arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۸۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۱

مهمانپرست: احمدی نژاد در برزیل استثنا نبود/رئیس جمهور برزیل درخواست 50 مقام خارجی دیگر را هم رد کرده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توهین به مقدسات را تحمل نمی کنیم، تلاش ایران درخصوص تنش ترکیه و سوریه، باید مواضع رسمی مصر جدید را شنید و دیدار صالحی و هیگ طبیعی بود از جمله محورها و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری این هفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، رامین مهمانپرست در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌های گروهی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوالی در رابطه با آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و تاثیر آن بر ادامه مذاکرات ایران با 1+5 بیان داشت: تحریم اقدام غیرمنطقی و غیرقانونی و بدون مبنای حقوقی است که توسط برخی کشورها صورت می‌گیرد که کاری نیست که تاثیر مثبت و سازنده در روابط موجود ما و اروپا و مذاکرات 1+5 داشته باشد.

وی توصیه کرد که فضای همکاری و رویکرد مثبت در دستور کار کشورهای غربی باشد و گفت‌:‌ اقدام خلاف چارچوب کمکی به پیشرفت موضوعات نخواهد کرد.

خبرنگاری در رابطه با تنش اخیر در روابط ترکیه و سوریه در پی سرنگونی جنگنده ترک توسط پدافند سوریه سوال کرد که مهمانپرست گفت:‌این اتفاق موضوعی حساس در منطقه است و هر نوع اقدام که بی‌ثباتی در منطقه را دامن برند موجب نگرانی ماست.

وی با اشاره به تماس وزیر خارجه با همتای ترک خود پیرامون این موضوع گفت: مساله را در دستور پیگیری داریم.

تبریک پیروزی مرسی

یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر سوال کرد و گفت آیا از طرف ایران گامی برای ارتقاء روابط با مصر برداشته خواهد شد؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: تحولات مصر و پیروزی آقای مرسی نشان دهنده گام مثبت دیگری توسط مردم مصر برای تداوم حرکت انقلابی در این کشور است.

وی با تبریک پیروزی مرسی اظهار داشت: شرط موفقیت‌های بعدی تداوم حضور پرشور مردم مصر در صحنه‌های سیاسی- اجتماعی است و امیدواریم این حرکت مراحل تکمیلی خود را طی کند و اراده مردم برای تعیین سرنوشت حاکم شود و با قطع وابستگی‌ها می‌توان انتظار روزهای بهتری را برای مردم مصر داشت.

مهمانپرست در خصوص روابط ایران و مصر گفت: کشورهای مستقل می‌تواند در جهت توسعه روابط و ثابت منطقه گام‌های موثری بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر پوتین به سرزمین‌های اشغالی و یا اینکه رئیس جمهور روسیه نسبت به تحولات منطقه حساس است،‌گفت: سفر منطقه ای پوتین برای رسیدن به راه حلی است تا اجازه دخالت در امور کشورهای منطقه را طرفین فرامنطقه‌ای ندهند.

دیدار صالحی و هیگ طبیعی بود

روابط ایران و انگلیس موضوع سوال یکی دیگر از خبرنگاران در نشست خبری این هفته سخنگوی وزیر امور خارجه بود که مهمانپرست با تشریح مصوبه مجلس ایران برای کاهش روابط با انگلیس و سپس تجمع مقابل سفارت این کشور در تهران و اقدام انگلیس در خروج دیپلمات‌هایش از ایران گفت: باید وضعیت رابطه مشخص شود، مقامات انگلیسی به دنبال حفظ منافع بودند و از طریق واسطه برای انجام دیداری بین وزرای خارجه این کشور ابراز علاقه کردند تا درباره موضوعات مختلف صحبت کنند و این درخواست از طرف آنها مطرح شد و به خاطر اینکه اتباع ایرانی زیادی مقیم انگلیس هستند و با مشکلات کنسولی مواجهند اعلام آمدگی کردیم که این مذاکره انجام شود.

وی ادامه داد:‌ در دیدار وزیران خارجه ایران و انگلیس در افغانستان درباره حفاظت منافع بین دو کشور صحبت شد و در خصوص بحث‌های منطقه‌ای مانند سوریه و مسایل کنسولی نیز تبادل نظر شد.

به گفته مهمانپرست دیدار وزیران خارجه ایران و انگلیس طبیعی بوده و چیزی نیست که به عنوان نکته منفی توسط برخی جریانات به آن دامن زده شود.

یکی از خبرنگاران در رابطه با اظهارات منتشر شده مرسی رئیس جمهور منتخب مصر مبنی بر اینکه دیدار با کاردار ایران با نپذیرفته سوال کرد و پرسید که آیا همچنان بر سر روابط ایران و مصر خوشبین هستید؟ که مهمانپرست گفت:‌اظهاراتی که مطرح می‌شود صحت آن خیلی مشخص نیست. باید صبر کنیم بعد از حرکتی که شکل گرفته با تشکیل کابینه مصر سیاست‌های رسمی این کشور در دوره جدید مشخص شود.

باید مواضع رسمی مصر جدید را شنید

وی با بیان اینکه فضای جدیدی در مصر شکل خواهد گرفت، گفت: باید از این فضا برای ثبات و دفن فتنه‌ها استفاده کرد هرچند که ممکن است مقداری زمان ببرد اما باید مواضع رسمی شنیده شود، رسانه‌های غربی و منطقه ممکن است برای اختلاف افکنی مطالبی مطرح کنند که صحتش معلوم نیست چون خیلی‌ها از اتفاقاتی که در مصر افتاده خوشحال نیستند.

مهمانپرست در رابطه با حضور ایران در اجلاس ژنو که برای بررسی تحولات سوریه برگزار خواهد شد، گفت: در هر مرحله‌ای که برای حل مشکلات سوریه احساس کنیم می‌توانیم کمک کنیم اجازه ندهیم عملیاتی از خارج از این کشور صورت بگیرد و به جنگ داخلی در سوریه دامن زده شود و فضای مناسبی برای گفتگو بین طرف‌های سوری فراهم شود، اقدام خواهیم کرد و حضور ایران در این اجلاس بستگی به شرایط اجلاس و فضای آن دارد که ما تاثیرگذاری خود را در آن احساس کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با بازداشت دو تبعه ایرانی در کنیا گفت: این موضع همچنان در دست بررسی است.

توهین به مقدسات را تحمل نمی کنیم

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با بازگشت سفیر ایران در آذربایجان به باکو که در پی اقدامات ضد ایرانی در آذربایجان صورت گرفت، گفت: به دنبال حوادث در آذربایجان و اهانتی که به مقدسات دینی صورت گرفت سفیرمان را خواستیم تا مشورت‌های لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در این فاصله اظهاراتی توسط مقامات آذری شد که نشانگر عدم حمایت آنها از اهانت‌ها بود. آنچه برای ما مهم است این است که ملت ما به هیچوجه اهانت به مقدسات دینی را تحمل نمی‌کند.

تلاش ایران درخصوص تنش ترکیه و سوریه

خبرنگار آناتولی ترکیه در رابطه با تنش‌های سوریه و ترکیه سوال کرد که مهمانپرست گفت: کشورهای منطقه باید با درایت و خویشتن‌داری عمل کنند و وارد صحنه‌هایی نشوند که بی‌ثباتی در منطقه را دامن بزند. باید از گفتگو برای حل مسایل استفاده شود و از اقداماتی که منجر به برهم خوردن امنیت منطقه می شود پرهیز کرد.

وی گفت: از رابطه خوب خود با کشور ترکیه و سوریه برای حل مسایل از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد.

مهمانپرست ابراز امیدواری کرد که مساله اخیر به وجود آمده در روابط ترکیه و سوریه یعنی سرنگونی جنگنده ترک به سرعت حل شود و اجازه داده نشود که دامنه این موضوع بزرگتر شود و موضوعات دیگری اتفاق بیفتد که کنترل آن توسط مقامات دو کشور سخت شود.

وی در عین حال گفت: اگر حریم سوریه نقض شده باشد نقض مقررات بین‌المللی است که البته موضوع قابل حل است.

در دست بررسی است

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با خبر استرداد یک تبعه ایرانی از مالزی به تایلند گفت: این خبر در دست پیگیری است و سفارت ما در مالزی و تایلند موضوع را دنبال می‌کنند و امیدواریم دسترسی و اطلاعات کامل در رابطه با این موضوع فراهم شود.

برخورد تند می کنیم

یکی از خبرنگاران سوال کرد که MI5انگلیس در رابطه با ایران و حزب‌الله و مسایل مرتبط با المپیک لندن اظهار نگرانی داشته که مهمانپرست گفت: کشورها باید براساس تعهدات بین‌المللی رفتار کنند و برخورد تبعیض آمیز آنان با واکنش تند و جدی ما روبرو می‌شود و بهانه جویی آنها پذیرفته نیست. به فکر مشکلات داخلی خود باشند و قدم برداشتن بر خلاف جهت منافع ملت ما چهره آنان را در نزد مردم ما منفی خواهد کرد و علاوه بر این نزد مردم خود این کشورها نیز بازتاب خوبی ندارد چرا که در شرایطی که مردم کشورهای اروپایی تحت فشار اقتصادی هستند تصمیمات سیاسی مقامات این کشورها به منافع مردم آنها ضربه می‌زند.

سفر هیئتی به عربستان

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در رابطه اقدام دولت سعودی در اعدام اتباع ایرانی و تعلل در انتقال اجساد آنان و نیز فراهم کردن دسترسی کنسولی به سایر ایرانیان زندانی در این کشور که شائبه شکنجه آنان را ایجاد کرده است، گفت: حکم اعدام اتباع ایرانی در عربستان موضوعی است که به صورت جدی در دستور کار ایران قرار دارد و هیاتی در بخش های حقوقی و کنسولی و نیز با حضور وکلای ایرانیان اعدام شده و زندانی در عربستان به زودی عازم این کشور می شوند تا مسئله را پیگیری کنند.

وی افزود: به خاطر عدم رعایت کنوانسیون ها از جمله دسترسی کنسولی به ایرانیان زندانی و تحویل ندادن اجساد افراد اعدام شده عزم جدی برای انجام این سفر و پاسخگویی مقامات سعودی وجود دارد.

وی گفت: در هر بخشی که اطلاعات مفیدی کسب شود به اطلاع می رسانیم.

دعوت از شاه عربستان طبق پروتکل اجلاس است

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در این رابطه و در خصوص علت دعوت ایران از شاه عربستان برای حضور در اجلاس عدم تعهد با توجه به مواضع و اقدامات متعدد ضد ایرانی که آخرین مورد آن اعدام تعدادی از اتباع کشورمان بوده است، اظهار داشت: اتفاقاتی که در رابطه با اقدامات عربستان عربستان شاهد بودیم موضوعی نیست که از آن بتوانیم بگذریم. نه عربستان ونه کشور دیگری حق ندارد نسبت به اتباع ما اینگونه برخورد کند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر پیگیری اعدام اتباع ایرانی در ابعاد حقوقی و بین المللی خاطر نشان کرد: مسئله اعدام اتباع ایرانی توسط عربستان بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: دولت عربستان باید پاسخگوی اقدامات خود باشد و اقدامات خلاف تعهدات بین المللی برای کشورها مسئولیت به دنبال دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در عین حال موضوع اعدام اتباع ایرانی توسط عربستان را جدا از برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در ایران عنوان کرد و گفت: بر اساس پروتکل های بین المللی کشور میزبان اجلاس بین المللی باید از همه کشورهای عضو دعوت رسمی به عمل آورد.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر ناهماهنگی دستگاه قضایی و اجرایی عربستان در موضوع اعدام اتباع ایرانی که در بحث دروغ سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان به وزیر خارجه ایران که با وجود اجرای حکم اعدام اتباع ایرانی مدعی توقف آن شده بود گفت: بحث های حاشیه ای از جمله ناهماهنگی قوه مقننه و قضائیه عربستان مسائلی نیست که توجیه کننده اقدام اشتباه و غیر انسانی آنان نسبت به اتباع ما باشد.

احمدی نژاد در برزیل استثنا نبود

خبرنگار مهر در رابطه با سفر رئیس جمهور به برزیل سوال کرد و گفت آیا وزارت خارجه با توجه به در نظر گرفته نشدن پروتکل‌های متناسب با سفر رئیس جمهور و حضور وی در برخی نشستها، توصیه و مشورت‌هایی به نهاد ریاست جمهوری داشته است، که مهمانپرست پاسخ داد: در رابطه با اجلاس ریو20 ملاحظاتی است که باید مردم عزیز و رسانه‌ها در نظر داشته باشند. پروتکل اجلاس‌های چند جانبه متفاوت است با پروتکل‌های سفر دو جانبه و در اجلاس ریو 180 کشور شرکت داشتند که 90 کشور در حد نخست وزیر و رئیس جمهور یعنی در بالاترین سطح حضور یافتند.

وی خاطرنشان کرد: از قبل از برگزاری اجلاس به همه کشورها اطلاع داده شده بود که مقامات آنها توسط مقامات تشریفات وزارت خارجه برزیل مورد استقبال قرار می گیرد و این مساله استثناء نداشت و این معمول نشستهای بین‌المللی است.

مهمانپرست به سایر موضوعات حاشیه‌ای این اجلاس اشاره کرد و گفت: بحث ملاقات‌های روسای هیات‌ها با رئیس جمهور کشور میزبان هم از نکاتی بود که از قبل اطلاع رسانی شده بود که عملاً امکان پذیر نبود که در یک اجلاس دو روزه مقامات 100 کشور با رئیس جمهور کشور میزبان ملاقات دو جانبه داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سفر احمدی نژاد به برزبل سفر رسمی دو جانبه بود گفت: طبق آخرین اطلاعات 54 کشور تقاضای ملاقات با رئیس جمهور برزیل را داشتند اما از قبل 7 یا 8 کشور که روابط استراتژیک و کاری با برزیل داشتند برای ملاقات تعیین شده بودند که انتظار انجام 100 ملاقات در حاشیه یک اجلاس دو روزه عملاً برای رئیس جمهور برزیل وجود نداشت.

50 مقام دیگر هم دیدار نکردند

خبرنگار یک روزنامه برزیلی نیز با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه دیلما روسف رئیس جمهور برزیل از دیدار با احمدی‌نژاد خودداری کرده است پرسید آیا این به معنای فاصله گرفتن برزیل از ایران نیست که مهمانپرست گفت: برخی رسانه‌ها در غرب و برزیل سعی می‌کنند به موضوعاتی دامن بزنند که واقعیت ندارد و فضا را منفی جلوه می‌دهند. آیا اینکه 50 کشور دیگر که در اجلاس ریو درخواست ملاقات با رئیس جمهور برزیل را داشتند و با او دیدار نکردند معنی اش این است که برزیل با آنها روابط منفی دارد؟!

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه گفت: این منفی‌بافی‌ها با اهداف سیاسی صورت گیرد شاید برخی جریانات از جمله رژیم صهیونیستی مایل نیستند حضور موفق ما را در آمریکای لاتین ببینند.

عربستان تغییر رویکرد دهد

خبرنگاری از مصاحبه یکی از مقامات وزارت خارجه که طی آن به ولیعهد جدید عربستان تبریک گفته شده است، انتقاد کرد که مهمانپرست در این رابطه با بیان اینکه باید جزئیات مصاحبه را دنبال کنم گفت: آنچه روشن است رابطه سیاسی دو کشور زمانی که برقرار است چارچوبی دارد ما ضمن اینکه اجازه نقض حقوق اتباع خود را نمی‌دهیم در چارچوب این روابط موضوعات را نیز پیگیری می‌کنیم. اینکه برخی در یک کشوری از دنیا می‌روند و افراد جدیدی می‌آیند یک روال تشریفاتی دارد که مقامات نسبت به شروع دوره جدید ابراز امیدواری می‌کنند.

دستیار ویژه وزیر خارج گفت: امیدواریم مقامات عربستان این فضای منفی را تغییر دهند. فتنه ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و فتنه بحث‌های مذهبی طراحی رژیم صهیونیستی است و انتظار ما این است که عربستان سعودی تغییر رویکرد آشکار داشته باشند.

همراهی با تحریم نادیده گرفته نمی شود

خبرنگار APدر خصوص اقدام برخی کشورها در افزایش تولید نفت برای به حاشیه بردن اثر تحریم نفت ایران سوال کرد که مهمانپرست گفت: اعضای اوپک براساس توافقات اقدام می کنند و هر کس تخطی کند در چارچوب خودش تصمیمات لازم گرفته می‌شود. اینکه کشوری با اقدامات غلط تحریم همراهی کند ندیده گرفته نمی‌شود و تصویر این کشورها نزد مردم ما تصویر مثبتی نخواهد بود و آنها باید بدانند که دامی که کشورهای غربی برای آنها پهن کرده‌ند دامی است که روزی نیز دامن آنها را خواهد گرفت.

مهمانپرست در پایان در رابطه با آخرین وضعیت مهندسان ربوده شده ایرانی در سوریه این موضوع را در دست پیگیری عنوان کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
اصغر سرابی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
1
23
اینکه میگید 50 مقام کشورهای دیگر هم با ریاست جمهوری برزیل دیدار نکردند بر فرض درست ولی با مقام های کشورهای دیگه هم اینچنین استقبال شده احمدی نژاد هنگام پیاده شدن از هواپیما کدوم مقام برزیلی به استقبالش آمدند بغیر از چند سرباز وظیفه بدترین اهانت به جمهوری اسلامی شده ما خودمون رو توجیح می کنیم
تفاوت فرهنگی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
1
20
" درخواست 50 مقام خارجی دیگر " و نه رئیس دولت کشور دیگر!!!!
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
18
ما به شدت از لحاظ فرهنگی با برزیل اختلاف داریم!!!!!!!!!
دانشجوی خارج از کشور
|
UNITED STATES
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
17
فردا تکذیبیش اعلام میشه، عادت کرده ایم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
1
18
خب مقامات اون50کشوررانفرمودید در چه حدبودند؟؟
رئیس جمهور که نبودند
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
1
28
ایشوت ظاهرا رییس اداره رفوکاری وماله کشی شئن.
نظرات بینندگان