمان و دستگاه نباید وجود داشته باشد. یکی از معضلاتی که همیشه داشتیم این بود که می‌دیدیم که همیشه هر مسئولی سمت و سوی دستگاه خود را می‌گرفتند. فردای عالم نه من هستم و نه شما و گاهی ما آن‌ سوی میز دچار نیاز شدیم. یک روز هم ممکن است خانه من آتش‌ بگیرد یا من سکته کنم برای همین باید ببینیم که راحت‌ترین کار برای مردم چیست و کارهای کارشناسی نباید سمت و سوی سازمانی داشته باشد. قرار نیست ما مطرح شویم، قرار است سریع تر و راحت تر به مردم کمک رسانی کنیم.

چندی پیش رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز پروژه راه‌اندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک خبر داد. پروژه‌ای که اجرای آن از آذرماه سال ۱۴۰۰، در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که در دولت سیزدهم برگزار شد به تصویب رسید. از پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی، به عنوان یکی از پروژه‌های کلانشهر تهران یاد می شود که طبق نظر برخی از مسئولان قرار است به صورت پایلوت در شهر تهران به اجرا درآید و پس از اینکه موانع و چالش‌های اصلی و فرآیند اجرای آن تسهیل شد، در سراسر کشور توسعه پیدا کند و به بهره برداری برسد.

نظرات بینندگان