arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۱

مهلت عنان به واشنگتن و مسکو تا امشب برای جواز حضور ایران در نشست سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کوفی عنان پیش از دعوت رسمی برای برگزاری نشست گروه اقدام سوریه- که مایل است شنبه در ژنو برگزار شود - خواستار اتفاق نظر واشنگتن و مسکو در خصوص حضور ایران و دیگر مهمانان احتمالی و همچنین دستور کار نشست است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکا دوشنبه اعلام کردند کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل، پیشنهاد کرده است از ایران برای شرکت در نشستی که قرار است برای تبادل نظر درباره انتقال سیاسی قدرت در سوریه برگزار شود، دعوت به عمل آید.

عنان پیشتر گفته بود که ایران "باید بخشی از راه حل" بحران سوریه باشد.

بدر حال حاضر عنان گفته است که ایران بخشی از یک فهرست "مطلوب" برای نشست خواهد بود

ه گفته مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، آمریکا با حضور ایران در این نشست به شدت مخالف است، در حالی که روسیه از این اقدام حمایت می کند.

کلینتون و سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه در این باره تبادل نظر کرده اند و قرار است بار دیگر جمعه در سن پترزبورگ دیدار کنند،‌ اما به گفته مقامات آمریکایی، کوفی عنان از دو کشور خواسته است تا سه شنبه شب به وی پاسخ دهند.

به گفته این مقامات، عنان علاوه بر ایران،‌ دعوت از وزیران خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل- انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا- و کشورهای عراق، کویت، قطر،‌ ترکیه و عربستان را نیز برای شرکت در نشست گروه اقدام سوریه پیشنهاد کرده است.

وی همچنین پیشنهاد کرده است بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست شرکت کنند.

هنوز فهرست نهایی شرکت کنندگان در نشست اقدام سوریه و اینکه آیا این نشست بر اساس برنامه ریزی ها در سی ام ژوئن برگزار خواهد شد یا خیر، مشخص نیست.
نظرات بینندگان