arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

خلخالی‌ها سه برابر بیش از حد معمول نمک می‌خورند

سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: مصرف نمک توسط مردم در این شهرستان سه برابر استانداردهای تعریف شده برای مصرف نمک روزانه برای افراد سالم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایرنا : سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: مصرف نمک توسط مردم در این شهرستان سه برابر استانداردهای تعریف شده برای مصرف نمک روزانه برای افراد سالم است.

دکتر عمران خسروی امروز شنبه در آیین نواخته شدن زنگ هفته سلامت در دبیرستان حضرت معصومه (س) شهر خلخال اعلام کرد: مصرف بیش از اندازه نمک در این شهرستان موجب افزایش بیماری‌های فشار خون و در نهایت مرگ و میر ناشی از ابتلا به این نوع بیماری قلبی و عروقی شده است.

وی با بیان اینکه استاندارد مصرف نمک برای یک فرد سالم 3 تا 5 گرم در روز است، اظهار داشت: بررسی وضعیت تغذیه در خلخال حاکی از مصرف میانگین بیش از 10 گرمی نمک توسط هر یک از افراد در این شهرستان است.

سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال ضمن هشدار نسبت به عواقب وخیم مصرف بی‌رویه نمک افزود: مصرف نمک موجب بروز بیماری فشار خون بالا در سنین مختلف شده و منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی و از دست دادن کلیه می‌شود.

دکتر خسرو یادآورشد: براساس تحقیقات صورت گرفته هم اکنون مردم ایران دو برابر مردم سایر کشورهای جهان نمک مصرف می کنند و این در حالی است که مصرف شکر هم در ایران شش برابر شکر مصرفی توسط مردم سایر نقاط جهان است.

سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی عامل اول مرگ میر در ایران محسوب می‌شود افزود: چاقی، اضافه وزن، چربی بالا، قند خون بالا، فشار خون بالا، بیماری‌های متابولیکی وتنفسی از جمله بیماریهای غیر واگیردار قلبی و عرقی امروزی جامعه ما محسوب می‌شوند که به علت عدم رعایت تغذیه سالم، مصرف دخانیات و کم تحرکی بر افراد عارض می شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی بهداشت وسلامت، (سلامت ما سلامت سیاره ما ) از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است، اظهار کرد: براساس تعهد داده شده از سوی همه کشورهای جهان از جمله ایران تا سال 2025 باید امار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار قلبی و عروقی 25 درصد کاهش یابد.

دکتر خسروی ادامه داد: برای دست‌یابی به این هدف و اجرای تعهد خود در قبال کاهش آمار بیماران قلبی وعروقی نیازمند همکاری مردم، رعایت تغذیه همراه با فعالیت روزانه حداقل 20 الی 30 دقیقه افراد هستیم.

سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال ترویج فرهنگ و عادت بد غذایی، بویژه مصرف بی‌رویه نمک را از جمله عوامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار قلبی و تنفسی فشار خون بالا در این شهرستان دانست و گفت: برای پرهیز از ابتلا به این بیماری تغییر عادت و کاهش مصرف نمک به عنوان سم سفید در بین اقشار مختلف ضروری است.



نظرات بینندگان